Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at kvinner slår menn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-09, 18:34   #41
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tipper at det er ganske stor forskjell på hva folk legger i "slå".

For noen er dette et begrep på virkelig å grisebanke. Gjentatt vold. Undertrykkelse. Og alt som er ondt.

For andre er "slå" en bevegelse med armen og hånda. Som at man slår etter en mygg om sommeren.

Og midt i mellom ligger utallige varianter.

Jeg tipper at det ligger grobunn for mange misforståelse her. Jeg vil tippe at Mira Craig og eventuelt andre som bruker begrepet "slå" mener en snillere variant, og sikkert ikke vil definere det som vold.

Noen vil kanskje kalle et vennskapelig klask på skulderen for å slå - og i såfall er vi mange som slår. Men når andre da ser ordet slå, så ser de rødt og tenker "slå = grov vold".

Derfor syns jeg på en måte at diskusjonen blir litt meningsløs. Jeg tror at alle er motstandere av vold. Men fordi vi har ulik oppfatning av begrepet "slå" så snakker vi antagelig forbi hverandre.

Enhver form for slag er hundre prosent uakseptabel å levere fra ett menneske til et annet.

Om det er grov mishandling, om det er en ørefik eller en dask på bleierompa. Såsant hensikten med slaget er å få den man slår til å skjerpe seg elle rgi seg eller på noe vis få med seg et poeng som er fysisk ubehagelig så er det faktisk tvert nei uten mer diskusjon i min verden.

Definisjonen pleier jeg å si at er slik: Hvis handlingen ikke kan utføres på gamle tante Kirsten i kaffeslabberas så er den ikke ok.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 18:35   #42
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Vold av denne typen (eller andre typer for den del) har vel aldri vært løsningen.
Det spiller liten rolle hvem som slår, det er handlingen som er motbydelig, ikke kjønnet!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 18:36   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg har lest dette før, og det er jo helt utrolig at hun har kommet unna med det såpass lenge.

Tenk deg at en mann hadde sagt at han hadde banket kona og unnskyldt seg med at kvinner må ta konsekvensen av sine handlinger.

Det hadde jo blitt ramaksrik.

Menn og kvinner har forøvrig sagt og sier fremdeles dette den dag i dag om kvinner som slås. Det er ekstremt mange der ute som mener at en kvinne som har provosert mannen sin til å slå bærer en del av ansvaret for volden hun utsettes for.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 18:39   #44
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Selvforsvar er ok. Det er ikke ok å slå folk med mindre man _må_ fordi man ellers selv setter seg i fare. Mira Craig fremstår bare som dum når hun sier dette, syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 20:53   #45
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Signerer.

Signerer hva da?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 21:38   #46
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Signerer hva da?

At det er dumt å slå mannen sin, vel! Som 50 stk har gjentatt, dog på litt forskjellige måter. :gjesper:

( Forresten:Nice try, bina. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 21:40   #47
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Definisjonen pleier jeg å si at er slik: Hvis handlingen ikke kan utføres på gamle tante Kirsten i kaffeslabberas så er den ikke ok.

Faen altså, er analsex heretter utelukket?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 21:42   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Faen altså, er analsex heretter utelukket?

I det minste tok tråden seg opp litt nå....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:04   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Faen altså, er analsex heretter utelukket?

Og en hel rekke med andre ting jeg kan komme på, tror jeg, hvis DET skal være syretesten. :utelukker tungekyss også:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:10   #50
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Faen altså, er analsex heretter utelukket?

Check

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og en hel rekke med andre ting jeg kan komme på, tror jeg, hvis DET skal være syretesten. :utelukker tungekyss også:

Check

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:41   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Vold er nøyaktig like forkastelig etisk sett, uansett hvem som utøver den. (Andre sider kan variere litt etter hvem som utøver den, feks for fysisk skadelig det er.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:57   #52
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Vel, jeg vil si at det er helt greit at kvinner slår menn om det er greit at menn slår kvinner sånn passe hardt.

Skrekk og milde gru. Det er da vel ikke mer greit å gå løs på noen med en sløv kniv enn en skarp en vel?

Vold er ingen løsning. Aldri.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 07:51   #53
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Faen altså, er analsex heretter utelukket?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og en hel rekke med andre ting jeg kan komme på, tror jeg, hvis DET skal være syretesten. :utelukker tungekyss også:

Bare hvis det er voldelig analsex og tungekyss.

