Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-10, 21:32   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Vi er sylferske på hagefronten, men jeg har lyst til å lage en liten kjøkkenhage i en del av hagen, så Mini og jeg får prøve oss litt og kan ha noen prosjekter. Kjøkkenhagen vår blir 1-3 meter bred, og et par meter lang. Hva er greie ting å starte med, er det enkelte ting som det er lettere å lykkes med enn andre?

Jeg har lyst til å begynne med gulrot, reddik, forskjellig salat, urter og kanskje poteter.

Hva har dere andre i kjøkkenhagen?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:36   #2
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Spennende!

Hvordan skal du gjøre dette? Bare fjerne gresset og sette i gang med frø? :novise:

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:39   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jordbær! Du kan plante ut flerårige jordbær nå. Jeg har nettopp satt ut åtte markjordbærplanter. De er remonterende så du får bær hele sommeren.

Ellers ville jeg gått for gulrøtter, gressløk, tomater og noen fine krydderplanter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:41   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jepp, første skritt er å måle opp bedet, fjerne gresset, grave opp den jorda som er og blande den med matjord. Deretter tenker jeg at jeg må planlegge arealet, hvor jeg skal ha hva, og så plante og så! Skal se om jeg skal så noe i melkekartonger allerede nå. Gulrot skal jeg så i frøbånd, jordbær i planter men ellers blir det fvel frø?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:42   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Du kan kjøpe ferdige planter også, hvis du syns det er for mye pes å så selv. :lat:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:43   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Sukkererter. De lykkes til og med jeg med.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:45   #7
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg har foreløpig ingen kjøkkenhage, men jeg ønsker meg.

Kom over guide til urtedyrking i bloggen Alt Godt, som kanskje andre også kan ha nytte av?

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:46   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg anbefaler gulrotfrø på bånd. Da slipper man å tynne ut og gulrøttene kommer opp i perfekt avstand. Squash er også morsomt. De blir gigasvære om de får lov.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:56   #9
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg vil lage gulrotbed, sikkert med et par ting i tillegg til gulrøtter... Jeg lurer på hvor i hagen jeg skal legge det, for det er vel best med et sted hvor det er mye sol? Og lunt? Har det noe å si for en liten grønnsakshage om det vokser masse rabarbra i nærheten?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:59   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Det er ikke så veldig lunt hos meg, men det vokser godt okke som.

Av urter kan jeg avbefale salvie om man ikke har den i egen krukke. Den blir nemlig gigasvær og tar og dreper persillen. Det gjorde den hos meg. *fremdeles bitter*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:01   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Mynte er også skumle greier.

Jeg har forresten ruccola, den er flerårig og sprer seg som ugress, men er heldigvis lett å luke vekk.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:02   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

. Squash er også morsomt. De blir gigasvære om de får lov.

Ja, men de funker bedre i krukker, for på marka ligger de og råtner når de kommer i kontakt med jorda.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:03   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Hvor dypt må man forresten grave, og hvordan avgrense området?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:06   #14
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg har tenkt å måle opp og plassere en pinne i hvert hjørne og dra en streng mellom, for å få det rett, og lage ett slags "gjerde". Hvor dypt? Aner ikke. VI har ny hage, bare fire år gammel, så det er ikke mer enn 15 cm dypt her. Graver nok opp det og blander med god jord. (som jeg må kjøpe)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:07   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, men de funker bedre i krukker, for på marka ligger de og råtner når de kommer i kontakt med jorda.

Hm. Det har jeg ikke opplevd. Våre blir kjempesvære og den ene ble kastet i går. Nesten to år gammel. Da var den begynt å råtne.

Ja, vi har ikke spist den. Bare hatt den til pynt til Halloween. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:08   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Hva som er lett er litt avhengig av jord og slikt. Vi har fryktelig leirete jord på parsellen vår, og får nesten aldri til rotfrukter som gulrøtter og reddiker, jorda er rett og slett for hard. Jeg har hatt hell med å så gulrøtter inne, også rett og slett plante de ut.

Jordbær er lett. De lager avleggere hvert år, så du kan få mange planter etterhvert.

Sukkererter er godt og lett (de som heter Sugar Snaps er best).

Potet er megalett.

Hvitløk er lett. Kjøp et par stykker i butikker og stapp feddene i jorda.

Squash er lett og gøy. De bli megastore om de får stå i fred, men bør plukkes litt før de går bananas, og kommer i mange artige varianter. Jeg skal ha noen som ser ut som UFOer i år.

Tomat er litt sent å så, men du kan kjøpe ferdige planter. De er greie å sette i bøtter som du har skåret ut 3-4 brede slisser i bånn av, da holder de lettere på fuktigheten enn om du setter dem rett i jorda, og du kan flytte dem litt rundt.

Hageblåbær er gøy. Kjøp et par forskjellige sorter, da gir de mer bær.

Oregano er lett og gøy, samme med timian, gressløk og salvie.

To bokanbefalinger:

Late kjøkkenhager

Dyrk det spis det mange fine barneprosjekter (som passer for voksne også).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:09   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, men de funker bedre i krukker, for på marka ligger de og råtner når de kommer i kontakt med jorda.

Neida, du bare legger en planke under. De rekker ikke å råtne før de er spisemodne hos oss.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:15   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Palmen, du kan forresten få jordbæravleggere av meg i år, det er veldig gode jordbær.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:18   #19
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

gjerne! Kikket på jordbærplanter på Plantasjen i dag, men de var veldig puslete og slektningen vår som jobber der rådet oss til å vente.

Hvitløk var et bra tips! Squash like så!

Tomat tør jeg ikke første sesongen... må ha noe enkelt og lykkes i starten, slik at jeg holder nybegynnergleden oppe!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:21   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Våre taktikk har i mange år vært å ha masse forskjellig, slik at vi garantert lykkes med noe. Nå er jeg litt sikrere på meg selv, så i år skal jeg har masse ulike bønner f.eks. Det er både godt og enkelt.

Til helgen skal jeg opp på parsellen og sjekke hvor mange jordbæravleggere som finnes, og hvis du vil kan du få litt markjordbær også. De er fint som bunndekke inne i en hekk eller i et bed, de sprer seg veldig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no