Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-11, 13:18   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

For noen uker siden fikk minsten med seg 7 rumpetroll heim fra barnehagen.
Vi hadde dem i en plastoppbevaringskasse med vann, litt planter og en stein så de kunne klatre opp på når de fikk bein. Matet dem med akvariefiskmat, sånne flak på boks. Bytta vann når det ble skittent, de spiste og bæsja ganske mye!

Rumpetrolla vokste seg store og fine og ble faktisk til bittesmå frosker, men da dukket problemet opp: Det virket som at de sluttet å spise maten de fikk, og etterhvert døde de en etter en.
Jeg har bestilt bananfluer (som ikke kan fly) på dyrebutikk, men nå er det for sent. Den siste lille frosken døde i morges.

Noen som har kommet så langt i "froskeoppdrett" at de fikk satt ut frosk i skogen/dammen de kom fra?
Hva gjorde vi feil?

Her er den første lille frosken som "gikk på land":

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:22   #2
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Jeg har ingen erfaring og kan desverre ikke svare deg på spørsmålet ditt.

Men må kommentere at de må jo ha vært fantastisk både for små å store å følge med på at de små rompetrollene faktisk utviklet seg og ble til frosker.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:23   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Når de blir frosker så må man jo slippe dem ut igjen der eggene/rumpetrollene ble funnet, ellers dør de ut.. da får de ikke lagt nye egg til neste år. Dette er kriteriet for å få lov å fange inn rumpetroll. Man skal bruke dem til undervisning/studier også slippe dem ut.

I fjor hentet jeg en bøtte med egg oppi skogen her og studerte dem hjemme til bruk i en naturfagsoppgave. foret dem med agurker og akvariemat.
Når de fikk bein og krabbet opp på land så måtte vi slippe dem ut igjen.
spennende.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:30   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Det var helt utrolig å se på utviklinga! Og kjempetrist at de døde!
Intensjonen var virkelig å slippe dem ut igjen i skogen, men vi trodde vi kunne vente til alle ble frosk. De døde før de hadde mista hele halen.

Håper virkelig ikke noen tror jeg er en dyreplager, for jeg er virkelig glad i alle slags dyr og gjorde alt jeg kunne!
Uff, nå får jeg tårer i øynene her.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:32   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

ellers dør de ut.. da får de ikke lagt nye egg til neste år. Dette er kriteriet for å få lov å fange inn rumpetroll. Man skal bruke dem til undervisning/studier også slippe dem ut.

Bare pirk, men etter det jeg har lest så legger de ikke egg før etter 2-4 år. Skal se om jeg finner igjen det jeg leste.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:48   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Nei guri, var ikke slik jeg mente det..

Hørtes jeg slitt slem ut??

Jeg tror det var noe med at de måtte orientere seg i området sitt så de ble kjent, instinktet er at de skal tilbake til sin dam og legge egg..

Mente ikke at du var dyreplager.. Nå ble jeg flau.. jeg skriver kanskje litt brått på.. Unnskyld. hehe..

Ikke din skyld at de døde da.. noen av mine døde også..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:48   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Utrolig tøft bilde forresten..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 13:54   #8
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Nei guri, var ikke slik jeg mente det..

Hørtes jeg slitt slem ut??

Jeg tror det var noe med at de måtte orientere seg i området sitt så de ble kjent, instinktet er at de skal tilbake til sin dam og legge egg..

Mente ikke at du var dyreplager.. Nå ble jeg flau.. jeg skriver kanskje litt brått på.. Unnskyld. hehe..

Ikke din skyld at de døde da.. noen av mine døde også..

Kjære deg, det skal du ikke tenke på. Du er ikke slem, jeg er nok bare fryktlig tander og tolker for mye, for jeg synes det var så utrolig trist at vi ikke greide å holde liv i dem!
Så tenkte jeg at det kanskje var kunnskap der ute som jeg hadde gått glipp av, og at jeg var dum eller kanskje til og med en dyreplager som trodde at dette kunne gå bra.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:11   #9
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Her fant mellomsøster en frosk på tur. Jeg sa at hun ikke fikk ta den med seg hjem men gjett hvem som fant en uttørket frosk i skapet?
Og en lapp fra "eieren"
Ukeplan for Liten
Veke han tidlig 1
bade 2
frokost, elsker ost gress og fluer 3
hoppe over hinderløyper 4
hoppe over golvet 5
vere hjemme og gjøre på ting 6
lege seg tidlig 7

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:18   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:24   #11
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Kjære deg, det skal du ikke tenke på. Du er ikke slem, jeg er nok bare fryktlig tander og tolker for mye, for jeg synes det var så utrolig trist at vi ikke greide å holde liv i dem!
Så tenkte jeg at det kanskje var kunnskap der ute som jeg hadde gått glipp av, og at jeg var dum eller kanskje til og med en dyreplager som trodde at dette kunne gå bra.

