Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hva skal du dyrke i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-11, 18:54   #41
Peppermynte
Svabergindianer
 
Peppermynte sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
Peppermynte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg skal så spinat, reddik, agurk, tomater, salat, fløyelsblomstsukkererter og gulrøtter i en laaang kasse mannen snekret til meg i fjor. Fra før av har jeg peppermynteplanter som står der ute. I høst plantet jeg over 60 tulipanløk i kassen og gleder meg til de dukker opp til våren.

Spinaten vi plantet i fjor ble kjempegod! Deilig å ha rett i salaten.

Peppermynte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:55   #42
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg håper-håper jordbærene - både de røde og de hvite - har overlevd i garasjen. Lavendelen også. Det holder nok imidlertid hardt, jeg glemte å dekke krukkene til.

I kveld har jeg pottet om tomater og stemor. Nå er minidrivhuset klar for nye småplanter.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:27   #43
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Da er stemorsfrø i jorda!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:56   #44
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Vi har hage... Jeg drømmer om å legge terrasse over hele skiten.

Men hver gang jeg ser en bugnende hage - full av blomster og nyttevekster, så skulle jeg ønske jeg hadde i det minste et snev av grønne fingre.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:48   #45
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Ru: Jeg sådde et eplefrø i ei blomsterpotte hos farmor da jeg var liten. Fra et eple jeg spiste. Husker hun kom med planta som hadde vokst seg stor og at vi planta treet på plenen. I dag (25 år senere) står det fortsatt der og gir maaange epler hvert år.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 15:26   #46
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja! Sjekk impecta.se og runabergsfroer.se. De er definitivt de beste.

Skal sjekkes ut. Takk!

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:13   #47
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg misliker den snøen som kom nå. Hva er vitsen?
Jeg vil ha vår! Jeg vil bli ferdig med å rydde hagen ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:30   #48
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Følger med for inspirasjon.

Har bjørnebær, moreller, rips, solbær, stikkelsbær, bringebær og markjordbær som kommer år etter år. I fjor fikk jeg rabarbra, spent på hvordan den kommer i år. Hadde tomater i massevis som ikke modnet, men plukket de grønne og modnet de inne. Jordbær i kasser, en stor kasse med krydderurter, litt salat, gulrøtter etc. og en kasse med sukkererter. I fjor prøvde vi også gresskar. Ønsker meg veldig et drivhus, men det er liksom stygt nok i hagen med en diger trampoline

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:40   #49
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Men hvis du har plass, er det jo ikke stygt med et drivhus? Min søster har det så utrolig koselig inne i og rundt drivhuset, det er den beste plassen i hagen. Vi skal omprioritere litt i hagen slik at jeg får plass, og da skal det ikke være et lite knøtt på fem kvadrat. Det skal i alle fall være plass til en stol og en arbeidsbenk, pluss det som skal vokse der.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:43   #50
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Forøvrig er det nok ikke i år de store hageplanene kan iverksettes. Vi har en sommerstue, men jeg lurer faktisk på om vi kommer til å rive den. Den deler hagen veldig i to, samtidig som den ikke fungerer etter våre ønsker. Det er de forrige eierne som har bygget den.

Uten varme på fryser alt inne i løpet av vinteren, så jeg kan ikke bruke den som oppbevaring for planter uten å bruke en formue på strøm. Det er ingen takvinduer, de to vinduene er mot øst (og solen dekkes av huset vårt) og nord, og sørvinduene/skyvedørene er dekket av takheng slik at det ikke kommer særlig sol inn. Dermed kan jeg heller ikke bruke det til å drive planter. Er det galskap å rive et helt bygg for å få plass til flere bed?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:49   #51
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men hvis du har plass, er det jo ikke stygt med et drivhus? Min søster har det så utrolig koselig inne i og rundt drivhuset, det er den beste plassen i hagen. Vi skal omprioritere litt i hagen slik at jeg får plass, og da skal det ikke være et lite knøtt på fem kvadrat. Det skal i alle fall være plass til en stol og en arbeidsbenk, pluss det som skal vokse der.


