Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Plukking av egg til ruging

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 22:38   #21
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Haha, her leste jeg at "min mor kjøper på Rema 1000 og oppbevarer dem i vanlig eggkartong i kjøleskapet før hun putter de hun vil ha i rugemaskinen!"

Ja det hadde tatt seg ut.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:39   #22
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvis man ved en feiltakelse spiser dem da?

Du spiser jo befruktede egg hele tiden om du har egne høns med hane.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:23   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Du spiser jo befruktede egg hele tiden om du har egne høns med hane.

Åja, ikke vet jeg. Jeg spiser bare de fra Mega, jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:28   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Egg med pyjamas!

Jeg har lov til å ha fire dyr i leiligheten, og har allerede en hund. Det vil si at jeg kan ha en ku, og en høne. Hva blir neste dyr du frister med, Floksa?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:34   #25
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Ja da er du trygg. Broilerhøns vet ikke jeg heller hva er, men jeg innbiller meg at broilere er kyllinger for kjøttproduksjon. Floksa får heller komme med fasiten.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:34   #26
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Ah, ponni Maverick, et selvsagt valg.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:44   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Åja, ikke vet jeg. Jeg spiser bare de fra Mega, jeg.

Jeg skal innrømme at mens jeg skrev det innlegget om at jeg trodde moren til en kjøpte egg på rema og rugde de, så var jeg litt sånn i tvil, for tenk om det faktisk gikk an å gjøre.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 03:23   #28
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Jeg har ingen høneerfaringer, men vil gjerne bidra med å si at store andunger lager et helvetes bråk når de bor på stua. Og mye søl. Og lukt. Sånn før Mav bestemmer seg for å få seg andunger. Men de er søte når de svømmer i badekaret, da!

Men hippielandbarn blir veldig lykkelige når de får passe dem et par uker for noen venner, da.

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 26-08-11 kl 03:36.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 08:55   #29
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Wikipedia:

Broiler er en hurtigvoksende kylling som er fremavlet industrielt for kjøttets skyld. Begrepet er engelsk og er avledet fra «to broil», å steke.
Kraftfóret kyllingene får gjør at den kan nå en vekt på ca. 2 kg i løpet av bare 8 uker. I løpet av 1950-tallet satset matvareindustrien sterkt på å få fram gode kyllinger, og egenskaper som rask vekst ble prioritert, samt kraftig muskelmasse og kjøtt av god kvalitet.
Uttrykket broiler var mer utbredt på 1970- og 1980-tallet som betegnelse for en stor grillet kylling som dagligvarebutikkene solgte. Utover 1990-tallet ble uttrykket sjeldnere i dagligtalen, og dagligvarebutikkene betegnet stadig oftere 'broileren' som 'grillet kylling'. Begrepet «politisk broiler» blir tidvis benyttet på et nedsettende vis om en politiker med liten eller ingen erfaring fra arbeidslivet.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:24   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Egg med pyjamas!

Jeg har lov til å ha fire dyr i leiligheten, og har allerede en hund. Det vil si at jeg kan ha en ku, og en høne. Hva blir neste dyr du frister med, Floksa?


En ponni må man ha!





eller kopplam?





Eller en gris?








(og ja, jeg bor egentlig på Barnas Gård :skulle vært en kneggesmily men det fikk jeg jammen ikke lov til: )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 26-08-11 kl 12:32.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:36   #31
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Vi pleide å ha både kyllinger, andunger og gåsunger på stua de første dagene/ukene når vi kjøpte dem nyklekket. De vokser (og begynner å lukte) fort, men de første dagene er de veldig søte alle sammen. Vanlige verpehøns har ikke instinktene i behold, og ruger derfor ikke mer enn noen minutter eller maks timer før de gir opp og prøver igjen neste dag. Derfor må man ha rugenmaskin evt surrogatmor. Andre raser, og særlig dvergraser, har gode rugeinstinkter og blir "klukk" høner som ruger ut egne egg.

Det var hos pappaen min jeg fikk ha et rikt smådyrliv. Hønene satt på fanget vårt og tigget grillmat. Det var tider. Det er virkelig knall å ha muligheten til å ha små og store dyr rundt seg.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:52   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Jeg konstaterer hoderystende og dødsimponert at på FP finnes det virkelig kunnskap om alt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:59   #33
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Klukk høner er ikkje bare bare. Eg solgte etterkvart vekk alle våre dverghøns fordi dei la seg klukk i eit bankande kjør. Eg fekk jo aldri egg. Og dei hadde heller ikkje egg å ruge på. Så dei låg berre der. Og det å måtte avklukke dei er ikkje heilt lett det heller.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:26   #34
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Klukk høner er ikkje bare bare. Eg solgte etterkvart vekk alle våre dverghøns fordi dei la seg klukk i eit bankande kjør. Eg fekk jo aldri egg. Og dei hadde heller ikkje egg å ruge på. Så dei låg berre der. Og det å måtte avklukke dei er ikkje heilt lett det heller.

Klukk høner? Avklukke??

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:32   #35
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Klukk høner er ikkje bare bare. Eg solgte etterkvart vekk alle våre dverghøns fordi dei la seg klukk i eit bankande kjør. Eg fekk jo aldri egg. Og dei hadde heller ikkje egg å ruge på. Så dei låg berre der. Og det å måtte avklukke dei er ikkje heilt lett det heller.

Søsteren min påstår at hennes dverghøner er så ivrige at de stabler seg i høyden oppå hverandre inni kassene for å ruge.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:37   #36
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Dei gjer faktisk det mamaria.

Banana: Når ei høne legger seg ned for å ruge, seier me at ho er klukk. Å avklukke ei høne er rett å slett å få ho til å skjønne at ho ikkje kan/må ruge no.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:47   #37
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Er det snart klart for underforum med navn "Floksas farmforum" eller noe sånt? Det vil trekke til seg bøtter og spann med bønder, og hvis noen av dem er single, kan vi ha FPs eget "Jakten på kjærligheten" der de legger ut bilder av gården sin, traktoren sin og høna si (måtte bare).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:58   #38
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Aha. Da er det altså slik at dverghøner er mer glade i å ruge enn... øh... vanlige høner, ut fra det dere skriver. Det er mye man ikke vet her i verden. Jeg trodde alle høner ville ruge automatisk så lenge det fantes et (befruktet?) egg å ruge på.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:03   #39
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Nei, enkelte er meir rugevillige enn andre, dette gjeld ikkje berre dverghøns ( der er enkelte ekstreme ) men og andre rasar av vanlige høns. Det er til og med enkelte rasar som ikkje kan ruge. Dei må ha hjelp for å eksistere vidare.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:30   #40
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Nei, enkelte er meir rugevillige enn andre, dette gjeld ikkje berre dverghøns ( der er enkelte ekstreme ) men og andre rasar av vanlige høns. Det er til og med enkelte rasar som ikkje kan ruge. Dei må ha hjelp for å eksistere vidare.

Som oss mennesker med andre ord!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avklukking, høne


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no