Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eksplosjon av eksem

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-09, 18:29   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Har heller ikke nevnt eller lagt skyld på vaksiner her heller. De tror like mye i linken at det kan være såper osv, og jeg tror fortsatt at det kan kanskje være en ørliten sammenheng med vaksiner også, men jeg kan ikke dokumentere det, men jeg tror det.

Du tror det, men kan ikke finne noen troverdige kilder til denne troen din, så hvorfor du er så standhaftig i troen, skjønner ikke jeg.
Du minner meg litt om en jeg kjenner, som aldri er vanlig syk, men tror hun reagerer på noe hun har spist, drukket, vært utsatt for, blomster i et rom, trekk i nakken og you name it.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:29   #22
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Du tror det, men kan ikke finne noen troverdige kilder til denne troen din, så hvorfor du er så standhaftig i troen, skjønner ikke jeg.
Du minner meg litt om en jeg kjenner, som aldri er vanlig syk, men tror hun reagerer på noe hun har spist, drukket, vært utsatt for, blomster i et rom, trekk i nakken og you name it.

Jeg er ikke hypokonder hvis du lurer på det. Jeg kan ikke dokumentere nei, men jeg er ikke alene om å tro at det kan ha en sammenheng

Men jeg har lest denne: http://www.matoghelse.no/helse/2006/...-vaksiner.aspx

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:35   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Jeg tror ikke du kommer så langt med M&H-linker her inne. Tro meg, jeg har prøvd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:36   #24
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Here we go again

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:44   #25
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg er ikke hypokonder hvis du lurer på det. Jeg kan ikke dokumentere nei, men jeg er ikke alene om å tro at det kan ha en sammenheng

Men jeg har lest denne: http://www.matoghelse.no/helse/2006/...-vaksiner.aspx

Tuller du?
Tar du dette seriøst?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:46   #26
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Ja hvorfor skulle jeg ikke det. Han er da lege han som har skrevet det.

Ønsker ikke noe krangledebatt her nå, så la meg få tro hva jeg vil.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:48   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Herlighet Kråka, hvorfor skyter du deg selv i leggen gang på gang? Mangler du noe?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 20:59   #28
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Herlighet Kråka, hvorfor skyter du deg selv i leggen gang på gang? Mangler du noe?

Nei, jeg gjør ikke det, takk for du spurte. Foreslår du setter meg på ignorer, eller blokker så slipper du å irritere deg så mye over meg.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 21:04   #29
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Jeg kan skrive under på at det stemmer, begge unga mine er skikkelig plaga nå stakkars. men tror ikke det kommer av vaksine da, tror det akkurat nå må være noe i lufta som gjør at de reagerer. Begge har atopisk. Akkurat nå synst jeg verken reseptkrem eller phenamin hjelper...

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 21:12   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Ja hvorfor skulle jeg ikke det. Han er da lege han som har skrevet det.

Ønsker ikke noe krangledebatt her nå, så la meg få tro hva jeg vil.

Artikkelen var vel balansert nok den, og det er selvfølgelig helt på sin plass å etterlyse bedre tilgjengelig og omfattende database/statistikk vedrørende vaksiner de siste årene hvis det mangler, men den beviser jo ingenting i noen retning av det du tror, og artikkelen er preget av at Stig Bruset er en spesiell og til dels omstridt lege og har drevet med alternativ medisin/homeopat/akupunktør/healer i tillegg i mange år. Han behandlet faktisk en nær venninne av meg da hun hadde svulst på hjernet, ved å skulle styrke immunforsvaret hennes før operasjon med naturmedisin.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 21:14   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Jeg kan ikke huske at noen stilte spørsmål i den andre debatten om hvorvidt det var mer astma og allergi nå enn før i den andre. Det tror jeg de fleste ikke har noe problem med å godta.

