Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nettverksbygging...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-08, 10:32   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nettverksbygging...

Nettverksbygging har blitt et nytt begrep i vårt samfunn. For meg får det fram litt ulike følelser. Målet med nettverksbyggingen er det som avgjør om det er positivt eller negativt. Dersom nettverksbygging er fordi jeg skal ha venner så er det greit, men jeg liker ikke helt at man bygger helt bevisst opp nettverk for å hjelpe en i forhold til karriere. Da syns jeg intensjonene blir veldig egoistiske og jeg tenker at man rett og slett utnytter mennesker....

Hva mener dere om dette? Er dere bevisst i nettverksbyggingen for å få fart på karrieren?

Losjene har alltid vært en form for nettverksbygging. Nå har det blitt mer vanlig ute i vårt samfunn.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 10:39   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

du sitter jo i et nettverk her
Og skulle du be om råd og tips i forhold til en jobbsøknad eller få litt retning videre så har du brukt ditt nettverk i forhold til din karriere.
Ikke noe negativt i det, og de som svarer deg velger jo å gjøre det.

Det samme er det også IRL tenker jeg, man kan spørre venner og venners venner om råd og hjelp i forhold til situasjoner man er i - om man ønsker og vil. Så kan de hjelpe eller la være å hjelpe om de ikke ønsker det.
Og er man med i "fremadstormende karrierekvinners jobbsøkersnettverk" er det temmelig åpenbart hva man er med på, og da er det ikke å utnytte andre akkurat.

Hva mener du med å utnytte andre, forresten, det blir jo opptil hver enkelt å bestemme hva man er villig til å bidra med av råd, tips, kontakter osv?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 10:42   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Jeg tror det er veldig lett å demonisere nettverk. Mitt «nettverk» består i hovedsak av gode venner og bekjente jeg har felles interesser med. Sånn tror jeg nok det er med mange andre også, selv om det naturligvis også finnes kyniske og grådige nettverksbyggere.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 10:45   #4
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

du sitter jo i et nettverk her
Og skulle du be om råd og tips i forhold til en jobbsøknad eller få litt retning videre så har du brukt ditt nettverk i forhold til din karriere.
Ikke noe negativt i det, og de som svarer deg velger jo å gjøre det.

Det samme er det også IRL tenker jeg, man kan spørre venner og venners venner om råd og hjelp i forhold til situasjoner man er i - om man ønsker og vil. Så kan de hjelpe eller la være å hjelpe om de ikke ønsker det.
Og er man med i "fremadstormende karrierekvinners jobbsøkersnettverk" er det temmelig åpenbart hva man er med på, og da er det ikke å utnytte andre akkurat.

Hva mener du med å utnytte andre, forresten, det blir jo opptil hver enkelt å bestemme hva man er villig til å bidra med av råd, tips, kontakter osv?

Når man utnytter andre så er det at man kun ønsker kontakt med DEN personen fordi den kan hjelpe en til å få jobb en gang.

Jeg kjente en mann en gang som jobber som fotograf for tv-selskaper. Han brukte nettverket veldig bevisst. Det ga ham jobber og når sjåføren fra Ringnes kom med brus på min arbeidsplass da heiv denne mannen seg i gang for å prate og spørre om sjåføren ville ha kaffe. Etter at sjåføren hadde gått sa denne mannen til meg. Slike mennesker må man ta vare på. Man kan jo få bruk for de en gang........ Dette er litt ekstremt, men hvis tankegangen er slik da gir det meg en dårlig følelse. Det er ren utnytting av andre mennesker.

Samtidig så er definitivt nettverk gode å ha. Takke være bekjentskapet med deg gjennom FP så har jeg fått flotte hjelpemidler til lærergjerningen min

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 10:54   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

I noen bransjer kommer man ikke av flekken uten bekjentskaper.
Av alle jobbene jeg har hatt de siste ti årene, er det kun en eneste jeg har søkt på og fått på egen hånd. De andre har jeg fått via venner eller familie. Så lenge det er slik det fungerer, så vil nettverkene bestå.

Jeg har mange nettverk jeg, både med venner og bekjente, og og med strategiske kontakter. Det sistnevnte er noe alle som er med i, er med i av samme årsak: Det er strategisk lurt av oss å holde sammen ifht. jobb, utvikling etc. Det er ingen som utnytter noen der; vi er alle med av egen vilje - om du skjønner hva jeg mener.
Det er overhodet ikke noe hemmelig med noen av disse nettverkene, det er vel ingen der som vil nekte for at de kjenner noen av de andre medlemmene i en eller annen grad.
Sånn sett synes jeg losjene og deres hemmelighetsskremmeri er en helt annen sak.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 11:30   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Etter at sjåføren hadde gått sa denne mannen til meg. Slike mennesker må man ta vare på. Man kan jo få bruk for de en gang........ Dette er litt ekstremt, men hvis tankegangen er slik da gir det meg en dårlig følelse. Det er ren utnytting av andre mennesker.

