Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Formatere PC uten installasjons-CD

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 15:20   #1
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Formatere PC uten installasjons-CD

Jeg har et godt voksen Dell-PC som jeg tenkte ungene kunne få. Men den bør reformateres først, siden den er uendelig treig og knapt noe funker lenger.

Den ble levert uten sånn "reinstallerings-CD", om noen skjønnner hva jeg mener.

Tårnfred mener at den likevel kan formateres, og at den er satt opp slik at den reinstallererer operativsystem og instillingene den ble solgt med selv. Har han rett? Og hvordan i huleste gjør jeg det i så fall?!

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:22   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Kanskje det er systemgjenoppretting han mener?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:24   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Den har sikkert en skjult gjenopprettingspartisjon.
Da ligger den cd-en på et vis på en skjult del av harddisken.

Men hva man trykker i oppstarten for å få den frem, det vet jeg ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:26   #4
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Nei, vi snakker om formattering. Systemgjenoppretting fikser jeg, men her trengs det sterkere lut. Har formattert PC-ene våre før, men da var det som sagt CD-er med slik at man kunne legge inn operativsystem etc igjen.

Mulig jeg kan ringe IT-avdelingen på jobb og leke blond igjen.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:27   #5
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Den har sikkert en skjult gjenopprettingspartisjon.
Da ligger den cd-en på et vis på en skjult del av harddisken.

Men hva man trykker i oppstarten for å få den frem, det vet jeg ikke.

Jupp, det er det jeg lurer litt på. Det er liksom ikke en stor, rød "Formatter meg!"-knapp på den...

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:27   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Prøv å trykke F5, F8 eller F11 eller F12 i oppstarten. Se hva som skjer.

(Eller en av de andre F-tastene. Problemet med de der skjulte partisjonene, er at det ikke finnes standard for hvilken knapp man skulle trykke - det er til og med variasjoner innenfor samme produsent. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:29   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Men om du skal legge inn alt på nytt, så trenger du vel ikke formattere den?

Jeg la inn OS på nytt her forleden, og da bare overskrev jeg alt som var der.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:30   #8
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men om du skal legge inn alt på nytt, så trenger du vel ikke formattere den?

Jeg la inn OS på nytt her forleden, og da bare overskrev jeg alt som var der.

Jeg har ikke noe å legge inn igjen.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 18:21   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

På en del Dell-modeller kan det være at det er en skjult partisjon som andre her sier.

Reinstallerte i går kveld på en Acer-pc her - tastetrykk under oppstart, og reinstallasjon var i gang - enkelt og greit.

Har du dokumentasjonen til pc-en? Hvilken modell er det?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:56   #10
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

På en del Dell-modeller kan det være at det er en skjult partisjon som andre her sier.

Reinstallerte i går kveld på en Acer-pc her - tastetrykk under oppstart, og reinstallasjon var i gang - enkelt og greit.

Har du dokumentasjonen til pc-en? Hvilken modell er det?

Jeg har fremdeles ikke fått til dette.... Og nå trenger jeg en fungerende PC for å kjøre noe jobbgreier som ikke funker på min lille søte Mac...

Jeg har en Dell Dimension 8300. Jeg har googlet "reinstall Dell Dimension 8300" etc for harde livet, uten at jeg har blitt særlig klokere. Har prøvd et tips om CTRL+F11 under oppstart, det funka ikke.

Er det noe annet jeg burde søke på? Jeg har ikke terminologien inne. "Fikse fordømt PC-møkk" var i alle fall ikke noe nyttig søk....

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:37   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Viktig at det gjøres på riktig tidspunkt under oppstarten. Gjerne bare start å trykke (trykk flere ganger, ikke hold inne) med en gang etter at man har slått på maskinen...

Mener å huske at det på noen Dell-maskiner kanskje også var F8...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 23:42   #12
PCFredrik
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 1
PCFredrik har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Skal du formatere hele PCen lovlig er det umulig å gjøre det uten installasjons CDen. Men hvis du skulle finne den er det en guide her: *piff*

Men sannsynligvis ønsker du bare å formatere en av harddiskene, dette lar seg lett gjøre på alle Windows systemer som er oppgradert: *poff*


Sist redigert av torsk : 07-10-11 kl 09:53. Årsak: Slettet reklamelinker.
PCFredrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:04   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

For så vidt merkelig måte å dra i gang en eldgammel tråd. Det er slettes ikke sagt at du må ha installasjons-CD-en for å kjøre en reinstallering, og lovlig? Nesten ingen leverer CD lengre, og mange maskiner er uten optisk i det hele og store.

Slik det er for de fleste maskinene nå, er løsningen gjerne en hurtigtast under oppstart for å dra igang reinstallasjon.

Og tipset blir ganske dårlig - det er ikke så lurt å bare gå i gang med en formatering av harddisken hvis du ikke har medie for reinstallasjon avklart først....

Dessuten får man vel ikke formatert systempartisjon fra Windows. For så vidt aldri prøvd, men vil tippe det er en melding om at disken er i bruk e.l. og dermed ikke kan formateres.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 09:27   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Gammel tråd, men direkte feile påstander får ikke stå uimotsagt ...

Opprinnelig lagt inn av PCFredrik, her.

Skal du formatere hele PCen lovlig er det umulig å gjøre det uten installasjons CDen.

Bullshit fra ende til annen. Man begynte med skjulte partisjoner, og kuttet ut cd-er for minst 10 år siden ...

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Dessuten får man vel ikke formatert systempartisjon fra Windows. For så vidt aldri prøvd, men vil tippe det er en melding om at disken er i bruk e.l. og dermed ikke kan formateres.

Du har rett og jeg har prøvd. Det går ikke an å formatere Windows fra Windows.
Det sier seg selv, i grunnen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:48   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Du har rett og jeg har prøvd. Det går ikke an å formatere Windows fra Windows.
Det sier seg selv, i grunnen.

Regnet med det. Evt. tenkte jeg kanskje at det evt. kom en melding om at pc-en kunne omstarte og utføre denne operasjonen...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:49   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formatere PC uten installasjons-CD

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Regnet med det. Evt. tenkte jeg kanskje at det evt. kom en melding om at pc-en kunne omstarte og utføre denne operasjonen...

I en perfekt verden, kanskje.

Windows klarer ikke det, det er mulig andre OS klarer det dog.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no