Problemet er mest at det ikke er noen egnet plass å ha det..

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:58   #52
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Den ser jeg, ja. Jeg fikk plass i vår 50 kvadrats hage, jeg kjøpte et veggdrivhus i Danmark på to kvadrat. Vi støpte dekke som det stod på, nettopp fordi det stod inntil veggen. Neste gang skal jeg bare ha stein nok til å gå og stå på, slik at plantene kan rett i jorda.

Men jeg hadde veldig mye glede av det lille huset, satte bare inn hele jordsekker, laget et lite hull og satte plantene direkte i sekken. Da kunne vi også reise fra i perioder. Det var litt stress å regulere varmen, for døren måtte på vid gap når sola stekte som verst, og det måtte jo noen være til stede for å gjøre.

Hadde vi ikke flyttet, var neste plan å få montert hyller slik at jeg kunne dyrke ting i flere nivåer. Jeg hadde også en automatisk vindusåpner, men jeg gadd aldri montere den siden jeg så at det måtte mer luft til de dagene det var verst.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 14:27   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Nå har jeg bestilt enda noen flere frø.

Urter denne gangen.

Koreansk anisisop:


Kinesisk gressløk:


Russisk estragon:


Grønnmynte:


Etasjeblomsten temynte:


Og en tebusk!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 14:29   #54
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har sådd noen krydderurter. Flere på vei. Også håper jeg at jeg får tak i og får satt jordskokk i år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 14:33   #55
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Da har jeg og ungene sådd chilli, måneds jordbær og paprika. Spennende om det blir noe greie på, ikke erfaren i slikt.

Etter å ha lest her fikk jeg lyst til å lage meg en liten grønnsaksbed. Kan ikke denne snøen snart forsvinne.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 14:33   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Også håper jeg at jeg får tak i og får satt jordskokk i år.

Jepp, jeg husker fremdeles på deg. Med en gang det dukker opp noe på parsellen (og det gjør det), så graver jeg det opp og sender til deg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 17:53   #57
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg kjøpte en bringebærbusk på senhøsten i fjor, spent på om den lever til våren.
Og så plantet jeg en haug med lilla tulipaner og lilla allium sammen i et steinbed og håper det blir lekkert til våren.
Kanskje jeg skal prøve meg på litt grønnsaker.. agurk, salat og tomater....

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 18:29   #58
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp, jeg husker fremdeles på deg. Med en gang det dukker opp noe på parsellen (og det gjør det), så graver jeg det opp og sender til deg.



Vi hadde ingen rådyr på besøk i fjor, til tross for at det er mange i området. I vinter har de imidlertid oppdaget hagen vår, og jeg er allerede urolig for alle løkene som ligger klar til å spire når snøen forsvinner. Er det noen som har hørt noen gode "holde-rådyrene-på-avstand-tips"?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 21:55   #59
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

I dag har Mini og jeg sådd Cherrytomater og paprika.

Vi har masse blomsterfrø som må forkultiveres, ellers planlegger vi bok choy, pyntegresskar, broccoli, erteblomster og gulrot. Kommer til å bruke frøbånd til gulror i år. VI må dessuten ha squash, løk og poteter, det var stor suksess i fjor. Mon tro hvor mange av disse kassene jeg trenger til dette?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 10:22   #60
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.



Vi hadde ingen rådyr på besøk i fjor, til tross for at det er mange i området. I vinter har de imidlertid oppdaget hagen vår, og jeg er allerede urolig for alle løkene som ligger klar til å spire når snøen forsvinner. Er det noen som har hørt noen gode "holde-rådyrene-på-avstand-tips"?

He-he... naboen vår sverger til hårdotter på plantene sine. Vi derimot sier at hun bare kan sende de til oss så får det heller stå til med tulipanene

Ellers en flott tråd, som jeg skal titte innom igjen når vi flytter hjem til Norge. Mange fine tips her!!

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no