Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-09, 22:13   #21
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Synes det er litt skremmende at leger har så liten tillit til sykepleiere. Vi har faktisk utdanning og erfaring, og vi jobber i et team selv om jeg personlig har opplevd flere ganger at sykepleiere blir ekskludert av legene. Alle kan selvsagt ta feil, både sykepleiere og leger. Har selv opplevd at legene har tatt feil og sykepleieren rett, noe som resulterte i tragisk utfall.

Jeg vil bare understreke at jeg har veldig stor tillit til de aller fleste sykepleiere, og synes dere er flotte samarbeidspartnere. Akkurat nå jobber jeg ikke med sykepleiere, og det er noe jeg savner.
Det jeg sier, er imidlertid at jeg i mine sykehusjobber ikke må falle for fristelsen å stole blindt på opplysninger fra sykepleiere, selv om de er sikre i sin sak og argumenterer godt - for det er faktisk jeg som vil bli stående som ansvarlig og uthengt dersom jeg gjør feil.

Jeg føler at du legger mer i uttalelsene i denne tråden, enn hva som er ment. Kanskje erfaringene dine gjør deg for nærtakende?

99,9% av tiden min på sykehus har jeg bare satt pris på sykepleiere og beundret dem for arbeidet de gjør. Støtte, trøst, hjelp, nytte, fantastisk koselige kvelder og netter, knødd sammen i en hjørnesofa i akuttmottak

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 22:46   #22
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.


99,9% av tiden min på sykehus har jeg bare satt pris på sykepleiere og beundret dem for arbeidet de gjør. Støtte, trøst, hjelp, nytte, fantastisk koselige kvelder og netter, knødd sammen i en hjørnesofa i akuttmottak

Det her utsagnet er bare rett å slett vanvittig provoserende. Sykepleiere står for et fag. De fleste som har jobbet noen år har tilegnet seg bred medisinsk kunnskap og erfaring i fht arbeidsfeltet sitt. Min erfaring er at vi gjør jobben, observerer og rapporterer videre til turnuslege, som event tilkaller bakvakt og rapporterer videre. Det er jo sjelden turnuslegens egen vurdering alene som blir fremstilt,hun/han har jo som regel knapt sett pasienten, men det må dere jo gjerne tro.
Jeg er lei av at man skal fremstille sykepleiere som gråtekluter som er god til å gi en klem og forstå deg ihjel når du har det fælt. (ja jeg skjønner at du mener det godt, men ironisk nok, gjør det at det bare blir mer provoserende) Vi er kompetente og vil ha anerkjennelse for den jobben vi gjør, og tro meg jobben innebærer MYE mer enn å kunne lytte, trøste og støtte, selv om det er fine egenskaper vi som sykepleier er stolte av å bli forbundet med.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 22:51   #23
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det her utsagnet er bare rett å slett vanvittig provoserende. Sykepleiere står for et fag. De fleste som har jobbet noen år har tilegnet seg bred medisinsk kunnskap og erfaring i fht arbeidsfeltet sitt. Min erfaring er at vi gjør jobben, observerer og rapporterer videre til turnuslege, som event tilkaller bakvakt og rapporterer videre. Det er jo sjelden turnuslegens egen vurdering alene som blir fremstilt,hun/han har jo som regel knapt sett pasienten, men det må dere jo gjerne tro.
Jeg er lei av at man skal fremstille sykepleiere som gråtekluter som er god til å gi en klem og forstå deg ihjel når du har det fælt. (ja jeg skjønner at du mener det godt, men ironisk nok, gjør det at det bare blir mer provoserende) Vi er kompetente og vil ha anerkjennelse for den jobben vi gjør, og tro meg jobben innebærer MYE mer enn å kunne lytte, trøste og støtte, selv om det er fine egenskaper vi som sykepleier er stolte av å bli forbundet med.

Jeg er nå egentlig i ferd med å gi opp.
Bare overse "hjelp og nytte" som faktisk ene og alene var ment i faglig forstand.
Jeg har forresten aldri fått en klem av en sykepleier, men jeg har gitt opptil flere.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 22:59   #24
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er nå egentlig i ferd med å gi opp.
Bare overse "hjelp og nytte" som faktisk ene og alene var ment i faglig forstand.
Jeg har forresten aldri fått en klem av en sykepleier, men jeg har gitt opptil flere.

Jeg overså ikke "hjelp og nytte" det bare forekom meg litt uklart om vi bare er hjelpsomme og nyttige løpejenter/gutter for legene, og snille piker som snur puta til pasientene og tørker pannen.
Mulig jeg har misforstått deg fullstendig, og beklager da det, men jeg kan ikke hjelpe for at i mine ører ble det utsagnet nok en undergraving av kompetansen til sykepleier.

