Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 10:06   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Lavkarbo

Siden 7 april har jeg spist lavkarbo. Dt går overraskende bra. Jeg har alltid tenkt at lavkarbo ikke er bra, men jeg føler meg faktisk bedre. Jg har gått ned 5 kg så langt, og fordøyelsen er bedre, huden og håret mitt er bedre, negler og alt. Utrolig. Trodde aldri jeg skulle klare meg uten brød og pastaen men det går veldig bra.

Men er jo litt bekymret for dette fettet da. Prøver helst å velge fett fra sunne ting. Avokado, laks, makrell, olivenolje, nøtter ect. Men det blir jo mer smør, yogurt med mer fett osv enn før. Jeg kjenner at om jeg kutter ned på fettet så blir jeg trøtt og utslitt og nesten litt syk.

Snakket med fastlegen min på mandag og han sa han ikke anbefalte kostholdet pga fettet, og at de som levde på lavkarbo-høy fett diett ofte fikk hjertesykdommer. Jg ble jo litt nervøs.

Noen her som har erfaringer og som vet litt om dette?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:13   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Legen din har ingen beviser for at de som lever lavkarbo/høyfett får oftere hjertesykdommer. Høykarbo høyfett- ja, men ikke lavkarbo/høyfett.

Be legen din om å ta prøver for å se hvordan du reagerer mht. kolesterolet. Totalkolesterolnivået er uinteressant, men det er sammensetning av det gode og det dårlige kolesterolet som er viktig. Dette finnes det mye om på nettet.

Klart, føler du det ok å velge "sunt" fett, så gjør du det.

Hilsen meg som har tatt av 28 kilo, blitt kvitt bihuleproblemer, magevondt, hemorroider, mindre kraftig allergi, mindre muskelsmerter i kroppen etc. etc. på lavkarbo de siste 3 årene ved hjelp av lavkarbo og trening.

Nå lever jeg en lavkarbo/lavfettvariant for å se om jeg klarer å ta bort noen pyntekilo.

Legen min advarte meg mot høyt kolesterol, men testene mine viste at alt stod flott til, så han sa: "bare kjør på".

Vil du lese en leges anbefalinger og om en del forskning, se www.kostdoktorn.se

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:23   #3
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Siden 7 april har jeg spist lavkarbo. Dt går overraskende bra. Jeg har alltid tenkt at lavkarbo ikke er bra, men jeg føler meg faktisk bedre. Jg har gått ned 5 kg så langt, og fordøyelsen er bedre, huden og håret mitt er bedre, negler og alt. Utrolig. Trodde aldri jeg skulle klare meg uten brød og pastaen men det går veldig bra.

Men er jo litt bekymret for dette fettet da. Prøver helst å velge fett fra sunne ting. Avokado, laks, makrell, olivenolje, nøtter ect. Men det blir jo mer smør, yogurt med mer fett osv enn før. Jeg kjenner at om jeg kutter ned på fettet så blir jeg trøtt og utslitt og nesten litt syk.

Snakket med fastlegen min på mandag og han sa han ikke anbefalte kostholdet pga fettet, og at de som levde på lavkarbo-høy fett diett ofte fikk hjertesykdommer. Jg ble jo litt nervøs.

Noen her som har erfaringer og som vet litt om dette?

Jeg har vært på et kurs med en klinisk ernæringsfysiolog ansatt ved UNN, og hun frarådet lavkarbo på det sterkeste, ikke pga av fettet, men pga av det alt for høye proteininnholdet i kosten. Det å bryte ned proteiner er veldig belastende for nyrene, og hun hadde til enhver tid pasienter innlagt som ventet på nyretransplantasjon etter langvarig lavkarbodiett. Noe å tenke på det også.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:37   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.670
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Her vil du jo ikke finne svar, omtrent, for det kommer jo an på hvilken fagperson som svarer! -Det finnes jo leger som "har sett lyset" med lavkarbo, mens andre støtter seg på den mer tradisjonelle meningen om at fett er ikke bra.

