Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffen til Josef Fritzl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-09, 16:58   #21
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Det er påfallende mange som hevder et øye for øye, tann for tann prinsipp her. Jeg trodde egentlig vi hadde forlatt denne tankegangen for en stund siden.

Synes dere det er greit at syrekasteren som ble omtalt for noen uker siden blir blindet med syre også?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 16:59   #22
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Innesperret resten av livet nede i den samme kjelleren som han sperret datteren sin inne!! Og jeg er så brutal at jeg sier at om noen hadde maktet burde han blitt utsatt for jevnlige voldtekter i tillegg.

Kanskje han ble det som liten?

Han må jo ha hatt en helvettes barndom som har ødelagt ham?

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 17:02   #23
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ser ikke nytten i at man skal fantasere om hva som kanskje kunne vært en passende straff dersom det hadde vært lovlig. Faktisk blir jeg ganske provosert over oppfordringen din, og synes den er ufin.



Nå tenkte jeg ikke akkurat på ekstremt overdrevne ting, og direkte slemme ting, men mer som det jeg foreslo, en trang celle uten vindu. At det kalles ufint, kan jeg ikke annet enn å dåne av. Hva kaller du det han har gjort da?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 17:05   #24
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.783
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.



Nå tenkte jeg ikke akkurat på ekstremt overdrevne ting, og direkte slemme ting, men mer som det jeg foreslo, en trang celle uten vindu. At det kalles ufint, kan jeg ikke annet enn å dåne av. Hva kaller du det han har gjort da?

Nå kunne ikke det leses at det var det du tenkte ut ifra hva du skrev. Jeg reagerte også på oppfordringen din.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 17:05   #25
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Ja, hva som kan få et menneske til å gjøre det han har gjort er umulig å forstå! Han må i alle fall hindres i å gjøre mer skade.
Hva slags straff som er riktig aner jeg virkelig ikke! HI var vel ute etter både reelle straffemetoder og de straffemetodene som ikke lengre praktiseres, men som vi likevel kan tenke oss.
I slike groteske saker som dette tror jeg mange av oss kan fantasere ganske mye over hva slags straff han kunne/burde fått.
Hva slags straff han bør få ut ifra de strafferammene som blir brukt nå i dag får noen med peiling på lovverk svare på.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 17:06   #26
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Synes dere det er greit at syrekasteren som ble omtalt for noen uker siden blir blindet med syre også?

Mest sannsynlig så har han visst at dette var en straff da han gjorde ugjerningen. Så lenge man ved bevissthet begår en forbrytelse som man vet straffes sånn og sånn, så er det greit til en viss grad. Der det ikke er greit er der straffen ikke har sammenheng med "forbrytelsen" i det hele tatt, type at man blir steinet for å ha blitt voldtatt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 17:09   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg ser ingen grunn til å nevne hva jeg impulsivt mener burde skje med slike mennesker, for det er bare impulsive tanker, og ikke hva jeg egentlig mener, om dere skjønner. Jeg er motstander av både dødsstraff og torturering.

Han fikk livstid, og det er bra.

Er forresten livstid livstid i Østerriket, eller er det slik som her, 21 år eller noe sånt?

Ikke at det spiller noen rolle, for han er såpass gammel at han vel kommer til å ende sine dager bak lås og slå, men man vet jo aldri...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:28   #28
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.



Nå tenkte jeg ikke akkurat på ekstremt overdrevne ting, og direkte slemme ting, men mer som det jeg foreslo, en trang celle uten vindu. At det kalles ufint, kan jeg ikke annet enn å dåne av. Hva kaller du det han har gjort da?

Du kan slutte å dåne og heller tenke på hvordan du ordlegger deg. Forøvrig synes jeg det blir like meningsløst å sitte og fantasere om ting som i følge deg ikke er "slemme". Det han har gjort er ubeskrivelig, men jeg er ikke for en øye for øye, tann for tann tankegang. Jeg synes de tingene du beskriver i hovedinnlegget ditt høres mye verre ut enn dødsstraff - som du sier du er mot.

Å si at man ønsker at han skal utsettes for jevnlige voldtekter er så banalt at jeg blir stum.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:32   #29
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Du kan slutte å dåne og heller tenke på hvordan du ordlegger deg. Forøvrig synes jeg det blir like meningsløst å sitte og fantasere om ting som i følge deg ikke er "slemme". Det han har gjort er ubeskrivelig, men jeg er ikke for en øye for øye, tann for tann tankegang. Jeg synes de tingene du beskriver i hovedinnlegget ditt høres mye verre ut enn dødsstraff - som du sier du er mot.

Å si at man ønsker at han skal utsettes for jevnlige voldtekter er så banalt at jeg blir stum.

Nå er det jeg beskriver langt fra øye for øye tankegang. Ikke i nærheten engang. Og jeg synes ikke det er noe poeng i å kaste bort penger på masse terapi på ham. Det hjelper nok neppe.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:34   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Og jeg synes ikke det er noe poeng i å kaste bort penger på masse terapi på ham. Det hjelper nok neppe.

