Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-20, 13:31   #101
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg lurer på hvordan det ble sånn at man er dum om man ikke stoler blindt på politikerne. Jeg synes den retorikken vi ser nå er skummel og hadde ikke forventet det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 13:39   #102
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.474
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Den der "vi vet hvem vi har vært i nærheten av i mer enn 15 minutter" er faktisk mer vrien enn man tror. For det tar litt tid fra smitte til man blir syk, og da kan det faktisk være litt vanskelig å huske hvem man har hengt med. For mitt tilfelle, som har vært igjennom den samtalen, så var det vanskeligere enn jeg trodde. De mest åpenbare som familien og de nærmeste kollegaene var greit. Men når man sitter i åpent landskap og folk roterer på plassene er det ikke lett å vite nøyaktig hvem er det man har sittet i nærheten av de siste dagene. Og så har man kanskje en kaffeprat man ikke tenker nevneverdig over, og hvem er det nå man har vært i nærheten av i kantina? Det var mye vanskeligere å nøste tilbake i hvem jeg kunne ha smittet og hvem jeg kunne vært smittet av enn det jeg trodde.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 14:45   #103
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Den der "vi vet hvem vi har vært i nærheten av i mer enn 15 minutter" er faktisk mer vrien enn man tror. For det tar litt tid fra smitte til man blir syk, og da kan det faktisk være litt vanskelig å huske hvem man har hengt med. For mitt tilfelle, som har vært igjennom den samtalen, så var det vanskeligere enn jeg trodde. De mest åpenbare som familien og de nærmeste kollegaene var greit. Men når man sitter i åpent landskap og folk roterer på plassene er det ikke lett å vite nøyaktig hvem er det man har sittet i nærheten av de siste dagene. Og så har man kanskje en kaffeprat man ikke tenker nevneverdig over, og hvem er det nå man har vært i nærheten av i kantina? Det var mye vanskeligere å nøste tilbake i hvem jeg kunne ha smittet og hvem jeg kunne vært smittet av enn det jeg trodde.

Jeg har verdens dårligste hukommelse, så jeg ville sikkert ikke klart å huske halvparten om jeg hadde prøvd. Jeg er slik som ikke merker om en kollega har klippet seg. Det er ikke at jeg ikke bryr meg, jeg bare kobler ikke...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 15:22   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Den brukte minimalt med strøm ute på farten i dag også. Men hjemme tapper den batteriet. Så det er noe der som gjør at jeg kobler den av når jeg er bare inne i eget hus, de fire andre som bor her skal jeg klare å huske at jeg har vært i nærheten av.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 15:39   #105
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg lurer på hvordan det ble sånn at man er dum om man ikke stoler blindt på politikerne. Jeg synes den retorikken vi ser nå er skummel og hadde ikke forventet det.

Jeg er enig. Se f.eks. på USA nå og for bare 5 år siden. Under Obama hadde USAs politikk mye positivt for seg, og den generelle oppfatningen vår av USA var at de var på vei mot et bra samfunn. Se på dem nå. Hvem ville ha forventet det?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 15:54   #106
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg tenker at man må tåle å høre at folk er uenig med vurderingene man gjør. Jeg har lastet ned appen og står for det, selv om noen mener man har et alt for lite reflektert forhold til personvern og overvåkning. Jeg tenker at i må tåle st folk er uenige i valgene vi gjør uten å bli fornærmet av den grunn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 16:40   #107
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Det gjelder jo begge veier. Personlig bryr jeg meg ikke om overvåkningsbiten, så hva andre gjør er ikke min business. At jeg ikke er med på dugnaden fordi jeg (foreløpig?) ikke har lastet ned en app jeg ikke finner mange gode argumenter for, er jeg imidlertid ikke enig i.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 19:04   #108
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Den der "vi vet hvem vi har vært i nærheten av i mer enn 15 minutter" er faktisk mer vrien enn man tror. For det tar litt tid fra smitte til man blir syk, og da kan det faktisk være litt vanskelig å huske hvem man har hengt med. For mitt tilfelle, som har vært igjennom den samtalen, så var det vanskeligere enn jeg trodde. De mest åpenbare som familien og de nærmeste kollegaene var greit. Men når man sitter i åpent landskap og folk roterer på plassene er det ikke lett å vite nøyaktig hvem er det man har sittet i nærheten av de siste dagene. Og så har man kanskje en kaffeprat man ikke tenker nevneverdig over, og hvem er det nå man har vært i nærheten av i kantina? Det var mye vanskeligere å nøste tilbake i hvem jeg kunne ha smittet og hvem jeg kunne vært smittet av enn det jeg trodde.

