Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 10:25   #101
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg klarer ikke si hvilken bok jeg mener er den beste jeg noensinne har lest, men den som definitivt pr nå har gjort størst inntrykk på meg er
Idas dans.
Men jeg må innrømme at jeg er fan av Harry Hole ogliker bøkene om han. Synes Jo Nesbø skriver veldig bra.
Den boken jeg husker best fra,nå den siste tiden er Engler og demoner med Dan Brown. Den fengslet meg enormt når jeg leste den.

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 10:48   #102
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg må si meg enig med de som sier at de aller største leseropplevelsen kom som barn/tidlig ungdomstid. Det var noe med at jeg da hadde tid og anledning til å virkelig dykke inn i bøkene på en annen måte enn nå. En av de mange bøkene som gjorde sterkt inntrykk på meg som barn var Ronja Røverdatter. Den har jeg lest omigjen nå for sønnen min, og oppdager at den fortsatt både er veldig bra og at Ronja er et fantastisk ideal å ha, også som voksen. Det å øve seg på å gjøre det man er redd for, det er virkelig viktig.

Ellers er hele forfatterskapet til Siri Hustvedt høyt oppe på favorittlista mi.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:19   #103
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Å plukke ut èn bok er ikke lett, men blant de beste kommer "Hendelser ved vann" av Kerstin Ekman. Det er en bok som kan leses på mange plan.

I ungdomstiden gjorde "Vi kaller ham Anna" av Peter Pohl sterkt inntrykk.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:20   #104
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Å plukke ut èn bok er ikke lett, men blant de beste kommer "Hendelser ved vann" av Kerstin Ekman. Det er en bok som kan leses på mange plan.

I ungdomstiden gjorde "Vi kaller ham Anna" av Peter Pohl sterkt inntrykk.

Hendelser ved vann, ja. Fantastisk bok som jeg har lest mange ganger.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:45   #105
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Hendelser ved vann, ja. Fantastisk bok som jeg har lest mange ganger.

Å ja, den er blant mine favoritter også! Jeg hadde den som pensum på nordisk grunnfag i sin tid.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:56   #106
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Mitt liv- min frihet, av Ayaan Hirsi Ali. Biografien til ei fantastisk sterk kvinne, og veien til der ho er i dag. Anbefales virkelig.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 01:28   #107
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.375
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Min største leseopplevelse er nok en bok jeg leste før jeg var 11 år. Den handlet om hester i Mongolia og det var en slags brevveksling mellom to personer (en jente og en gutt???) som hadde hversin hest og de var på vandring. Det var stor stor lesing husker jeg. Jeg leste også Moa Martinsson som veldig ung og det var også spennende og stor lesing da det meste som hun har skrevet kommer fra den byen jeg er oppvokst i. Jeg har lest mye bra etter dette også, men den hesteboken er den som virkelig sitter mest rotet i meg. Noen som vet hvilken bok jeg mener, forresten? Jeg husker hverken tittel eller forfatter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 02:38   #108
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Det er helt umulig å svare på. Jeg har vært et lesende menneske i 35-36 år nå og til tider lest virkelig mye og det lar seg bare ikke gjøre å kåre en vinner.

Den leseropplevelsen jeg husker best fra nyere tid er "Det jeg elsket" av Siri Hustvedt. Jeg sørget da den var over. Den samme opplevelsen hadde jeg med "Tilværelsens uutholdelige letthet" i 1990, jeg husker jeg rasjonerte den ut på slutten for ikke å bli ferdig med den for fort. Men jeg kan likevel ikke si at det er de to beste bøkene jeg har lest.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:18   #109
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Den beste boken, det må være Ringenes Herre. Jeg er litt usikker på hvor mange ganger jeg har lest den, er heller ikke sikker på hvor mange ganger jeg har sett filmene (extended version, naturligvis).

Den andre boka jeg har lest flere ganger og som jeg er veldig glad i er Ender's Game av Orson Scott Card. En bok jeg lett anbefaler til andre. Det er også vanskelig å la være å nevne Doomsday Book av Connie Willis.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no