Om jeg har misforstått så bare se bort fra disse innleggene, da beklager jeg.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 23:10   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det her utsagnet er bare rett å slett vanvittig provoserende. Sykepleiere står for et fag. De fleste som har jobbet noen år har tilegnet seg bred medisinsk kunnskap og erfaring i fht arbeidsfeltet sitt. Det er jo sjelden turnuslegens egen vurdering alene som blir fremstilt,hun/han har jo som regel knapt sett pasienten, men det må dere jo gjerne tro.

Både appelsin og jeg vet bedre enn deg hva turnuslegejobben går ut på. Og det er det reneste sludder at turnuslegen knapt har sett pasienten. Turnuslegen tar jo innkomstjournal og det er en grundig undersøkelse.
Smarte turnusleger hører på hva sykepleier har å si og spesielt når man er uerfaren. Men at sykepleiere skal bli såre over at jeg mener at leger generelt er bedre til å diagnostisere, som er en legejobb synes jeg faktisk er temmelig tøysete. Og min erfaring som bakvakt er at informasjonen fra leger, akkurat når det gjelder dette, gir et bedre bilde på tilstanden til pasienten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 23:21   #26
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Både appelsin og jeg vet bedre enn deg hva turnuslegejobben går ut på. Og det er det reneste sludder at turnuslegen knapt har sett pasienten. Turnuslegen tar jo innkomstjournal og det er en grundig undersøkelse.
Smarte turnusleger hører på hva sykepleier har å si og spesielt når man er uerfaren. Men at sykepleiere skal bli såre over at jeg mener at leger generelt er bedre til å diagnostisere, som er en legejobb synes jeg faktisk er temmelig tøysete. Og min erfaring som bakvakt er at informasjonen fra leger, akkurat når det gjelder dette, gir et bedre bilde på tilstanden til pasienten.

Jeg er ikke sår over at leger er bedre til å diagnostisere, det skulle da bare mangle. Hvor kan du lese det?
Jeg bare kommenterte appelsin sitt innlegg, og fortalte min reaksjon på det. Min tolkning, om du vil.
Men siden du og Appelsin vet så mye bedre så vet dere vel også det, at etter at innkomstjournalen er tatt så kan det ta lang tid før det skjer noe mer, tilstanden kan forandre seg fort, og da er det sykepleieren som er tilstede og kan gjøre rede for hendelsesforløpet. Vi fører da også akuttskjema/observasjonskjema der vi kontinuerlig skriver opp kliniske tegn, medikamenter, respons osv.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 23:30   #27
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Synes det er litt skremmende at leger har så liten tillit til sykepleiere. Vi har faktisk utdanning og erfaring, og vi jobber i et team selv om jeg personlig har opplevd flere ganger at sykepleiere blir ekskludert av legene. Alle kan selvsagt ta feil, både sykepleiere og leger. Har selv opplevd at legene har tatt feil og sykepleieren rett, noe som resulterte i tragisk utfall.

Jeg er ikke lege, men har nok relativt liten tillit til sykepleiere. :innrømmer:

__________________
In vino veritas

Sist redigert av safran : 24-03-09 kl 23:43.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 23:40   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg er ikke sår over at leger er bedre til å diagnostisere, det skulle da bare mangle. Hvor kan du lese det?
Jeg bare kommenterte appelsin sitt innlegg, og fortalte min reaksjon på det. Min tolkning, om du vil.
Men siden du og Appelsin vet så mye bedre så vet dere vel også det, at etter at innkomstjournalen er tatt så kan det ta lang tid før det skjer noe mer, tilstanden kan forandre seg fort, og da er det sykepleieren som er tilstede og kan gjøre rede for hendelsesforløpet. Vi fører da også akuttskjema/observasjonskjema der vi kontinuerlig skriver opp kliniske tegn, medikamenter, respons osv.

Klart jeg vet det. Og det er en kjempeviktig jobb. Man kan overhodet ikke erstatte sykepleiere med folk som ikke har medisinsk utdanning. Og mange ting er sykepleiere bedre på enn leger. Men det er forskjellige jobber så noen ting er leger bedre på. Blant annet vurdering av alvorlighetsgrad.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 23:58   #29
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Klart jeg vet det. Og det er en kjempeviktig jobb. Man kan overhodet ikke erstatte sykepleiere med folk som ikke har medisinsk utdanning. Og mange ting er sykepleiere bedre på enn leger. Men det er forskjellige jobber så noen ting er leger bedre på. Blant annet vurdering av alvorlighetsgrad.

