Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grillmat!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 12:26   #21
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grillmat!

Her går det også i pølser og hamburgere men også kyllingfilet og indrefilet av svin.
Jeg steker ofte potetbåter, squash, paprika, løk og sjarlottløk, sjampinjong i ovnen inne med litt olje, pepper og havsalt på. Nam.
Tomater i skiver med havsalt og pepper på, de setter jeg inn etter halv tid.
Og enten Bretagnesaus, eller annen type saus.
Gutta spiser også dette.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 14:53   #22
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grillmat!

Det er også god med "laksepakker" i folie, med grønnsaker, laks og rømme oppå fisken. Da blir fisken ikke tørr!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 23:58   #23
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grillmat!

Fisk og kylling marinert i pesto eller hvitløksolje eller annet godt (den der woksausen ketjap-sesam er også god å bruke, men inneholder jo en del salt, ect siden den er ferdigprodusert).

Det går jo også veldig kjapt å mekke sammen noen hjemmelagede hamburgere, og bruker du karbonadedeig blir det enda sunnere (selv om smaken blir litt annerledes kan de bli veldig gode). Lag en stor porsjon og frys ned så har du neste gang dere skal grille

Vi griller også mye maiskolber, squash, paprika og tomater - gjerne med litt maldonsalt på (ikke på de som barna får). Hvitløksfedd i krydret olje i en "tallerken" av aluminiumsfolie funker også.

Som tilbehør har vi gjerne litt ruccola, agurk, cherrytomater, paprika, fetaost og en god hvitløsdressing/annen dressing til (laget av rømme og krydder/urter eller posemix om vi har knapt med tid). Og ikke minst Craig sin potetsalat, for den smaker så fantastisk (jeg lager ikke potetsalat selv når vi er såre fornøyde med denne).

Det går jo også an å grille lam, scampi og diverse koteletter av svin.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 00:02   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grillmat!

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Wraps er fine på turgrill. Pakkes i folie og varmes på grillen. Lett å spise ute i skogen, på stranda osv.

Hva har du i dem?

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 00:13   #25
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg liker heller ikke kjøpepotetsalat, men jeg er litt i tvil om den jeg lager selv er så mye sunnere. Men bedre er den.

Mange gode tips. Rent praktisk - hvordan lager dere fisk i folie på grill?

Kanskje ikke sunnere, all den tid poteten er der, men vi dropper majones/rømme på vår hjemmelagde potetsalat. Vi har amandinepoteter i biter, Pink Lady epler i biter, rødløk eller purre (finhakket),litt timian (fersk, tørket, ta det du har) litt hvitvinseddik og en klunk av Den Gode Olivenoljen. Ferdig. Veldig god og frisk og perfekt til grillet kjøtt og spises av barn og voksne.

Fiskerist der man kan legge fisken inni og "låse fast" er ett veldig lurt tips. Ellers pleier jeg enten å ta aluminiumspakker med litt fisk, hvitløk, diverse grønnsaker, salt/pepper og en dæsj tykk soyasaus. Bretter aluminiumsfolien slik at den får "håndtak" da er den lettere og manøvrere. Aluminiumsformer er også geniale. Da kan man bare slenge fisk og evt. marinade oppi formen, legge på grillen og ta igjen lokket noen min. Enkelt og greit.

Vi griller mye rent kjøtt og lite pølser forresten. Vi griller veldig mye så vi har etterhvert blitt kreative. Svin indrefilet har en kilospris som er lavere enn f.eks. skinkebiff og ferdigmarinerte koteletter så vi pleier å kjøpe en hel slik, gni den inn med masse deilig krydder (svin tåler som kjent en del krydder da det ikke smaker så mye i seg selv), surrer den i bacon og slenger hele greia på grillen. Er man påpasselig med tiden får man en veldig saftig, mør og velsmakende middag som alle kan spise av.
Grillspyd med storfe/lam, paprika, tomater, squash, løk er en slager. Og sprøgrillet aubergine som har gjenomgått osmose

