Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tikka masala

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-20, 15:02   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tikka masala

Vi skulle vært i konfirmasjon men måtte snu etter en times kjøring da konfirmasjonen ble avlyst. Den skal gjøres digitalt og jeg tenkte å lage samme mat som resten skal spise. Det er tikka masala.
Men det har jeg aldri gjort før så er svært åpen for tips.
Gi meg oppskrift på din beste tikka masala. Vi bruker svin i stede for kylling men det regner jeg med går bra.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:13   #2
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tikka masala

Denne lagde jeg i går, nam, nam: https://www.godt.no/oppskrift/1518/e...la-med-kylling

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:17   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tikka masala

Jeg har en Trinesmatblogg oppskrift som ligner denne.
https://trinesmatblogg.no/recipe/chi...ala-med-raita/

Denne faktisk. Litt enklere, færre krydder.
https://trinesmatblogg.no/recipe/kyl...med-raita-2-0/

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:24   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tikka masala

Denne er god. Går sikkert fint med svin istedetfor kylling.
Kylling Tikka Masala
Ingredienser:
750 g kyllingfilet
2 ss garam masala
1 ss paprikapulver
1 ss frisk ingefær, revet
1 ss hvitløk finrevet
0.5 ts salt
1.5 dl yoghurt naturell
2 ss nøytral olje
Smør til steking
Sausen:
2 stk rødløk hakket eller skåret
1.5 ss ingefær finhakket
2 fedd hvitløk finhakket
1.5 ss garam masala
2 ss paprikapulver
1 ts chilipulver (her kan en sikkert trygt ta mer, eventuelt ta ½-1 finhakket rød chili)
400 g plommetomat ca en boks, knuste
3 dl fløte
salt
sukker
Frisk koriander

Fremgangsmåte:
1. Skjær hver kyllingfilet i 4-5 biter. Bland sammen alle ingrediensene til marinaden i en bolle. Tilsett kyllingen og pass på at alle bitene er dekket av marinade. La det stå og marinere i kjøleskapet i minst 1 time, gjerne natten over.
2. Ta kyllingbitene opp av marinaden. Varm en stor stekepanne og stek kyllingen over høy varme. Legg kyllingen til side så lenge.
3. Smelt 2 spiseskjeer smør i en mellomstor gryte. Tilsett løken og fres løken til den blir gyllen, myk og litt karamellisert. Tilsett hvitløk, ingefær, garam masala, paprikapulver og chilipulver. La det frese videre i et minutt under omrøring. Ha i tomatene og la sausen småkoke i 5 minutter.
4. Hell i fløten og la sausen koke stille og rolig i 15-20 minutter. Smak sausen til med salt og litt sukker. Legg kyllingbitene i sausen og la det hele trekke ved lav varme i ca. 15 minutter.
5. Dryss over frisk koriander og server retten med kokt basmati ris, raita og naanbrød.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:30   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tikka masala

Bør jeg doble marinade og saus når jeg doble kjøttmengden? Vi er mange

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:35   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tikka masala

I min oppskrift (som er omtrent den samme som løve sin, tror jeg), kan du legge inn antall og få justerte mengder. Men ellers er det korte svaret «ja».

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 15:49   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tikka masala

Doble marinade om du dobler kjøtt, om du får tak i sånn skikkelig tjukk youghurt så der det bedre. Bruk den til å lage raita som du har ved siden av og til å lage nanbrød etter oppskrift på Trines matblogg.

Bruk lang tid på å steke løken, la den ligge på middels varme lenge heller enn å frese fort. Forstek svinekjøttet kort, og la det varmes ferdig i sausen på lav varme så de ikke blir tørt.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 10:39   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tikka masala

Hvor lenge bør jeg drenere yoghurten? Fant bare vanlig naturell så den henger til drenering nå
Og jeg fant ikke garam masala krydder? Bare Tikka masala? Er det krise?
Kan jeg lage mango chutneyen i dag? Skal spises i morgen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no