Ja.
Dette var ikke ment å fyre oppunder en profesjonsstrid som foregår mange plasser i helsevesenet. Det var ikke hensikten at legene skulle føle seg angrepet eller lite respektert. Det var rett å slett bare et motsvar på et utsagn som jeg oppfattet som en nedvurdering av sykepleiers kompetanse. Vi liker å høre at vi er snille, støttende, og hjelpsomme men vi vil bli anerkjent for hele jobben vi gjør og den kunnskapen vi har. Jeg tror generelt sett at samfunnet vet litt for lite om hvordan sykepleiere jobber og hva vi kan og gjør, nettopp fordi vi har blitt fremstilt, og selv fremstilt oss, nettopp som snille, trøstende, støttende. Nå ønsker vi ett annet fokus, jobben vår innebærer nemlig så mange flere sider.


Sist redigert av Imma : 25-03-09 kl 00:10. Årsak: la til noe
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 09:18   #30
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Herlighet så ubehagelig.

Jeg kjenner jeg får litt panikk med tanken på at noe skal skje med oss her i byen. MÅ man innom legevakten, -kan man ikke dra direkte opp til barneklinikken selv? Eller er det det samme der, - eller kalles det legevakt det også? :uvitende:

Her i byen vår må man gjennom fastlege eller legevakt først.
Men vi har reist direkte til sykehus flere ganger, dette fordi vår sønn er (var?) en gjenganger der. Vi har også reist til barneavdelingen etter vurdering av fastlege, dersom vi ikke har følt oss trygge på det han konkluderte med. Det har vist seg å være rett hver gang ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 17:53   #31
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Leger tar feil og sykepleiere tar feil. At jeg sier at leger er flinkere til å vurdere alvorlighetsgrad, som går innunder diagnostikk, som jo leger er mer trenet på er ikke et uttrykk for at jeg har generelt liten tillit til sykepleiere.

Men det er, med unntak av idiotiske turnusleger og mange flinke sykepleiere, en stor forskjell på å få rapport fra en turnuslege og fra en sykepleier. Når en turnuslege ringer og forteller om en pasient og jeg spør om almenntilstand så får jeg så godt som alltid en slik regle: Pasienten har blodtrykk på så og så, puls på så og så. Respirasjonsfrekvens så og så, temperatur på så og så. Velsirkulert. Er orientert for tid og sted, ingen amnesi. Tørr og varm i huden.

Når jeg snakker med en sykepleier så kvepper jeg litt om jeg får noe som er i nærheten så presist og merker meg navnet for å ha på godlisten. Men jeg tror ikke jeg har fått en såpass nøye tilbakemelding fra en sykepleier noen gang.

Da har du aldri fått tilbakemelding fra meg altså. Jeg er nøye på det der hvis jeg må ha legevakt til en pas., så legevaktslege kommer alltid til ferdig status når jeg har ringt.
Og jeg er ikke spl en gang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 08:57   #32
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg føler at du legger mer i uttalelsene i denne tråden, enn hva som er ment. Kanskje erfaringene dine gjør deg for nærtakende?

Jeg er ikke nærtakende, men jeg reagerer på dette:

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Problemet er at ofte er ikke lege alltid til stede, så det blir valget sykepleier eller ingen og da er det mye bedre med en sykepleier.

Det blir litt som valget mellom pest eller kolera. Nei, vi er ikke leger, vi kan heller ikke diagnostisere (det skal vi ikke heller), men vi har faktisk en utdannelse som består av mer enn klemz og koz.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men at sykepleiere skal bli såre over at jeg mener at leger generelt er bedre til å diagnostisere, som er en legejobb synes jeg faktisk er temmelig tøysete.

Er det noen som har sagt at vi skal diagnostisere? Det er ikke vår jobb, men vi kan allikevel vurdere hastegrad ift kliniske vurderinger og triagering. Dette er et anerkjent verktøy for å vurdere hastegrad, det er ikke noe vi sykepleierne har funnet på på vaktrommet mens vi strikker.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Klart jeg vet det. Og det er en kjempeviktig jobb. Man kan overhodet ikke erstatte sykepleiere med folk som ikke har medisinsk utdanning. Og mange ting er sykepleiere bedre på enn leger. Men det er forskjellige jobber så noen ting er leger bedre på. Blant annet vurdering av alvorlighetsgrad.

Det er jeg enig i.

Imma: Du får fram poenget!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no