Det var nok adskillig vanskeligere når man ble syk før eller i starten av tiltakene, ja. Nå har jo ikke jeg vært på kontoret eller hatt noen fysiske møter på fem uker og vet nøyaktig hvem jeg har vært sammen med. Når man åpner mer opp, er det sikkert nyttig å føre en slags oversikt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 19:19   #109
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

I DN fra lørdag sier sikkerhetsekspert Bruce Schneier at den norske smitteappen kommer til å gi altfor mange falske alarmer (både at noen kan være utsatt for smitte selv om man ikke er det, og at man ikke har vært utsatt for smitte, men faktisk har vært det) til at appen kommer til å ha noen nytte.

Jeg syns det nesten var mest interessant å lese dette:

- Hva med sikkerhets- og personvernmessige aspekter?
- Hvem bryr seg? Den gjør ikke engang noe som helst av verdi.

Nå har vel aldri Schneier vært en autoritet innenfor personvern, etter hva jeg forstår. Han er en sikkerhetsspesialist, så hans kommentarer rundt denne appen omhandler vel i realiteten kun selve sikkerhetsaspektet. Og han mener appen ikke har verdi.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 19:49   #110
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Vis det er noe jeg er lei av akkurat nå, så er det folk som uttaler seg om ting de mener mye om, men egentlig ikke har peiling på. Sikkerhetseksperter som uttaler seg m smitteapper. ROsabloggere som uttaler seg om hvor trygt det er å sende ungene i barnehagen. Presidenter som uttaler seg om vaksiner og malariamedisin.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 20:19   #111
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.474
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Sikkerhetseksperter har da i aller høyeste grad rett til å snakke om utfordringene knyttet til sikkerheten knyttet til en app, du kan da ikke sammenligne det med influencere.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 21:22   #112
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Sikkerhetseksperter har da i aller høyeste grad rett til å snakke om utfordringene knyttet til sikkerheten knyttet til en app, du kan da ikke sammenligne det med influencere.

Ja, selvsagt kan ha si noe om sikkerheten - men han kan vel ikke uttale seg om verdien av den - for det er jo det han gjør? Han sier jo at den ikke har noen som helst verdi.

Det var et veldig bra intervju med Camilla Stoltenberg i fredagens Giæver og gjengen. Hun fortalte på en enkel og forståelig måte hva som er hensikten med appen.
Hun sa at den viktigste hensikten er å måle effekten av tiltakene mot smittespredning - ved at den ser på data om folks bevegelsesmønstre, og at man etterhvert da vil se hvordan smitte sprer seg - og hvordan den ikke gjør det. AT det er de store dataene som er viktige, slik at man kan lære om mønstrene i smittespredningen sammenliknet med folks bevegelsesmønstre og -rutiner.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 19-04-20 kl 21:37.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 22:04   #113
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Vis det er noe jeg er lei av akkurat nå, så er det folk som uttaler seg om ting de mener mye om, men egentlig ikke har peiling på. Sikkerhetseksperter som uttaler seg m smitteapper. ROsabloggere som uttaler seg om hvor trygt det er å sende ungene i barnehagen. Presidenter som uttaler seg om vaksiner og malariamedisin.

Jeg er enig i dette. Antar jeg kan spores på de fleste andre måter og jeg har lastet den ned. Om den så bare gir bittelitt nytte er det mer enn nok for meg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 09:19   #114
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har lest den beste begrunnelsen hittil, det er Olaug Nilssen som ytrer på sin Instagram-konto: "Eg har lasta ned appen. Ofrar personvernet for å bli fri så raskt som mogeleg. Eg vil ut, eg vil ut, jeg vil ut og drikke meg full!".

Det argumentet burde Erna brukt, tenker jeg.

Jeg trodde det var Olaug Bollestad, helt til den siste leddsetningen, jeg torr ikke hun vil drikke seg full.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 13:46   #115
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ja, selvsagt kan ha si noe om sikkerheten - men han kan vel ikke uttale seg om verdien av den - for det er jo det han gjør? Han sier jo at den ikke har noen som helst verdi.

Han mente den ikke hadde noen verdi fordi appen vil sende ut alt for mange falske positive og falske negative. Han sier at appen, selv om den bruker både GPS og bluetooth, ikke sikkert kan avgjøre om du er mindre enn to meter fra en annen person. I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. Appen vet heller ikke om det faktisk har skjedd smitteoverføring eller ei og kan heller ikke si noe som helst om sannsynligheten for faktisk smitteoverføring.

Det sier seg selv at det er ganske stor forskjell i sannsynlighet for smitte om man står to meter fra hverandre med ryggen mot hverandre, eller om man står tett, ansikt til ansikt, og den ene er smittet og hoster.

Det er denne typen sikkerhet han har uttalt seg om.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 13:52   #116
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg trodde det var Olaug Bollestad, helt til den siste leddsetningen, jeg torr ikke hun vil drikke seg full.

Nei, hun har vel nok med å holde styr på mannen i baris (hun er også morsom på Insta, btw).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 14:47   #117
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. .

