Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-18, 23:42   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Siden dette er et spørsmål om vitenskap, ikke religion, så tror jeg ingen verdens ting. Inntil noen finner det ut, og beviser eller sannsynliggjør det for meg, er svaret "jeg vet ikke", rett og slett. Og fram til da er dette en av de tingene jeg velger å ikke forholde meg til.

Svaret på spørsmål 2 er at det vil være med på å klargjøre verdensbildet mitt, ved at nok en brikke har kommet på plass. Men ikke i form av at jeg må revurdere en tidligere oppfatning.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 12:36   #22
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jaja, klart det finnes intelligent liv der ute! Hva er oddsen for at det bare er oss i hele det gigantiske universet, liksom? Men det er jo komplett mindblowing å tenke på, og gir meg fullstendig eksistensiell angst.

Det tenkte jeg også, helt til jeg møtte tidsperspektivet i en diskusjon om det samme.
Ok, det finnes milliarder av planeter der ute, så man kan argumentere for at oddsen er god for at dette ikke er den eneste planeten som har utviklet intelligent liv, men når?
Vi har vært her et bittelite øyeblikk, i den store sammenhengen, og det er slett ikke sikkert at vi er her så mye lenger enn vi allerede har vært her, så hva er oddsen for at det er intelligent liv der ute akkurat nå?
Akkurat i det lille øyeblikket det er intelligent liv her?
Ganske mye mindre.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 12:39   #23
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det tenkte jeg også, helt til jeg møtte tidsperspektivet i en diskusjon om det samme.
Ok, det finnes milliarder av planeter der ute, så man kan argumentere for at oddsen er god for at dette ikke er den eneste planeten som har utviklet intelligent liv, men når?
Vi har vært her et bittelite øyeblikk, i den store sammenhengen, og det er slett ikke sikkert at vi er her så mye lenger enn vi allerede har vært her, så hva er oddsen for at det er intelligent liv der ute akkurat nå?
Akkurat i det lille øyeblikket det er intelligent liv her?
Ganske mye mindre.

Oooh, interessant perspektiv! Det kan være en stafett, dette!

__________________
2006 og 2009

Sist redigert av Zulu : 07-11-18 kl 13:10.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 13:04   #24
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Sannsynligheten for at det er liv en eller annen plass er jo stor. At vi skal oppdages eller oppdage, næææ det er jo så stort at det er som å finne nett de få sandkornene i sandhaugen som er gull el. Universet er så stort at det måtte være en Gud og to i hvert solsystem.....minst

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 13:10   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Størrelsen tatt i betraktning, antar jeg at det finnes intelligent liv der ute. Besøk hadde vært hyggelig - jeg dekker gjerne på med penserviset.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 13:11   #26
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det tenkte jeg også, helt til jeg møtte tidsperspektivet i en diskusjon om det samme.
Ok, det finnes milliarder av planeter der ute, så man kan argumentere for at oddsen er god for at dette ikke er den eneste planeten som har utviklet intelligent liv, men når?
Vi har vært her et bittelite øyeblikk, i den store sammenhengen, og det er slett ikke sikkert at vi er her så mye lenger enn vi allerede har vært her, så hva er oddsen for at det er intelligent liv der ute akkurat nå?
Akkurat i det lille øyeblikket det er intelligent liv her?
Ganske mye mindre.

Oh, interessant tanke.
Ja, jeg er overbevist om at det finnes intelligent liv på andre planeter. Kanskje de allerede har vært her? Kanskje de er vårt opphav og ikke apene? Noen mennesker dro fra en annen planet, fant jorden og neandertalerne og kom seg aldri her i fra igjen..

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 13:24   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Kanskje de er vårt opphav og ikke apene? Noen mennesker dro fra en annen planet, fant jorden og neandertalerne og kom seg aldri her i fra igjen..