Det er langt fra å ikke synes det er noen vits i terapi til det du beskriver i hovedinnlegget ditt;

Sitat:

å bli innestengt i en trang celle uten vindu og tilgang til friluft, resten av livet sitt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:39   #31
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg synes han skal sitte resten av livet i fengsel og det har han jo blitt dømt til.

Jeg blir først og fremst trist av å tenke på Fritzl. Han har utført noen ubeskrivelig grusomme handlinger men jeg lurer veldig på hva han har opplevd i barndommen...

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:41   #32
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hvis dere skulle vært den som skulle gitt straffen til Josef Fritzl, hva slags straff ville dere gitt ham?

Jeg synes en passende straff for ham ville være å bli innestengt i en trang celle uten vindu og tilgang til friluft, resten av livet sitt. Dødsstraff er jeg ikke tilhenger av (men det er jo selvsagt heller ikke aktuelt i det landet).

Øye for øye, tann for tann? Primitivt.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Han bør få behandling dersom det har noe for seg. Fengselsstraff eller tvangsinnleggelse på institusjon.

Ellers er jeg ikke så opptatt av at han skal påføres lidelser og sånt. Men jeg synes det er riktig at man lar ofrene hans slippe å frykte at de skal møte ham på gaten og jeg synes det er greit å unngå at mannen blir lynsjet.

Jeg har i det store og hele ikke særlig forventning til at denne mannen skal "innse hva han har gjort" og slike ting.

Enig med deg, kie. Og han er nok så skadet at terapi ikke har noen hensikt.

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Innesperret resten av livet nede i den samme kjelleren som han sperret datteren sin inne!! Og jeg er så brutal at jeg sier at om noen hadde maktet burde han blitt utsatt for jevnlige voldtekter i tillegg.

Jeg kjenner jeg blir litt satt ut av denne tankegangen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 19:00   #33
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Kom veldig gjerne med de straffene dere skulle ønsket han fikk, selv om de ikke er lov.

Hva i all verden? Hva er du ute etter? Jeg syns denne oppfordringen er litt vemmelig.



Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Innesperret resten av livet nede i den samme kjelleren som han sperret datteren sin inne!! Og jeg er så brutal at jeg sier at om noen hadde maktet burde han blitt utsatt for jevnlige voldtekter i tillegg.

Og dette er resultatet av sånne oppfordringer. Litt vemmelig det også.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 19:29   #34
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Han bør få behandling dersom det har noe for seg. Fengselsstraff eller tvangsinnleggelse på institusjon.

Ellers er jeg ikke så opptatt av at han skal påføres lidelser og sånt. Men jeg synes det er riktig at man lar ofrene hans slippe å frykte at de skal møte ham på gaten og jeg synes det er greit å unngå at mannen blir lynsjet.

Jeg har i det store og hele ikke særlig forventning til at denne mannen skal "innse hva han har gjort" og slike ting.


Enig i dette.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 20:25   #35
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Får håpe han virkelig får livstid i fengsel eller anstalt og uten mulighet for prøvetid eller at han noengang slipper ut i live..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 20:42   #36
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ser ikke nytten i at man skal fantasere om hva som kanskje kunne vært en passende straff dersom det hadde vært lovlig. Faktisk blir jeg ganske provosert over oppfordringen din, og synes den er ufin.

Det tenkte faktisk jeg også.
Det er ingen ting som kan forsvare hva fyren har gjort, men allikevel reagerer jeg litt kjenner jeg.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:07   #37
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Er det bare jeg som synes Josef Fritzl ligner veldig på faren til Carrie i Kongen av Queens?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:16   #38
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Mulig jeg er litt primitiv, men jeg tenker litt som Optimist. Hvorfor fortjener han noe bedre behandling enn han har utvist?

Nei, jeg vet ting ikke fungerer slik, men tanken har nok streifet meg ja. Men håper nå hvert fall han blir sittende på lukket anstalt livet ut og psykiatrisk behandling er nok bortkastet på den mannen.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:54   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg har tenkt litt på denne straffen.
Jeg tror jeg vil si at man for samfunnets skyld må ta ham ut av sirkulasjon. Og Østerrike har ikke dødsstraff så da er livsvarig oppbevaring et sted han ikke kan skade noen løsningen der.

I forhold til hevnaspektet så er det igrunnen godt ivaretatt allerede hvis vi tenker oss om litt. Denne mannen har aldri følt kjærlighet hverken fra noen eller for noen i hele sitt liv. Han har aldri stolt på noen eller vært trygg på at noen elsket ham helt frivillig.

Noen stort verre skjebne enn det kan jeg ikke tenke meg. Selvom han kanskje ikke forstår skjebnen sin fullt ut selv. Det blir ikke verre enn et helt liv totalt uten kjærlighet.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:03   #40
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Enig med deg Smilefjes. Og det er derfor jeg ikke forstår denne trangen noen har til å sitte og fantasere om alt det forferdelige han burde gjennomgå som straff for det han har gjort. At noen synes han fortjener å bli utsatt for jevnlige voldtekter gjør meg rett og slett kvalm.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no