Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-20, 16:53   #61
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Det er jo for dårlig, Hyacinth!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 16:56   #62
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er jo for dårlig, Hyacinth!

Ja, det er det. Og jeg synes jeg så at vi sendte elevene hjem i grunnskolen for å jobbe med fagfornyelsen. Den må vi jobbe med tidlig(ere) i august (mot lønnskompensasjon, selvsagt).

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 17:09   #63
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Jeg jobber i Vgs og jeg blir ikke provosert, og jeg skulle ønske vi holdt på elevene lenger. Det er mye vi kunne gjøre på slutten av året, og særlig i år når ingen av lærerne er opptatt med muntlig eksamen eller sensurering av skriftlig. MEN det er ikke det samme på Vgs som grunnskolen. Veldig mange fag er ikke gjennomgående, men avsluttende for hvert år. Vi har frist til å sette standpunkt, og som regel er den (for) tidlig. Når standpunkt er satt, og elvene er trukket ut til eksamen er det ikke lett å skape en meningsfull skole for elevene, og mange av lærerne er opptatt med eksamen. Får man f.eks. opp et parti i muntlig får man vite det uken før elevene får vite det, som er to dager før eksamen. Med 4-6 ulike eksamensdatoer sier det seg selv at det er vanskelig å planlegge hvilke lærer som er tilgjengelig når.

Jeg skulle ønske at skoleåret for VG3 var mer komprimert slik at vi er ferdig med alle timene før eksamenstrekk. Vi må uansett være ferdig med alle kompetansemålene før den tid, siden eksamen dekker alle. Da kan elevene konsentrere seg om eksamen og være ferdig etterpå. Det mest logiske. Jeg skulle ønske det var mindre hemmelig hvilke lærere som blir opptatt med muntlig eksamen slik at vi kunne planlagt faguker i VG1 og 2 som ga en god introduksjon til fagene til skal ha i VG 2 og 3. Dette handler mye om organisering på den enkelte skole, jeg er klar over det, men det er eksamenstrekk og alt det fører med seg som gjør at skoleåret ofte blir amputert på slutten.

Så mannen din i Utdanningsforbundet må gjerne ta tak i dette, men en generell "alle skal ha alle skoledager uansett hva som skjer"-regel er lite matnyttig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 17:13   #64
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Leser innspillet med interesse. Leste det også for mannen. Det er mye sunn fornuft i det, men mye handler jo også som du sier om organisering.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 17:37   #65
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Det Java sa. På min skole har vi siste dag for elevene fredag, og vi holder på til siste slutt, men det blir ganske halvveis likevel. Elevene har fått med seg at det får null konsekvenser om de ikke møter nå, siden midlertidig forskrift sier at fravær ikke skal føres ut året, så det er veldig varierende hvor mange elever som dukker opp til timer... Når bare tre av 25 elever møter, så er det ikke alltid man får gjennomført det man har tenkt, eller man planlegger noe litt lettbeint. (Jeg har kjørt timer som vanlig om rasisme og arbeid mot rasisme, jeg altså, nok å gjøre.)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 17:39   #66
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Barneskolebarna har for øvrig sin siste dag tirsdag i neste uke, og de har vel læringstrykk omtrent som de pleier å ha i juni.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 16-06-20 kl 22:03.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 18:41   #67
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Jeg er glad mine har fått møte på skolen selv om det har vært så som så med innholdet. Litt uilke behov. Det handler om å være sosial, treffe dem man ikke har sett på lenge og spesielt for den som avslutter skolen i år, mange man ikke vil se igjen. De kunne sosialisert selv, men det er noe med rammene i et klasserom der alle møter. Jeg tror faktisk de aller, aller fleste møter her. . De har også hatt ordentelig avslutning med flere lærer og takket dem. Det er av betydning. For det andre barnet er det essensielt å ha noe fast å gå til, å komme seg opp og ut og være sosial.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 21:59   #68
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Mine går i barneskolen og følger skoleruta. Denne uka har de ikke lekser og det er et litt annet opplegg. Det synes jeg er fabelaktig i dette været. I går syklet de på stranda og badet. I dag har de vært på besøksgård og sådd og luket. På fredag er det avslutningen utflukt der den ene skal oppi skogen og den andre på sykkeltur til en av lærerne denne uka. Begge kidsa skal faktisk hjem på hageselskap til lærerne sine denne uka. Hyggelig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 10:34   #69
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Jeg jobber også i VGS og observerer at vi nok gjør det litt annerledes enn mange, i det vi har undervisning helt ut. I år setter vi karakterer på vg1 og vg2 så seint som 19.6. Vi har da også en ledelse som er veldig nøye på å telle at elevene har fått de timene de har krav på. Men i år skiller seg jo fra andre år pga korona og manglede eksamen.
Jeg er veldig enig i at skoleåret bør komprimeres noe, slik at man faktisk har timene før eksamen og ikke etter. Alt etter er jo egentlig bare et spill for galleriet.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 10:45   #70
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har barna sluttet på skolen tidligere enn normalt i år?

Vi kjører også året ut for Vg1 og Vg2, men ikke så langt som til 19. Vi har frist for føring av halvårsvurdering i dag, og for standpunktkarakterer var det fredag som var. Det var undervisning ut forrige uke for Vg1 og Vg2, men blanding av hjemmeskole og på skolen, og litt alternative aktiviteter, som utendørs fagdag i geografi. Vi hadde også problemer med at elever ikke møtte fordi de har skjønt at det ikke føres fravær. De som kom hadde egentlig et bedre tilbud enn vanlig på denne tida, siden ingen lærere var ute og reiste på sensur eller hadde egne parti oppe til muntlig.

Ellers er det jo en arbeidsgruppe som har jobbet med nettopp organiseringen av skoleåret på vgs, og som leverte rapporten sin i høst. Det er bred enighet om at dagens organisering ikke er optimal, men det er ikke bestemt noe ang. veien videre, og jeg aner ikke noe om tidsperspektivet her.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no