Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernsvideoer på Youtube ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 19:49   #1
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Barnevernsvideoer på Youtube ...

Her har en avis endelig tatt opp noe jeg har sett på som problematisk: Foreldre som glatt utleverer alle opplysninger om barna sine, private telefonsamtaler og videoer der barna blir hentet av barnevernet. Var uheldig før jul, og rotet meg inn på sider noen av foreldrene til disse barna har laget, og det skrek inne i meg. En mor hadde blant annet lagt ut en halvtimes samtale med sin datter (som var uvitende om opptaket) som hun mente var bevis på at datteren ville hjem. Datteren var på sin side mer opptatt av at mor hadde lagt ut video av henne på Youtube. "Hvorfor gjorde du det da, mamma?" spør hun.

Er det på tide med en slags innskrenking i forhold til hva foreldre bør få legge ut på nett?

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 19:49   #2
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Link: http://www.dagensit.no/article1634440.ece

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 19:55   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Jeg synes det burde vært straffbart.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 19:58   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Jeg lurer på hva disse foreldrene tror de skal oppnå med det jeg.
Og jeg syns det er forkastelig.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:07   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Forkastelig!

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:07   #6
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Det er helt forferdelig. Jeg vet om foreldre som har laget hjemmeside og hengt opp oppslag i nærmiljøet med bilde av og navn på barnet de kjemper for å få hjem, mens de selv har vært anonyme i avisen.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:10   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Foreldre som gjør dette er jo foreldre som er i konflikt med barnevernet fordi de gjør foreldrejobben for dårlig. Det er jo typisk at disse foreldrene på et nivå fullstendig driter i barnas følelser når det kommer opp mot deres egne.

Jeg mener at myndighetene må inn og vurdere slike tilfeller og stenge sider som klart bryter med barnets rett til privatliv.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 21-03-09 kl 20:16. Årsak: En "ikke" for mye, takk Maz!
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:15   #8
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg lurer på hva disse foreldrene tror de skal oppnå med det jeg.
Og jeg syns det er forkastelig.

Oppnår mindre sympati herfra ihvertfall, som om de barna ikke har det tøft nok fra før. Her gjelder det skjerpede taushetsplikter for å beskytte uskyldige små og så legges denne informasjonen ut i full offentlighet for all fremtid

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:18   #9
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Jeg er ikke lenger så skråsikker i mitt "pro-barnevern" ståsted som jeg har vært. Jeg tror det er mye rart der også, men jeg mener likevel at denne typen ting bør tale imot dem. Et opptak med en person som ikke vet om opptaket er ikke gyldig bevis og da bør man være dobbelt forsiktig.

Jeg tror nok ikke disse foreldrene som gjør slikt tar hensyn til barna sine før seg selv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:34   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube...

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Foreldre som gjør dette er jo foreldre som er i konflikt med barnevernet fordi de gjør foreldrejobben for dårlig. Det er jo typisk at disse foreldrene på et nivå fullstendig driter i barnas følelser når det kommer opp mot deres egne.

Jeg mener at myndighetene må inn og vurdere slike tilfeller og stenge sider som klart bryter med barnets rett til privatliv.

Når foreldrene gjør slike ting er det også ren omsorgssvikt da det påfører barna traumer når foreldrene gjør slike ting. Som Esme sier er det tross alt fordi de gjør en for dårlig jobb med sine barn at barna blir tatt fra hjemmet, når foreldrene publiserer slikt på nettet underbygger de jo bare hva barnevernet har fattet sitt vedtak på.

Jeg håper virkelig at myndighetene slår ned på denne type aktivitet da det kan være særdeles traumatiserende for et barn at foreldrene publiserer slik informasjon på nettet.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:44   #11
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Det er helt utrolig at det skal være tillatt å henge ut sine egne unger på internett på denne måten.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:48   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Hvem kan man tipse hvis man kommer over slike hjemmesider eller klipp på You tube? Det bør være et sted man kan tipse om slike overtramp.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:49   #13
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Jeg kom over en link til et godt eksempel på hjemmeside som går over streken, men det er kanskje ikke det smarteste å legge ut her.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:52   #14
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg kom over en link til et godt eksempel på hjemmeside som går over streken, men det er kanskje ikke det smarteste å legge ut her.

Sånt bør ikke legges ut her i grunnen. Det er mange sider der ute i cyberspace som ikke burde ha det innholdet de har.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:53   #15
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Jeg vet, men jeg fikk liytt lyst til å dele elendigheten.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:55   #16
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Da ville du bidratt til at disse barna ble ytterligere krenket, etter min mening. Med mindre de er gjort ugjenkjennelige.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:57   #17
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Nettopp. Derfor gjør jeg det ikke.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:01   #18
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Jeg blir i alle fall ikke overbevist om innsikten foreldrene har i barnets behov, for å si det sånn.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:33   #19
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Her har avisen vist en sladdet side, der det originalt finnes en liste over suspekte barnevernsansatte. Og nok en gang: Ekteparet ble dømt for å skrive dette på plakater og flyers, men nettsiden kan man foreløpig ikke gjøre noe med. Så er vel spørsmålet om dette er noe av det som følger med ytringsfrihet. Jeg hadde nok blitt ganske lei meg om navnet mitt sto på en slik liste, men samtidig sier det vel kanskje mer om den som har laget siden?

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:41   #20
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernsvideoer på Youtube ...

Jeg har sett en del sånne videoer, og lest en del av de bloggene. Havnet innpå det ved ren tilfeldighet. Jeg var så sjokkert, det er grusomt. Det er tragisk, det skulle vært straffbart, jeg vil strekke det så langt å si at det er barnemishandlig, psykisk barnemishandling. Dette er jo hjemmesider og blogger/videoer som ungene kan google opp selv.

For å si det sånn så forsto jeg veldig godt hvorfor barnevernet hadde vært inni bildet og tatt hånd om ungene, selv om foreldrene absolutt ikke kunne fatte akkurat det.
Jeg blir så lei meg når jeg leser sånt, men så greier jeg ikke helt å stoppe heller, ufattbart.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no