Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 00:36   #81
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Kasia har mange gode poeng, Vi har brukt to somre på å kartlegge hagen og fjerne gammel dritt. Nå har vi en plan og går for å få en mest mulig selvdreven hage med mange stauder som følger trinnvis etter hverandre (fra krokus i mars til hortensia i august, lizzom).

Den skal være barnevennlig og koselig, ikke stram og stressende.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 00:43   #82
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Kasia og HV har rett. Det tar lang tid før man finner ut av hva som finnes og hva man vil ha i en hage. Jeg hadde først ambisjoner om å få orden på hagen innen 5 år etter innflytting, men det er utvidet til 10 år nå. Litt bedre for hvert år, det planen min.

Men så flyttet vi også inn i verdens største morras. 1/2 mål tomt, og nok trær til å fyre i to vintre. Det har tatt meg 3 år å drepe eller gi bort 90% av prydplantene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 01:10   #83
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Man spesifiserer i budet sitt at alt av hage- og vedlikeholdsutstyr skal medfølge. Vi har fått gressklipper, stiger, hageslanger, snøfreser, blomsterkrukker, hagemøbler og alt av river etc. med på kjøpet. Og løvblåser, tror jeg. De hadde et digert skur fullt av alskens greier.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 01:25   #84
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Man spesifiserer i budet sitt at alt av hage- og vedlikeholdsutstyr skal medfølge. Vi har fått gressklipper, stiger, hageslanger, snøfreser, blomsterkrukker, hagemøbler og alt av river etc. med på kjøpet. Og løvblåser, tror jeg. De hadde et digert skur fullt av alskens greier.


Det gjorde vi, fikk med rubbel og bit av hageutstyr.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 09:26   #85
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

jeg brukte etpar år på å kartlegge min hage - den store du vet, da jeg hadde Huset. Da var det excelark med alle arter, bed, blomstringstid og farge, tegnede oversikter, og bilder.
Hvert år fikk jeg litt mer oversikten, og fikk det litt mer sortert ift sånn jeg ville ha det, farger og slikt.

Stauder i fleng slik at ugress ikke fikk grobunn, og masse, masse løk og dagliljer Jeg luket nesten ikke i det hele tatt, siden bedene mine var såpass fylte, med bunndekkerstauder der jeg ikke fant på noe annet. Tok noen runder på vårparten og hvis det kom noe spesielt stort noe, bare.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 09:26   #86
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Vi fikk også med oss det meste av hageutstyr. Kjekt å ha, men vi har ikke akkurat brukt så mye av det ennå. :hageslasker:

Pølseklype til sneglene kan være greit å skaffe seg først som sist, i hvert fall om du bor i snegleland. Alternativt kan du skaffe deg et par ender eller gjess av den sneglespisende sorten.

Vi har et par frukttrær, og har fått en slags fruktgrabbeplukkerpose på stang, og så en solid greinklipper på stang. Veldig kjekt, så slipper vi å klatre helt i tretoppene for å høste eller sage. Kjekt for meg, som trives på bakken.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 10:07   #87
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Jeg har lyst til å flytte m^2 ned til meg, slik at hun kan ha ansvaret for hagen min.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 10:13   #88
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Snøfres, høyttrykksspyler, snekkerutstyr, rake og trillebår. Pluss pluss.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 10:28   #89
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Jeg lar slike innkjøp gjøres av Juste. Han liker det veldig godt. Ellers må jeg si at jeg har litt sansen for våre naboers måte å forholde seg til nødvendige redskaper på. De har bodd i tomannsbolig i 10-15 år og eier ikke et eneste redskap. De låner hos naboene. Alt fra skruhjern, sykkelpumper, river, snøskuffer, spader til gressklipper. Generelt burde man jo kjøpe mindre og dele mer. Vi låner ut alt vi har med glede, det eneste jeg er litt skeptisk til er gressklipperen, da den er såpass dyr å erstatte om den b le ødelagt.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:53   #90
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

jeg brukte etpar år på å kartlegge min hage - den store du vet, da jeg hadde Huset. Da var det excelark med alle arter, bed, blomstringstid og farge, tegnede oversikter, og bilder.
Hvert år fikk jeg litt mer oversikten, og fikk det litt mer sortert ift sånn jeg ville ha det, farger og slikt.

Stauder i fleng slik at ugress ikke fikk grobunn, og masse, masse løk og dagliljer Jeg luket nesten ikke i det hele tatt, siden bedene mine var såpass fylte, med bunndekkerstauder der jeg ikke fant på noe annet. Tok noen runder på vårparten og hvis det kom noe spesielt stort noe, bare.


Regneark med kartotek?

Er det bare meg eller fikk virkelig uttrykket hagegnom en ny mening nå?

  Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 13:14   #91
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:44   #92
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Høh
Det var en veldig fin hage da. Om jeg så må få si det selv

Den hagen var så fin at jeg har vurdert å leie deg inn som ekspertise.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:05   #93
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Nå fikk jeg akkurat spørsmål fra de nåværende eierne om vi ville overta den manuelle gressklipperen. Ja takk til uventet besparelse og trim. :krysser av nok et punkt på listen over "ting vi må ha ved innflytting":

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:06   #94
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Og m^2s gamle hage var rett og slett praktfull.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:09   #95
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig og hage. Hva trenger man av utstyr og ting?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Den hagen var så fin at jeg har vurdert å leie deg inn som ekspertise.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no