Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppbevaring av frukt og grønt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 20:05   #1
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oppbevaring av frukt og grønt

I dag fikk vi vår første levering med frukt og grønt fra Kolonihagen. En kasse med grønnsaker og en med frukt stod å ventet på meg når jeg kom hjem.

Men så er spørsmålet da, hvordan oppbevare maten slik at den holder seg best og ferskest lengst mulig?

Noen som har tips eller en oversikt over hvordan forskjellig frukt og grønt skal behandles? Dette er økologiske varer så holdbarheten er vel kanskje litt dårligere enn for sprøytede varer?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:23   #2
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Epler skal visst i kjøleskapet, da holder de seg 4ganger lengre.. Det er kanskje det med andre ting også??.. og agurk og tomat skal ikke ligge sammen..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 21:37   #3
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi abonnerer også.

Alle rotgrønnsaker etc pakker jeg inn i plastposer og legger nederst i kjøleskapet. De fleste kjøleskap i dag har automatisk defrosting, som gjør at grønnsaker etc tørker inn og blir dvaske uten innpakning.

Tomater holder smaken best i romtemperatur.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 21:49   #4
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fant denne hos kolonihagen.

Tomater liker jeg å ha i kjøleskapet. La også epler og pærer i hver sin pose i kjøleskapet. Er det riktig?

Bare pastinakken som ikke er lagt bort. Den skal i plastpose i kjøleskapet den også eller?

Bequita: Hva synes du om kassene? Betaler man mye for å få det levert eller er det bra pris på råvarene? Er ikke så flink til å se på priser i butikken så har lite sammenligningsgrunnlag. Synes ikke det var så mye i kassene. Hadde nok ventet litt mer.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:13   #5
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pastinakken behandler jeg på samme måte som andre rotgrønnsaker.

Vi er godt fornøyd med kassene så lenge alt er friskt og fint. Det har hendt at vi har fått agurk som var dårlig, eller annet. Da klager vi og får alltid en hyggelig trøstepremie. Det er klart det ikke er billigst i byen, men jeg synes det er verdt det siden vi får varene levert hjem. Det er også et pluss at jeg får grønnsaker jeg ikke alltid kjenner like godt, så jeg får prøvd noe nytt. Kolonihagen er dessuten et veldig bra initiativ, som er verdt å støtte.

Så vi har vært kunder der i flere år. De er veldig greie med å stoppe leveringer når man skal på ferie ol også.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:17   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jeg spørre hva slags kasser dere har?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:19   #7
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har liten grønnsakskasse, det dekker omtrent hele vårt grønnsaksbehov for en uke. Kunne sikkert hatt fruktkasse også, vi spiser i hvertfall kilovis.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:01   #8
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Oppbevaring av frukt og grønt

Tupperware har noen bokser som heter fridgesmart tror jeg... de er supre og frukt og grønt holder mye lengre i de en plastikk.. vi glemte av jordbær oppi der når vi reiste på hytta i en uke og jordbæra var like fine når vi kom hjem.. ikke at jeg turte spise dem men de holdt seg godt..

boksene har riller i bumm sånn at fukt ikke kommer i kontakt med frukten eller grønnsakene og 2 ventiler som man har en eller 2 oppe eller begge igjen alt etter hva frukt eller grønnsak det er... det følger med et klister til å lime i kjøleskapet som viser hvordan ventliene skal stå etter hva du har oppi...

Litt vanskelig forklart kansje

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:15   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av frukt og grønt

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Tupperware har noen bokser som heter fridgesmart tror jeg... de er supre og frukt og grønt holder mye lengre i de en plastikk..

Disse bruker jeg også. Vil gjerne ha litt variasjon, men med liten husholdning og sære barn blir grønnsakene liggende en stund. I disse boksene holder de seg fint, og jeg får en blandet salat til lunsj hver dag.

Så har jeg svaldel nederst i kjøleskapet, der står boksene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:23   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av frukt og grønt

Flott link !!

Avokado modnes også sammen med epler.
Hvitløk har jeg tørt på kjøkkenbenken

At melon ikke skulle i kjøleskap det viste jeg ikke !

Apropo Bananer i kjøleskap, dette gjør svigermor, og det irriterer meg,
ikke fordi de blir brune, men fordi de blir kalde og jeg synest de misser smaken.

Og hva er pastinakk for noe ?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:40   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av frukt og grønt

Her går alt i kjøleskapet om dagen. Pokkers fruktfluer.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:52   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av frukt og grønt

Jeg abonnerer også. Epler har jeg i egen pose i kjøeskapet, ellers får de andre ting til å modne for fort. Jeg oppbevarer potetene utenfor kjøleskapet pga plassmangel, men de spises så fort at det ikke er noen fare. Salaten sørger jeg for å få spist så fort som mulig, er det igjen frukt lager jeg juice i juicemaskinen. Jeg planlegger måltidene ut fra kassene og får nesten alltid brukt opp alt. Er jeg misfornøyd med noe, klager jeg selvsagt, og får trøstepremie. Prisen er grei, og det er fint å få ting på døra.

Vi har en kombikasse, med grønt og frukt til 500 kr. inkl. levering pr. uke. Vi er kjempefornøyde!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no