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 00:30   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Grillmat er da ikke usunt! Vi griller omtrent aldri pølser, for da blir det jo fort usunt. Vi bruker stort sett rene kjøttstykker og salat ved siden av. Jeg er veldig glad i champignon på grillen, gjerne fylt med litt blåskimmelost.
Barna (og mor) er også veldig glad i hjemmelaget hamburgere. Bruk karbonade-/kjøttdeig og spe med litt BBQ-sauce fra Heinz, salt og pepper før du former til fine burgere. Bruker du salat til/på og grove brød, så er middagen i boks.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 07:46   #27
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Vi griller ganske ofte i sommersesongen, i år har vi grillet mye kyllingfilet. Særlig godt hvis du marinerer kjøttet på forhånd, enten ferdigkjøpt eller egenmixet marinade. Vi legger forresten laksefiletene rett på grillen, er bare ekstra forsiktig med varmen (har gassgrill som er forholdsvis enkel å varmeregulere). Også laksen blir ekstra god om den får ligge i marinade på forhånd.
Ellers har vi nesten alltid løk i aluminiumsfolie ved siden av, vi pakker også inn asparges og det blir nydelig. Jeg pensler bare folien med litt olje, tar litt salt og pepper på folien, og pakker så aspargesen inn i den. Enkelt og godt. Nesten alle slags grønnsaker blir gode innpakket, eller så er det jo litt kult for barna med grillspyd.
Salater passer godt til grillet mat, vi har ofte en god salat i tillegg til grønnsakene vi griller, og jeg leter hver sommersesong på nettet etter nye oppskrifter, det er gøy å variere.
Couscous-salat er godt og mettende tilbehør, jeg koker bare couscous, blander sammen med litt opprevet grønn salat, små tomater og rødløk i biter,agurker i terninger og friske urter, nykvernet pepper, litt salt og noen sitrondråper over.
Årets dille hittil her i heimen er tomat- og mozarellasalat; tomat og mozarellaost legges i skiver på et fat med dryss av friske urter, nykvernet pepper, lett ristede pinjekjerner og god olivenolje.
Pastasalat, der du f.eks blander nykokt fullkornspasta, hjemmelaget pesto og grønn salat er også veldig godt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:22   #28
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grillmat!

Hva er egentlig poenget med å grille laksepakker, kylling, hamburger osv? Gir det noen bedre smak enn å lage det samme i ovnen/stekepanna? Det er jo mye lettere å få til sånne ting i stekeovn synes jeg, og jeg syns det bare er stress selv om man har gassgrill og godt verktøy altså.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:30   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Tomat og mozzarella

Akkurat foliepakker på grill skjønner heller ikke jeg helt poenget med, med mindre det er fordi man allerede griller og skal lage all maten der. Men jeg må jo prøve foliepakket fisk på grillen for å se om det gir noe i forhold til stekovnen. Kylling blir jo helt annerledes, så der skjønner jeg poenget absolutt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:32   #30
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Storfavoritten her er grillspyd, og vi bruker for det meste kyllingfilet og div grønnsaker som squash, paprika og tomat. Maiskolber koker vi ved siden av, for noen syns nemlig at mais som er grillet ser mystisk ut. Og da kan man jo ikke spise det. Det jeg ser her er at alle naboungene stort sett velger kyllingfilet når vi har laget forskjellige spyd.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:35   #31
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva er egentlig poenget med å grille laksepakker, kylling, hamburger osv? Gir det noen bedre smak enn å lage det samme i ovnen/stekepanna? Det er jo mye lettere å få til sånne ting i stekeovn synes jeg, og jeg syns det bare er stress selv om man har gassgrill og godt verktøy altså.

Jeg er enig i at det er enklest å få godt resultat i stekovn. Kanskje ikke når det gjelder hamburger, men i alle fall større fileter av kjøtt eller fisk (fordi jeg langtidssteker når tiden tillater det). Jeg bruker for eksempel ikke steketermometer når jeg griller. Men jeg synes ikke det er stressete å grille. Tvert i mot, blir det ofte en mye mer avslappet stemning når deler av måltidet tilberedes ute. Barna synes det er veldig stas også.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:51   #32
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Ja, og løk er virkelig godt å å dele i to og grille bare snittflaten. Ikke barnevennlig kanskje, men veldig godt til oss som ikke dør av løk.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 11:30   #33
Miraluca
Aktiv
 
Miraluca sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 218
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sv: Grillmat!

Laks i foliepakker på grillen er jo kjempegodt og enkelt! Pleier grille mange forskjellige ting igrunnen, halve gøyen er jo at alle kan velge det de vil ha Eg er av de som syns at skikkelig kullgrill er tingen og ikkje elektisk da..

En av spesialitetene her er kyllingfilet, snittet langs siden inn til litt over midten, fyllt med urter og kremost og surret bacon rundt. Legger de i folie for best resultat. Trenger ikkje salte filetene da baconet gir stort sett nok salt. Kan lages med svinefilet òg.

Og grillspyd er glimrende ja! Både fiske-/sjømatspyd og med kjøtt. Barnevarianten her er grillspyd med kjøttboller til variasjon fra pølsene og veldig populært!

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:09   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grillmat!

Jeg kutter opp div grønnsaker, paprika, løk, sopp, minimais, sukkererter, blomkål, brokkoli, ja ikke alt dette på en gang, men det vi måtte ha, putter i folie med litt olje på og slenger på grillen, topp tilbehør til det meste. Jeg foretrekker kald salat og har alltid det til grillmat. Vi griller mye rent kjøtt, kylling og svin for det meste, det er da lite fett og sunnt som bare det. Å grille poteter er også godt å ha til. Eller så har vi ris. Ok, så er hverken ris eller poteter ansett som sunnt, men noe må vi da ha, og vi spiser det om vi lager maten inne også. Vi lever ikke lavkarbo, og unner oss derfor fint grillede poteter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no