Jeg går og ned på lavkarbo, men for meg er det ikke noe jeg har lyst til å gå på resten av livet.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:37   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.031
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har vært på et kurs med en klinisk ernæringsfysiolog ansatt ved UNN, og hun frarådet lavkarbo på det sterkeste, ikke pga av fettet, men pga av det alt for høye proteininnholdet i kosten. Det å bryte ned proteiner er veldig belastende for nyrene, og hun hadde til enhver tid pasienter innlagt som ventet på nyretransplantasjon etter langvarig lavkarbodiett. Noe å tenke på det også.

Det er årsaken til at man skal passe på hvor mye protein man inntar, og min oppfatning er at de fleste som har lest seg skikkelig opp på lavkarbo gjør det. I min lavkarbotid var dette hvertfall et stort fokus.

Det kan være lurt å bruke diett.no for å få prosentandelen rett i begynnelsen.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:41   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.670
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Men hva med den miljømessige biten av å gå på lavkarbo?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:47   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Man skal ikke erstatte karbohydrater med proteiner i lavkarbodiett, man skal erstatte karbohydrater med fett og masse grønnsaker som vokser over jorda. Proteinmengden skal være den samme.

Miljømessig? Man spiser mer naturlig ren mat som har mindre emballasje og man lar være å støtte gigantsukkerindustrien og maisbøndene.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 11:55   #8
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har vært på et kurs med en klinisk ernæringsfysiolog ansatt ved UNN, og hun frarådet lavkarbo på det sterkeste, ikke pga av fettet, men pga av det alt for høye proteininnholdet i kosten. Det å bryte ned proteiner er veldig belastende for nyrene, og hun hadde til enhver tid pasienter innlagt som ventet på nyretransplantasjon etter langvarig lavkarbodiett. Noe å tenke på det også.

Det skal ikke være noe høyere proteininnhold i lavkarbo enn i vanlig standardkost, da lever man ikke lavkarbo men høyprotein, en helt vanlig misforståelse.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:24   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Hvordan ser fordelingssirkelen ut på lavkarbo hvis man ikke spiser høyprotein? Jeg lever på lavkalori fortiden og prøver å holde karboinholdet på lavt nivå - men hvis ikke andelen kalorier fra protein skal økes, og karbonivået skal være lavt, så må jo fettinnholdet opp? Og hva spiser man da?

Jeg strever med å gå ned i vekt, men kvier meg veldig for for stor andel av kaloriene i kostholdet mtt fra fett - jeg har et hjerteproblem og ønsker å være forsiktig med fett, nemlig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:26   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

På lavkarbo spiste jeg kanskje to egg og en kyllingfilet/laksefilet og litt gresk yoghurt eller cottage cheese i løpet av en dag som proteinpåfyll. Det er ikke ulikt det jeg spiser ellers.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:31   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

På lavkarbo spiste jeg kanskje to egg og en kyllingfilet/laksefilet og litt gresk yoghurt eller cottage cheese i løpet av en dag som proteinpåfyll. Det er ikke ulikt det jeg spiser ellers.

Hva spiste du i tillegg da?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:34   #12
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hva spiste du i tillegg da?

Jeg brukte mye blomkålmos, blomkål og brokkoligrateng eller dampede/wokede grønnsaker som tilbehør til middag, og det gikk mye i salat til lunch og egg/omelett til frokost. I tillegg bakte jeg knekkebrød og brukte en del cottage cheese, gresk yoghurt og slik til kvelds eller mellom-måltid.

Noe av dette er ikke så ulikt slik jeg spiser nå, men jeg er altfor glad i brød og sjokolade.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:41   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg brukte mye blomkålmos, blomkål og brokkoligrateng eller dampede/wokede grønnsaker som tilbehør til middag, og det gikk mye i salat til lunch og egg/omelett til frokost. I tillegg bakte jeg knekkebrød og brukte en del cottage cheese, gresk yoghurt og slik til kvelds eller mellom-måltid.

