Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-10, 10:17   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Ringenes Herre-tråden minnet meg på noe. Jeg har et prosjekt for tiden med å sørge for at fjortisen min leser sånt jeg mener man bør ha lest. For tiden holder han på med Vidunderlige nye verden. Spørsmålet er: 1984. Er den for tøff? Jeg tenker på rottene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:21   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Da jeg var 14 år, var noe av det verste jeg visste at moren min kom drassende med bøker som jeg "burde lese".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:21   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Da jeg var 14 år, var noe av det verste jeg visste at moren min kom drassende med bøker som jeg "burde lese".

Hvis jeg ikke gjør noe kommer han til å lese Ringenes Herre for tiende gang istedenfor. Han har forresten hatt den fasen han også, men det ser ut til at den er gått over, nå virker det som han synes det går an å høre på meg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:24   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg var ikke gamle tassen da jeg leste 1984. Og jeg kan ikke huske at den ga meg noen problemer. Utover at jeg ble en slags ironisk sosialist da, og ikke en helt rettroende en.
Det var vel egentlig med god støtte fra kamerat Napoleon også. Man kan ikke legge sosialisten sin helt død etter å ha blitt kjent med Boxer.
Den SF-romanen jeg leste som satte spor som svei litt var vel heller Presidentens barn av Vonnegut.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:25   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Næsj, 1984 går vel greit?

Ellers så likte sønnen min noen bøker på den alderen, litt sånn dragesjanger. Hva het de da? Hmmmm ... Den ene i serien het Eragon.

Fenget veldig. Men er kanskje ikke på bør-ha-lest-listen din.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:27   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg syns egentlig at når man er 14 kan man stort sett lese det meste. 1984 går nok fint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:27   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg leste 1984 på ungdomskolen. Hva som er for tøft eller ikke tror jeg kommer veldig an på den aktuelle tenåringen. Jeg leste Gunnar Staalesen-bøker som niåring, uten at jeg anbefaler det videre.

Jeg føler ofte at jeg tålte mer som tenåring enn nå som voksen, siden jeg manglet referansegrunnlaget man får med åra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:29   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

For å svare på spørsmålet ditt, ut fra egen erfaring, så vil jeg si at en 14-åring tåler alt som vedkommende gidder å lese. Det er selvsagt veldig mye en 14-åring ikke skjønner, og som fremstår som kjedelig, men jeg tror ikke en 14-åring tar skade av å lese en bok, selv om innholdet er tøft.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:31   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg leste 1984 på ungdomskolen. Hva som er for tøft eller ikke tror jeg kommer veldig an på den aktuelle tenåringen. Jeg leste Gunnar Staalesen-bøker som niåring, uten at jeg anbefaler det videre.

Jeg føler ofte at jeg tålte mer som tenåring enn nå som voksen, siden jeg manglet referansegrunnlaget man får med åra.

Det er kanskje et poeng at jeg leste skildringer fra konsentrasjonsleire - alt jeg fant - fra jeg var åtte. Jeg er kanskje ikke den beste referansen.
Men jeg er enig med Teo - han tåler nok å lese det.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:32   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Moren min syntes det var en veldig dårlig idé at jeg skulle lese Men tankene mine får du aldri, som 13-åring. Jeg tror det er den eneste boken hun noen gang har frarådet meg å lese.

Og hun hadde for så vidt litt rett, for jeg orket ikke lese mer enn halve. Hun tok feil også, for jeg tok opp boken igjen et år senere og leste den ferdig. Og den gjorde enormt sterkt inntrykk på meg begge gangene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:36   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Moren min syntes det var en veldig dårlig idé at jeg skulle lese Men tankene mine får du aldri, som 13-åring. Jeg tror det er den eneste boken hun noen gang har frarådet meg å lese.

Og hun hadde for så vidt litt rett, for jeg orket ikke lese mer enn halve. Hun tok feil også, for jeg tok opp boken igjen et år senere og leste den ferdig. Og den gjorde enormt sterkt inntrykk på meg begge gangene.

Den leste jeg også, flere ganger - den var fin. Tror jeg var sånn omtrent 13-14 når jeg leste den. Jeg var skikkelig lesehest, og hadde en mor som oppmuntret til å lese det meste, jeg kan ikke huske at noe var forbudt.

Husker jeg leste Lady Chatterleys elsker som 12-åring eller noe - skjønte vel ikke så mye, men husker jeg syns det var rare greier.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:38   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Næsj, 1984 går vel greit?

Ellers så likte sønnen min noen bøker på den alderen, litt sånn dragesjanger. Hva het de da? Hmmmm ... Den ene i serien het Eragon.

Fenget veldig. Men er kanskje ikke på bør-ha-lest-listen din.

Eragon har han lest.

Han ser ut til å ha kommet seg litt over ikke gjør som mora di sier, og det ser faktisk ut som han av og til tenker at mora hans kanskje har noe lurt å si.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:39   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Husker jeg leste Lady Chatterleys elsker som 12-åring eller noe - skjønte vel ikke så mye, men husker jeg syns det var rare greier.

Det gjorde jeg også. Og så leste jeg den igjen noen år senere, og da syntes jeg bare den var dårlig. Irriterende.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:39   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Eragon har han lest.

Han ser ut til å ha kommet seg litt over ikke gjør som mora di sier, og det ser faktisk ut som han av og til tenker at mora hans kanskje har noe lurt å si.

Definitivt. Du er så heldig å ha en fjortenåring som ikke ser på sin mor som en gjenlevning fra steinalderen, men tvert om som en ressurs.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:26   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg tror jeg synes 14-åringer burde lese 1984, jeg, hvis de på noen måte er interessert - og leser han Huxley nå, så er han jo ganske litterært moden. (Du kan jo foreslå Fluenes herre etterpå - det må være en fin, oppløftende triple-bill å ta med seg videre? )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:28   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

God idé, Skilpadda, den hadde jeg glemt.

Jeg prøver jo å tilpasse tilbudet til dagens interesser. For tiden er det politikk, han lånte Kapitalen sist han var på biblioteket.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:30   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

De tre bøkene der er sånne som jeg synes det er veldig fint å ha i "bunnen", både når man leser andre bøker og når man tenker og diskuterer. Jeg var sikkert ikke mer enn 12 da jeg leste dem (og det er bare Brave new world jeg har lest om igjen som voksen), men de gjorde stort inntrykk, nesten mer i ettertid enn mens jeg leste dem. Jeg husker dem fremdeles bedre enn det meste annet jeg har lest, i grunnen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:45   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg begynte på 1984, i voksen alder, men synes den var gørrkjedelig. Samme med Fluenes Herre, men den måtte jeg lese ferdig for den leste jeg på videregående. Er jeg litterært dum?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:58   #19
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jenta mi leste 1984 for et par år siden - da var hun 15. Gikk fint

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 17:42   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hva tåler en fjortenåring?

Jeg har aldri lest 1984, men jeg leste både Brave New World og Fluenes herre som tenåring og har/hadde samme opplevelsen av dem som Skilpadda.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no