Huff, det må du ikke tenke! Det eneste jeg reagerer litt på, er at barnehagen sender med barna rumpetroll hjem, uten å kunne følge det opp. Det er fint å kunne følge med på utviklingen til rompetroll, men hadde de ikke kunnet gjøre det i barnehagen i stedet?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:51   #12
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Her fant mellomsøster en frosk på tur. Jeg sa at hun ikke fikk ta den med seg hjem men gjett hvem som fant en uttørket frosk i skapet?
Og en lapp fra "eieren"
Ukeplan for Liten
Veke han tidlig 1
bade 2
frokost, elsker ost gress og fluer 3
hoppe over hinderløyper 4
hoppe over golvet 5
vere hjemme og gjøre på ting 6
lege seg tidlig 7



Men stakkars frosken, selvfølgelig.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 17:01   #13
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Huff, det må du ikke tenke! Det eneste jeg reagerer litt på, er at barnehagen sender med barna rumpetroll hjem, uten å kunne følge det opp. Det er fint å kunne følge med på utviklingen til rompetroll, men hadde de ikke kunnet gjøre det i barnehagen i stedet?

De hadde fått med seg for mange heim fra dammen, i det de trodde var gjørme var det visst enda fler rumpetroll.. Dessverre gikk det ikke bra med de i bhg (overforing +++), men våre var med på visning i bhg da de akurat hadde fått bakbein. Stakkar minsten var litt bekymra. "Tenk om *** tømmer dem ut, eller *** spytter oppi."

Det var ikke sånn at de sendte dem med han uten videre altså, det var avtalt på forhånd, med min entusiastiske godkjennelse!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 17:33   #14
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Pesten: Barn, altså...

mina:
Nå rippet du litt opp i traumet mitt fra i fjor. Jeg fikk fire rumpetroll av en kollega, og barna var veldig engasjerte og stolte. Men akkurat det samme skjedde.. de døde en etter en. Jeg ante ikke hva vi gjorde galt,
og turde ikke spørre hun på jobben heller, som var så grei å gi meg vitale rumpetroll i sin beste alder
(det gikk gjerne spesielt inn på meg ettersom jeg mistet mine egne spirer også)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-16, 16:19   #15
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Jeg må flire her..... Satt på jobb og søkte på hvor man skal slippe ut rumpetroll når de blir større, og hvor havner jeg?
Vi fikk rumpetroll av en mor, til å utforske i barnehagen, og np har de fått bein og vi vil få satt dem ut igjen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-16, 17:45   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Jeg mener det ikke er lov her å hente rumpetroll med hjem? Kan det stemme?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 21:51   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener det ikke er lov her å hente rumpetroll med hjem? Kan det stemme?

Jeg aner ikke. Det var en mor i barnehagen som kom med dem, og hun skal sette dem ut igjen der de hører hjemme.
Det har vært utrolig lærerikt for ungene i alle fall.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 22:00   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.177
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Det er lov hvis det er snakk om undervisning. Men frosker er visst fredet, og det kan være vanskelig å få de til å leve opp så da er det sikkert like greit å la de være i fred.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 22:01   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.177
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Også er det best å bruke vann fra der man har hentet de fordi de er veldig vare på vannkvaliteten.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 22:52   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om rumpetroll og frosker?

Frosken er fredet ja, men det er lov til å ta inn egg eller rumpetroll til forskning og undervisningsformål. Utviklede frosker skal settes tilbake der de ble tatt inn.

http://www.miljodirektoratet.no/no/T...Fredete-arter/


Skal man ta inn froskeegg, så synes jeg man må lese seg opp på hva disse krever av mat og vann etterhvert som de utvikler seg, slik at de har en reell mulighet til å faktisk overleve. At barnehagen her samlet egg er forsåvidt ok, men at de sender egg med hjem til familiene er ikke ok. Ikke uten at de da også sender med info om hvordan man skal håndtere dyrene.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no