Det er lett å dokumentere (også med saklige kilder) at det er tilfelle. Statistisk sentralbyrå er for eksempel helt klar på at det er en økning, og at det fortsatt er en økning (noe som ikke bygger opp under vaksineteorien, siden vi har vaksinert i over femti år).

Sitat:

Andelen barn med astma har økt fra 2 prosent i 1985 til 5 prosent i 1995.
[…]
Tidligere helseundersøkelser har også vist økning i allergiske lidelser blant barn. Den andre helseundersøkelsen i 1975 hadde høyere rapportering av allergier blant barn enn det man fant i den første helseundersøkelsen fra 1968. Tallene for allergi inkludert astma var 5 prosent i 1968 (1 prosent med astma) og 7 prosent i 1975 for aldersgruppen 0-17 år. Økningen var imidlertid større fra 1975 til 1985, med prosentandeler på hhv. 7 og 14 prosent for samme diagnoser og samme aldersgruppe. I tiårsperioden 1975-1985 var økningen forholdsvis jevnt fordelt over aldersgruppene av barn. Mellom 1985 og 1995 var det en økning i allergier i alt (inkludert astma) fra 13 til 20 prosent i aldersgruppen 0-17 år, og mest økning for unge 13-17 år. I 1985 ble det oppgitt at 14 prosent av ungdommene hadde enten astma eller allergi eller begge deler, mens dette gjaldt 26 prosent eller omtrent hver fjerde i 1995. Nesten ingen oppgav å ha både astma og allergi i 1985, mens dette var forholdsvis vanlig ti år seinere. Blant ungdom hadde de fleste med astma også eksem eller høysnue i tillegg. Økningen i astma og allergi blant barn ser altså ut til å ha pågått i noen tiår. Statistisk sentralbyrås datainnsamling har foregått på noenlunde samme måte siden 1968, og spørsmålsformuleringen har vært nokså lik.

Det er vanskelig å gi noen entydig grunn til økningen, sier SSB, men miljøet vi utsettes for, måten leger diagnostiserer på og folks generelle bevissthet om problemet ansees for å kunne forklare en del:

Sitat:

Ulike faktorer kan tenkes å påvirke en slik utvikling i retning av høyere allergihyppighet. Det mest nærliggende er kanskje tanken på miljøet som omgir oss og det store antallet mulig allergifremkallende stoffer i mat, i innemiljø eller utendørs fra biltrafikk eller andre forurensningskilder. Det er forholdsvis sparsomt med dokumentasjon på slike sammenhenger. Folks bevissthet og oppmerksomhet om astma og allergi har nok også forandret seg i de siste tiårene, og kan være en viktig faktor for å forklare økningen. En mer fullstendig og nøyaktig utfylling av spørreskjemaer om barns astma og allergi i 1994 enn i 1981, kan tyde på økt interesse fra foreldrene. Legenes diagnosesetting er heller ikke noe statisk, men kan forandre seg over tid, særlig når sykdommer blir hyppige og i stor grad blir gjenstand for medisinsk interesse og diskusjon. Vi har ingen mulighet til å vite hva slags kombinasjon av disse faktorene som har ført til økt rapportering av allergier i Statistisk sentralbyrås undersøkelser. Andre norske undersøkelser forteller også om en økning i forekomsten av foreldrerapportert astma blant skolebarn i perioden 1985-1994. Noe av økningen tilskrives økende diagnostisering av småbarnsastma på begynnelsen av 1980-tallet, og økt fokusering på underdiagnostisering og underbehandling av astma blant barn. De aller fleste med allergiske diagnoser oppgir at de har hørt fra legehold at de har denne sykdommen. Rapporteringen av allergiske sykdommer blant barn i helseundersøkelsen er altså sykdommer som også leger "går god for" og setter diagnoser på, og sannsynligvis i liten grad tilfeldige plager og symptomer.