Seriøst?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 13:25   #28
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Oh, interessant tanke.
Ja, jeg er overbevist om at det finnes intelligent liv på andre planeter. Kanskje de allerede har vært her? Kanskje de er vårt opphav og ikke apene? Noen mennesker dro fra en annen planet, fant jorden og neandertalerne og kom seg aldri her i fra igjen..

Njæ, DNA forteller oss rimelig greit hvor vi kommer fra.
Tidsperspektivet og alt vi ikke vet om hvordan, hvorfor og under hvilke forutsetninger liv kan utvikle seg gjør at jeg slett ikke er så sikker på at det finnes intelligent liv der ute, akkurat nå, men noen fasit er det ingen som har.
Det er også noe med avstandene vi her snakker om, det er ikke som å ta en svipptur i nabolaget, selv det vi ser på som "nabolaget" er mange lysår unna.
Med andre ord vil vi fremstå som rimelig primitive skapninger for eventuelle besøkende som har teknologi til å reise over slike avstander.
Man er fort inne i sci-fi-land når man teoriserer over hvordan slike avstander kan tilbakelegges.
Har man først teknologien til å reise så langt vil det selvfølgelig øke sjansene for den aktuelle artens overlevelse ved å kolonisere flere planeter, noe som gir tidsperspektivet litt mindre relevans uten å ta det helt vekk.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 14:06   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Oh, interessant tanke.
Ja, jeg er overbevist om at det finnes intelligent liv på andre planeter. Kanskje de allerede har vært her? Kanskje de er vårt opphav og ikke apene? Noen mennesker dro fra en annen planet, fant jorden og neandertalerne og kom seg aldri her i fra igjen..

Neida, de bare kom hit, lærte opp menneskene og dro igjen.

https://www.quora.com/Does-anyone-th...-our-ancestors

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 14:15   #30
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Seriøst?



Tja, når vi deler 97,5% av dna'et vårt med mus, så kan vi vel utenomjordiske mennesker ha lignende dna også?
Har dere ikke sett battlestar galactica? Det ligger mye sannhet i god sci-fi.

Jeg tror det finnes intelligent liv der ute, og kanskje det gjør det akkurat nå også, men det er liksom ikke bare-bare å mestre dette med tid-rom-reise heller. Jeg er nok ganske skeptisk til den biten. At noen mestrer det med inter-galaktiske reiser.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"

Sist redigert av Mex : 07-11-18 kl 14:20.
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 14:18   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Jeg skal ikke si noe jeg, jeg var dypt fascinert av Erich von Däniken i mine ungdomsår. Selv om hans stjerne falt når han mente at urinnvånere i søramerika måtte ha hatt røntgenstråler, hvordan kunne de ellers ha visst hvordan mennesker så ut på innsiden og laget steinfigurer av skjeletter, liksom?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 14:18   #32
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neida, de bare kom hit, lærte opp menneskene og dro igjen.

https://www.quora.com/Does-anyone-th...-our-ancestors

Eller de skapte oss og dro igjen (i følge noen kommentarer i linken..)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 14:41   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Ja, ganske bredt utvalg av teorier.


Ellers så tenker jeg at det å reise vanvittige avstander umulig bare kan være snakk om ny teknologi, man skal ikke bare finne på jetmotor 2.0, liksom. Man må vel få til tidsreiser dersom det skal funke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 20:03   #34
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ganske bredt utvalg av teorier.


Ellers så tenker jeg at det å reise vanvittige avstander umulig bare kan være snakk om ny teknologi, man skal ikke bare finne på jetmotor 2.0, liksom. Man må vel få til tidsreiser dersom det skal funke?