Men tatt i betraktning en gammel dame med gebiss og utlagt tarm så er det vel vold begge deler? :lyver på meg en tante:

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 08:25   #54
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

æsj nei, det er ikke greit, det er forkastelig.. uansett hvem som slår..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:26   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bina, jeg er ganske sikker på at Mira Craig ikke ville kalle å klappe til kjæresten sin for å banke ham opp. Hun bruker selv begrepet vold, og legger sine egne handlinger i det begrepet.

OK, jeg ser det nå. Akkurat når det gjelder Mira Craig har hun jo selv definert hva hun legger i det, og det er åpenbart vold.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Enhver form for slag er hundre prosent uakseptabel å levere fra ett menneske til et annet.

Om det er grov mishandling, om det er en ørefik eller en dask på bleierompa. Såsant hensikten med slaget er å få den man slår til å skjerpe seg elle rgi seg eller på noe vis få med seg et poeng som er fysisk ubehagelig så er det faktisk tvert nei uten mer diskusjon i min verden.

Definisjonen pleier jeg å si at er slik: Hvis handlingen ikke kan utføres på gamle tante Kirsten i kaffeslabberas så er den ikke ok.

Og det er dette jeg er uenig i. Her er jeg litt som på gave-fronten. Det er tanken som teller. Om jeg klasker en venn, kollega eller en jeg kjenner godt på skulderen, så er det ikke vold. Selv om hånden min utfører samme bevegelse som om jeg hadde slått. Det jeg mener er at så lenge både den som "slår" og den som blir "slått" har en felles forståelse av at dette er i vennskap, og smerten som påføres er minimal, så er det ikke vold i mine øyne.

Nå kom jeg på et eksempel. Der jeg jobbet tidligere var det en kake-begivenhet. Kjempekoselig, og alle som var samlet der hadde veldig god tone med hverandre, hadde jobbet lenge sammen, osv. Kaka var knallgod, og da jeg strakk meg fram for å forsyne meg med bittelitt til, så kom en kollega og klasket med på hånden og sa noe sånt som "Å nei, du! Jeg tror du har fått nok nå!".

Rent nøkternt - han slo meg på hånda og nektet meg kake.

Men både han og jeg og alle de andre visste at han ikke nektet meg kake. Det var en spøk. Og det hadde startet med at jeg en gang nektet han alkohol på et julebord fordi jeg mente at han etter to slurker måtte ha fått nok, for han var i ekstremt godt humør, for å si det sånn. Også det var en spøk - da jeg rev glasset ut av hendene på han og med streng stemme erklærte at "Jeg tror nok du har fått nok nå!".

Så joda, han slo meg på hånda, og jeg slo igjen og sa "kom ikke mellom meg og den kaka med mindre du er klar til å bøte med livet!".

Så hva skjer? Mannen slår meg, og jeg truer han på livet? Eller hadde vi en vennskapelig tone og massevis av humor mellom folk som kjenner hverandre svært godt?

Det jeg tror jeg prøver å si er at det som i den enes øyne kan se ut som vold trenger ikke være det. Det er ikke armbevegelsen, men sinnsstemningen og forholdet mellom de to partene som er avgjørende. Er den ene dominant overfor den andre (som en forelder overfor et barn eller en lærer overfor en elev) så er terskelen for hva man aksepterer en helt annen enn mellom to gode kolleger som beskrevet over.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:39   #56
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Bina - ble du slått var det ikke greit. Var du med på en spøk så ble du ikke slått. Se innlegget mitt lenger bak om forskjellen.

  Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 10:29   #57
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Vold er uakseptabelt uansett. Det at en kjent person står frem på denne måten synes jeg er veldig provoserende. Jeg hadde for en tid tilbake en rekke unge mennesker for å møte denne unge kvinnen, de syntes det var stas og at hun var en flott jente. Vel noen av de samme unge menneskene har kommet tilbake og sagt at det er teit at hun slår for selv om man er kjendis så skal man ikke slå. Det verste med hele oppslaget er at det kan gjøre at enkelte synes at det er akseptabelt med vold.

  Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 12:03   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Ja, Skvetten, og særlig fordi begrunnelsen (man må ta "konsekvensen" av sine handlinger ) er universell og lett å adoptere til andre situasjoner også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:25   #59
Lenemor-til-to
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 6
Lenemor-til-to har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

det er like lite greit at kvinner slår menn, som at det ikke er greit at menn slår kvinner!

Lenemor-til-to er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 21:47   #60
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, det er da overhode ikke noe bedre at en kvinne slår en mann enn at en mann slår en kvinne.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no