Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkle julekaker/småkaker med margarin?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-14, 22:10   #1
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Enkle julekaker/småkaker med margarin?

Noen som har forslag og oppskrift?

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 00:19   #2
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Jeg erstatter "smør" med margarin i nesten alle oppskrifter. Hvis det er det du spør om? Jeg vet ikke om noen oppskrifter er laget spesielt for margarin. På nettstedet "Det søte liv" er det ingen treff hvis en søker på margarin som ingrediens. http://forskning.no/mat-kjemi-forbru...-prov-margarin

De enkleste å lage er vel Kolakaker, som det er postet så mye om her:http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=80649

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 05:18   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Og jeg erstatter alltid margarin med smør. Bør man egentlig bruke margarin der det står i oppskriften?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 07:42   #4
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Margarin? I julekaker? Hvorfor?

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 07:46   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Vi har byttet ut smør med Melange uten melk og soya (pga allergi) i både colakaker, sandnøtter, hvite kakemann og cookies ute problem. Og jeg er egentlig smørelsker. Så det er vel bare å prøve seg frem?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 07:57   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Jeg bruker melkefritt margarin i alle julekaker der det står smør i oppskriften, det funker finfint. Smør er oppskrytt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 08:06   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Smør er oppskrytt.

Vel, det kan diskuteres, synes nå jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 08:11   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Melange har eget hefte (og sikkert internettside).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 08:28   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Margarin? I julekaker? Hvorfor?

Hørt om allergi?
Jeg er veganer og bruker derfor margarin i stedet for smør. Sverget til smør før, men etter at jeg begynte å bake med margarin kjenner jeg ærlig talt ingen forskjell på dagens bakst og det jeg bakte før.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 09:20   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Margarin har jo andre egenskaper enn smør, ift. smelting f.eks. Som regel går det jo helt greit å bytte det ut, men noen ganger er det et poeng å ha margarin i stedet for smør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 09:25   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Vel, det kan diskuteres, synes nå jeg.

Alt kan diskuteres, vi er jo på et diskusjonsforum.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 09:34   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

http://www.melange.no/oppskrifter/julebakst

Jeg har ikke prøvd noen av oppskriftene da. Jeg bruker alltid smør i baking, men mamma bruker nesten alltid margarin, og alt hun lager blir veldig godt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 09:36   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Hvis man tåler smør, så er smør nesten alltid best i kaker, men margarin gir andre kvaliteter. Etter min mening er det slik at man velger mellom skikkelig god smak med smør og sprøhet og ikke fullt så god smak med margarin.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:14   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Julekaker skal da lages med ekte smør?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:21   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Julekaker skal da lages med ekte smør?

Selvsagt. Om man er så dum å feks. ikke tåle smør, får man heller spise noe annet, for julekaker er selvfølgelig forbeholdt kun de som kan spise meierismør.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:26   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Margarin? I julekaker? Hvorfor?

Fordi smør smaker død og fordervelse. Jeg brekker meg av lukta av smeltet smør. Det er så heslig! Hvorfor ødelegge god mat på den måten?

Sorry, jeg måtte bare. Det går an å lage gode julekaker selv om man ikke liker/tåler/spiser smør altså.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:48   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Smør er oppskrytt.

Jepp!

På FP er jo smørsmak fremstilt som en slags opphøyet tilstand en kake kan få. Eller noe. Men jeg må ærlig innrømme at smaksløkene mine sliter stort med å kjenne forskjellen. Jeg bruker de to litt om hverandre og syns det meste jeg baker blir godt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:57   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Jeg kjenner forskjell på margarin og smør, men jeg syns ikke bakverk med margarin er vonde. Med mindre selve smørsmaken er en vesentlig del av den tiltenkte smaksopplevelsen. Smørkrem syns jeg ofte er bedre med margarin framfor smør, særlig med tanke på konsistens og spesielt om det er ulike smakstilsetninger i. Smøret blir da for dominant. Delfiakake blir for øvrig veldig ekkel med smør framfor delfiafett, ikke så ekkel med melange, og veldig god med appelsincocosa.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 11:10   #19
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Smør brukes jeg som smakstilsetning i julebrød, for eksempel. Der liker jeg smørsmaken. I noen typer bakst synes jeg det blir for mektig. Noen ganger bruker jeg for eksempel 50 g smør og 200 g margarin hvis det skal være 250 g.

Smak og behag, smak og behag. Kan'ke diskuteres.

Jeg har forresten lest et eller annet sted at "gammelt bakeknep" er å blande 50/50 smør og margarin. Får smørsmaken og litt mer sprøhet med margarin.

Det er vel slutt med palmeolje i margarin for lenge siden.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 11:13   #20
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enkle julekaker/ småkaker med margarin?

Jeg liker å spise litt smør rett fra boksen.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no