Eller kunne legge de intelligente vesene i dvale? Mens alt går på autopilot?
Sånn type «the passanger»?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 21:56   #35
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

:intromusikken til X-Files:
https://www.nrk.no/urix/harvard-fors...upq2caw5marLmM

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 23:06   #36
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det tenkte jeg også, helt til jeg møtte tidsperspektivet i en diskusjon om det samme.
Ok, det finnes milliarder av planeter der ute, så man kan argumentere for at oddsen er god for at dette ikke er den eneste planeten som har utviklet intelligent liv, men når?
Vi har vært her et bittelite øyeblikk, i den store sammenhengen, og det er slett ikke sikkert at vi er her så mye lenger enn vi allerede har vært her, så hva er oddsen for at det er intelligent liv der ute akkurat nå?
Akkurat i det lille øyeblikket det er intelligent liv her?
Ganske mye mindre.

Joa, men selv om dette solsystemet med denne kloden er beboelig i kort tid i universets sammenheng så ha det likevel vært liv her i 10-20 % av det vi tror er universets levertid. Intelligent liv har dog vært her kortere. Andre solsystemer kan ha betydelig lengre beboelighetsalder og da blir det likevel en stor sjanse for at intelligent liv kan finnes flere steder samtidig. Leste jeg i en slags avhandling for noen år siden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 23:16   #37
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

(...)
Man er fort inne i sci-fi-land når man teoriserer over hvordan slike avstander kan tilbakelegges.
Har man først teknologien til å reise så langt vil det selvfølgelig øke sjansene for den aktuelle artens overlevelse ved å kolonisere flere planeter, noe som gir tidsperspektivet litt mindre relevans uten å ta det helt vekk.

Det er derfor jeg elsker SF. Alle de mulighetene.

Reisen er foreløpig det største hinderet, men det er bare fram til man finner ut hvordan. Det virker utenfor fysikkens lover, forutsatt at mennesket kjenner alle fysikkens lover, men det gjør vi neppe.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 00:23   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neida, de bare kom hit, lærte opp menneskene og dro igjen.

https://www.quora.com/Does-anyone-th...-our-ancestors

Erich Von Däniken ga ut mange bøker om dette på 60- og 70-tallet. Jeg elsket bøkene hans da jeg var ung.https://no.wikipedia.org/wiki/Erich_von_Däniken

Forøvrig er jeg helt sikker på at det er annet, intelligent liv der ute. Etter at man har blitt i strand til å finne eksoplaneter, vet man jo at det er mange stjerner som har planeter i bane rundt seg. Jeg tenker at liv sikkert har kunnet oppstå mange steder - det ville være vilt om vi var de eneste. Bare i Melkeveien mener man jo at det er mellom 1 og 4 milliarder stjerner - det er jo et helt ufattelig antall - og jeg tener at det sikkert er liv i mange stjernesystemer.

Det er spennede å fabulere om hvordan kan reise mellom stjernesystemer i bemannede romskip. Men jeg tror vi er relativt langt fra å klare å realisere det. Det kan jo være at vi ikke kan realisere det noen gang.

I 1977 sendte NASA opp den ubemannede romsonden Voyager 2. Den er utstyrt med kart over melkeveien med angivelse av hvor Jorden ligger - og har med seg mange greier som er ment å skulle fortelle andre sivilisasjoner i andre stjernesystemer om oss og hvem vi er og hvordan vi lever.
Jeg var helt fascinert av det den gangen, og jeg kjente at det var gøy å google den nå og finne ut at den nå har nådd ut i det interstellare rom. Her kan man se hvor Voyager er nå: https://voyager.jpl.nasa.gov

Kanskje det objektet som er observert nå, er noe av det samme - fra en annen sivilisasjon i et annet solsystem?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 11:03   #39
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Kanskje det objektet som er observert nå, er noe av det samme - fra en annen sivilisasjon i et annet solsystem?

Oi, tenk så kult!!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 11:14   #40
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Objekter fra det ytre rom - er det liv der ute?

Jeg tror nok det helt sikkert er intelligent liv andre steder i universet. Men at det at de skulle finne oss eller at vi finner dem vil være mer usannsynlig enn å finne nåla i høystakken.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no