Figur 1: Allergier og astma separat i 1985 og 1995. Prosent



Kilde: Samfunnsspeilet nr. 2, 1997: "Økende astma og allergi blant barn og unge"

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 21:21   #32
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Jeg kan skrive under på at det stemmer, begge unga mine er skikkelig plaga nå stakkars. men tror ikke det kommer av vaksine da, tror det akkurat nå må være noe i lufta som gjør at de reagerer. Begge har atopisk. Akkurat nå synst jeg verken reseptkrem eller phenamin hjelper...

Min er også sterkt rammet av eksem. Han får solbehandling på sykehuset, og han blir så bra av det. I morgen er siste soledagen hans for våren, og han er endelig hel og fin. Han har gått siden 5. januar, 3 ganger i uken, så nå er han klar og herdet for våren og sommeren. Høsten og vinteren er et mareritt for han. Han har også pollenallergi, så merker han er begynt å nyse + er tett i nesa. Han må begynne med fast pollenmedisiner snart.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 21:25   #33
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Ja hvorfor skulle jeg ikke det. Han er da lege han som har skrevet det.

Ønsker ikke noe krangledebatt her nå, så la meg få tro hva jeg vil.

Je je, det var du som dro det frem.
Men jeg skal ikke krangle med deg jeg.
Jeg er helt enig med deg i HI altså. Jeg er selv plaget med allergier, og Lille har atopisk eksem.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 23:11   #34
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Det er vel ingen tvil om at det har vært en økning av eksem, astma og allergier de senere årene. Og jeg tror du misforsto om noen ønsket dokumentasjon på akkurat dette- vi ville vel heller se dokumentasjon på den påståtte sammenhengen mellom vaksiner og allergier, astma og eksem. Den debatten er vi heldigvis ferdig med nå.

Som mange andre sier her tror jeg det henger sammen med såper, kremer, vaskemiddel, for ikke å snakke om alle tilsettningsstoffene man finner i mat Har også lest en studie på dette der de pekte på at nyere hus ofte er veldig tette (godt isolerte) og at dette også kan være med på å trigge astma,allergier osv.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 23:17   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Jeg tror, uten at jeg gidder å finlese den tråden igjen, at det var en påstand om at vi bare ble sykere og sykere folk reagerte på, Kråka.

For det blir vi ikke. Vi får mer astma og allergi, men vi får mindre alvorlige sykdommer, i hvert fall i ung alder. Som f.eks. tuberkulose og meslinger, for å nevne noen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 07:21   #36
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eksplosjon av eksem

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg er ikke hypokonder hvis du lurer på det. Jeg kan ikke dokumentere nei, men jeg er ikke alene om å tro at det kan ha en sammenheng

Men jeg har lest denne: http://www.matoghelse.no/helse/2006/...-vaksiner.aspx

Jeg leste den artikkelen nå, og ser ikke hva du mener den underbygger.

Jeg er til og med enig i at Folkehelsa sitter på begge sider av bordet her og at det er uheldig. At jeg mener det er lov til å stille enkelte spørsmål til gjennomføringen, gjør meg ikke anti vaksine. Jeg oppfatter heller ikke artikkelforfatter som en antivaksinasjonspredikant.

Man leser dessuten slike artikler med en viss grad av kildekritikk.

Å påstå at det er en sammenheng mellom eksemer og vaksine betyr jo ikke at det er en sammenheng. Som enkelte påpeker ville det jo ha ført til en ujevn vekst i forekomsten.

At en kan argumentere at immunsystemet reagerer på vaksine (eller sykdom) med å bli overaktivt, blir jo da en ren hypotetisk påstand.

Etter at dansing ble vanlig, har jo forekomsten av kreft økt drastisk. Vil det si at det er en link mellom dansing og kreft? Eller forekomsten av brystkreft, kan det linkes til BH'ens oppfinnelse og bruk? Om du virkelig ville kunne du nok finne tall som kunne SE UT SOM å underbygge slike påstander.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no