Dette har jeg lurt på. For jeg er mindre enn to meter fra naboen om vi begge sitter i egne sofaer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 14:57   #118
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Han mente den ikke hadde noen verdi fordi appen vil sende ut alt for mange falske positive og falske negative. Han sier at appen, selv om den bruker både GPS og bluetooth, ikke sikkert kan avgjøre om du er mindre enn to meter fra en annen person. I tillegg vet ikke appen om man står rett ved siden av andre, eller om det for eksempel er en vegg mellom. Appen vet heller ikke om det faktisk har skjedd smitteoverføring eller ei og kan heller ikke si noe som helst om sannsynligheten for faktisk smitteoverføring.

Det sier seg selv at det er ganske stor forskjell i sannsynlighet for smitte om man står to meter fra hverandre med ryggen mot hverandre, eller om man står tett, ansikt til ansikt, og den ene er smittet og hoster.

Det er denne typen sikkerhet han har uttalt seg om.

Jeg vet. Jeg har lest artikkelen. Men jeg undrer meg over uttalelsen likevel, fordi FHI jo har sagt at det primære er at de ønsker data om bevegelsene våre i samfunnet sammenstilt med smittemønstre. Derfor synes jeg det er merkverdig med en så bastant uttalelse.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 15:03   #119
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg vet. Jeg har lest artikkelen. Men jeg undrer meg over uttalelsen likevel, fordi FHI jo har sagt at det primære er at de ønsker data om bevegelsene våre i samfunnet sammenstilt med smittemønstre. Derfor synes jeg det er merkverdig med en så bastant uttalelse.

Men altså, når man snakker om eksperter så er jo ikke Camilla Stoltenberg eller FHI noen ekspert på digital sporingsteknologi heller. Jeg tror verken jeg eller andre har problemer med å forstå hensikten med appen, eller ønsket. Men spørsmålet er jo om det vil fungere slik de ønsker. Veldig mange vil at denne appen skal fungere, og da kan det lett gå prestisje i det. Og hvis det er slik at den ikke greier å måle avstand godt nok, slik at man både varsler folk som ikke har vært innen radiusen, eller ikke varsler de som har vært innen radiusen så vil den jo ikke være særlig god på å måle bevegelsesmønstre og smittemønstre basert på dem. La oss si at jeg får et varsel om at jeg har vært nær noen som er smittet, men egentlig ikke har det. Kanskje det er fordi senga mi står ca 1 meter unna senga til naboen, vi bor i hver vår oppgang og ikke har hatt noen kontaktflater. Om jeg da blir syk, så har jeg fått smitten et annet sted, men appen gir inntrykk av at det er naboen som har smittet meg. På den måten kan inngripen som blir gjort basert på det appen rapporterer være feil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-20, 17:45   #120
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, når man snakker om eksperter så er jo ikke Camilla Stoltenberg eller FHI noen ekspert på digital sporingsteknologi heller. Jeg tror verken jeg eller andre har problemer med å forstå hensikten med appen, eller ønsket. Men spørsmålet er jo om det vil fungere slik de ønsker. Veldig mange vil at denne appen skal fungere, og da kan det lett gå prestisje i det. Og hvis det er slik at den ikke greier å måle avstand godt nok, slik at man både varsler folk som ikke har vært innen radiusen, eller ikke varsler de som har vært innen radiusen så vil den jo ikke være særlig god på å måle bevegelsesmønstre og smittemønstre basert på dem. La oss si at jeg får et varsel om at jeg har vært nær noen som er smittet, men egentlig ikke har det. Kanskje det er fordi senga mi står ca 1 meter unna senga til naboen, vi bor i hver vår oppgang og ikke har hatt noen kontaktflater. Om jeg da blir syk, så har jeg fått smitten et annet sted, men appen gir inntrykk av at det er naboen som har smittet meg. På den måten kan inngripen som blir gjort basert på det appen rapporterer være feil.

Jeg protesterte ikke dette. Samtidig var CS helt klar på at smitteappen bare er ett av flere hjelpemiddel. Og i eksemplet med naboen din, så ville vel uansett smittesporerne ta kontakt med deg og dermed raskt finne ut av at naboen IKKE er kilden. Appen er jo bare en av flere smittesporingshjelpemidler.

Jeg mener ikke at CS er ekspert, men hun forklarte hva hovedhensikten var på en god måte - nemlig å skaffe seg store mengder med data om bevegelse og sammenheng med smittespredning - for å få en større forståelse og kunnskap om hvordan viruset beveger seg mellom oss og hvordan det ikke gjør det.


Jeg skulle bare ønske at folk var litt mindre bombastiske, litt mer ydmyke overfor det faktum at vi aldri har vært her vi er nå før. En sikkerhetsekspert skal selvsagt uttale seg om sikkerhet. Men å si at appen er verdiløs, synes jeg er ganske sterkt - og det synes jeg rett og slett han burde latt være å konkludere med.

Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no