Samtidig så er definitivt nettverk gode å ha. Takke være bekjentskapet med deg gjennom FP så har jeg fått flotte hjelpemidler til lærergjerningen min

Mennesker som har utnyttet andre uten å gi noe tilbake har eksistert siden tidenes morgen. Jeg ser på et nettverk som mer en sånn gjensidig "skal vi hjelpe hverandre"- greie.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:20   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Jeg passet på å bli født inn i et nettverk for å hjelpe på karrieren min.

Nei, altså, jeg ser ikke det store problemet her (heller). Mannen min treffer veldig mange mennesker som følge av jobben sin, noen "sparer" han på fordi de er nyttige forbindelser, og noen havner i vennebåsen. Han selv blir også spart på og sett som en nyttig forbindelse, men jeg tror ikke han føler det som problematisk. Selv er jeg unyttig som bare pokker'n, men bare gi meg et par år!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:46   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Jeg er ikke venner med noen bare fordi de er "nyttige" for meg, og jeg bygger heller ikke bevisst opp vennestallen min ut fra profesjonelle hensyn. Men jeg har veldig mange venner som er flinke og oppegående på ulike områder, og som i sin tur kjenner flinke og oppegående mennesker, og mange av disse har vært, og kan komme til å bli, nyttige for meg både faglig/profesjonelt og personlig. Og treffer jeg noen i en sosial sammenheng som har en kompetanse eller posisjon jeg tror jeg kan få bruk for (f.eks. en håndverker, for slike kjenner jeg ikke så mange av), kan det godt være jeg noterer meg navn og nummer til senere kontakt, selv om jeg ikke nødvendigvis er interessert i å omgås vedkommende som venn.

Skal man være litt analytisk, så er man jo alltid venner med folk fordi man har noe igjen for det, og det er jo slik for dem også - ikke noe galt i det. Jeg synes ikke det er verre å omgås folk fordi jeg kan ha nyttige faglige diskusjoner med dem enn fordi de får meg til å le, liksom. (Dessuten er det vanligvis ganske stor overlapp. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:33   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

at man bygger helt bevisst opp nettverk for å hjelpe en i forhold til karriere.

Jeg kom til å tenke på noe her - jeg har hatt og har endel med studenter å gjøre i jobben min. Mange av dem har kontaktet meg for å få tips og råd om jobbmuligheter, forhøre seg om kontaktpersoner ang jobb og videre studier, referanser osv.

Noen av disse har jeg oppfordret til å kontakte meg om de skulle trenge det, noen har gjort det helt av seg selv.
De utnytter seg da av sitt nettverk for å få jobb, men samtidig synes jeg det er utrolig givende å få lov å være med å hjelpe til på veien! Så for meg er det ikke gitt at det er utnytting selv om det er i karriereøyemed.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:56   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Så for meg er det ikke gitt at det er utnytting selv om det er i karriereøyemed.

Nei, nettopp. At noen tar kontakt med en litt fjern bekjent bare for å få hjelp til noe, er ikke utnytting - men å late som om man er "ordentlige venner" med noen bare fordi man har profesjonell/økonomisk nytte av det, det blir noe annet.

Og jeg ser ikke noe moralsk galt i bevisst nettverksbygging, eller arrangementer/organisasjoner som har dette som mål (så lenge det som foregår ikke er fordekt og/eller en form for korrupsjon). Kan ikke se dette som utnytting, så lenge det er åpenbart hva det er for noe, og frivillig å delta.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:06   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverksbygging...

Noen nettverk jeg har er jo bare basert på kjennskap og vennskap.

Andre, som forskjellige alumninettverk ("pensjonistforeninger" for studier og jobber jeg har hatt) ser jeg på som kombinert hygge og nytte. Jeg drar på alumnitreff både fordi det blir hyggelig å treffe gamle kjente, og fordi det vil kunne være til felles nytte å snakke om hva vi gjør. Kanskje man treffer noen man vil headhunte? Bli headhuntet av? Noen det hadde vært hyggelig og nyttig å ta en lunsj med for å lære mer om et spesielt område som man selv kanskje skal jobbe med?

Jeg ble for eksempel oppringt av en jeg jobbet litt med for mange år siden. De vurderte å flytte til Norge, og lurte på om jeg hadde råd og tips i forhold til jobbsøking for mannen. Det hadde jeg jo, siden ett kjapt blikk på cv-en hans gav meg stjerner i øynene og

Jeg syns ikke det handler om utnytting i det hele tatt. Det er jo veldig gjensidig, om ikke sånn en-til-en, så totalt sett.

Ikke ser jeg hva som er "utbytting" ved å spandere kaffe på en mann man kanskje vil gi jobb til en gang heller.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no