Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-07, 22:46   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Jeg har flere år lest Terry Pratchetts Hogfather som førjulsbok - det er dermed antagelig den Discworld-boken jeg har lest flest ganger. Jeg vet at vi har noen nye Pratchett-lesere på forumet, og vil gjerne utfordre dem som ikke har kommet så langt til å gjøre en innsats og komme langt nok i Death-serien til å lese Hogfather før juleferien er overstått. Som i alle de beste Pratchett-bøkene kombinerer den humor (av den både skarpe og bløte sorten), drama og en klarere forståelse av betydningen av fortellinger og symboler enn det de fleste forfattere greier.

I fjor kjøpte jeg Miracle and other Christmas Stories av Connie Willis (en annen favorittforfatter), en nydelig liten samling av åtte noveller med juletema - Willis er åpenbart veldig glad i julen, og har en rekke ulike og til dels overraskende innfallsvinkler til fenomenet. Hun illustrerer bedre enn de fleste poenget med å bruke science fiction som tilnærmingsmetode, både til den lette satiren sin og til måten hun forholder seg til religion og myter.

Og nå i høst har jeg lest høyt Tove Janssons novellesamling Det usynlige barnet for poden som sengelektyre. Jeg har skrytt av den før (den er nydelig og kan anbefales alle, på ingen måte bare barn), og nevner den igjen nå fordi den siste novellen, Granen, også er en nydelig og uortodoks julefortelling. Her våkner Mummifamilien (som vanligvis ligger i dvale hele vinteren) i desember, og forstår på heseblesende og stressede naboer at det er veldig viktig å lage mat og kjøpe gaver til "Julen", som de aldri har hørt om før, men forstår at er et fryktelig farlig og skummelt vesen.

Noen andre som har litt atypiske (ikke A Christmas Carol eller The Gift of the Magi, liksom) julehistorier eller -bøker å foreslå?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 23:29   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Mannen har klart å få tak i Hogfather tv-serien til meg Gleder meg intenst til å begynne å se den

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 05:02   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Åh, jeg begynnte egentlig på T.P.s Hogfather for en god stund tilbake, men ombestemte meg og sparte den. Skal ta den frem om ikke så lenge nå, som oppvarming til vinterhappeningen vår, vi feirer jo ikke jul, derav passer det med slike. Også er jeg veldig glad i Hogfather boken da, er nok den jeg har lest flest ganger også av Discworld-bøkene.
Tove Janssons Det Usynlige Barnet ligger faktisk også klar sammen med Hogfather ja.
Litt sært å lese denne tråden.
Den andre du nevner aner jeg ingenting om, men skal sjekke den ut skjønner jeg.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 08:17   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Susan Cooper: The Dark is Rising (Mørket kommer). Barne-fantasy med Arthur-legendene i bunn. Veldig bra. Foregår en magisk, skummel engelsk jul.

Og så selvsagt Irvings A Prayer for Owen Meany, som har historiens beste julespillscene.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 11:13   #5
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebøker av det kanskje mindre opplagte slaget

Denne er fin og sår på samme tid: Levi Henriksen Bare mjuke pakker under treet.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no