Noe av dette er ikke så ulikt slik jeg spiser nå, men jeg er altfor glad i brød og sjokolade.

Hm. Når jeg legger inn dette i kalkulatoren på vektklubb, så blir det jo over 50% av kaloriene fra protein - vet noen av dere hvordan det er i fohold til belastning på nyrene? Det er jo greit fettinnhold på et slikt kosthold (joghurt, cottage cheese, kylling og egg og blomkål etc.) men halvparten av kaloriene er fra proteiner, og jeg vet ikke hvor grensen går for når det blir for stor belastning på nyrer. Noen som vet?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 14:53   #14
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo

Jeg vil anbefale å lese bloggen til espenrostrup.com, hjertelege på Haukeland. Der står det mye nyttig og lærerikt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 16:00   #15
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo

...


Sist redigert av konsulenten : 21-03-14 kl 13:29.
  Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 16:06   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.417
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavkarbo

Jeg skjönner ikke at det er saa vanskelig med lavkarbo, jeg. Jeg spiser omtrent samme mengde proteiner som för og masser av grönnsaker i tillegg. Grönnsakene tilberedes som salater (ofte med avocado, nötter og/eller ost i tillegg til alt det andre for aa faa opp fettandelen), smördampet eller med spröstekt bacon over, gratinert med ost paa, wok med ekstra olivenolje, raa med dip av ett eller annet slag, med en eller annen god saus til etc. etc. etc. Jeg synes det er uendelig mange muligheter som smaker saa godt (fett er jo smaksbaerer) og ser for meg at jeg kommer til aa spise saann for alltid.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 18:42   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Jeg har gått over fra lavkarbo til grovkarbo nettopp fordi jeg er skeptisk til hvordan et kosthold med mye proteiner (og mer enn anbefalt innhold av fett, selv om jeg ikke spiste veldig mye fett da jeg sverget til lavkarbo) påvirker indre organer.

I grove (tihi) trekk, innebærer grovkarbokostholdet mitt at jeg har kuttet ut poteter, fint mel, pasta og sukker, og spiser rene kjøtt- og fiskeprodukter og mye frukt og grønt. Og så skeier jeg ut innimellom, så jeg er ingen fanatiker i så måte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:00   #18
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lavkarbo

Madicken; det høres Fedonish ut.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:38   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Madicken; det høres Fedonish ut.

Det kan godt være. Det kryr av begreper, og jeg henger ikke helt med, så kanskje jeg nøyer meg med å si at jeg spiser sunt, og hverken går eller er på noe spesielt kosthold. Ja, sunt, er det jeg spiser. (Mon tro om noen har tatt patent på det begrepet. )

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:05   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

hun hadde til enhver tid pasienter innlagt som ventet på nyretransplantasjon etter langvarig lavkarbodiett. Noe å tenke på det også.

Jeg syns dette høres så veldig rart ut. For det første vil jeg tro at om dette faktisk var korrekt, så ville det blitt slått stort opp i både Dagbladet og VG. Der har man tross alt hatt artikler med "Hvorfor du bør begynne på lavkarbo" som avløses av "Derfor er lavkarbo farlig for deg". En "Lavkarbo ødelegger nyrene dine slik at du må inn i transplantasjonskø" ville passet helt utmerket inn i en slik artikkelrekke.

Jeg syns rett og slett ernæringsfysiologens påstand virker usannsynlig.

I tillegg er det virkelig ikke særlig vitenskaplig at en ernæringsfysiolog skal komme med påstander om hvorfor nyrene har sviktet hos hennes pasienter. Hvis man sjekker ut denne siden (http://espenrostrup.com/2011/06/10/k...avkarbo-diett/) får man litt info om hva som er klassiske myter. Og denne Espen snakker i det minste om undersøkelser og forskning. Dette er ikke synsing fra leger og annet helsepersonell.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no