Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva er du villig til å gi slipp på

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-12, 18:28   #61
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Hvis man føler man kunne klart seg uten barnetrygden, så er det et tegn på at den bør behovsprøves ut i fra inntekt. Det burde vært gjort for lenge siden.

Og tusenkronersspørsmålet blir da: Hva vil det si å "klare seg." Jeg har ikke fasiten, men jeg vil tro det varierer sterkt fra person til person hva som er "nok penger." Min påstand er at få nordmenn (iallfall de som er flere en en voksen i husholdningen) blir nødt til å selge hus og hjem, si opp SFO eller la være å gå på kafé resten av livet hvis barnetrygden forsvinner. Er det å klare seg?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 18:48   #62
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Nei hva det vil si å klare seg uten...? Den avgjørelsen vil ikke jeg ta, men jeg tenker først og fremst at hvis man har to(gjennomsnitlige) inntekter inn i husholdningen, så kan man i Norge i dag, klare seg fint uten barnetrygden. Så det må jo måles på inntekt da, slik som mye annet her i landet.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 18:57   #63
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Nei hva det vil si å klare seg uten...? Den avgjørelsen vil ikke jeg ta, men jeg tenker først og fremst at hvis man har to(gjennomsnitlige) inntekter inn i husholdningen, så kan man i Norge i dag, klare seg fint uten barnetrygden. Så det må jo måles på inntekt da, slik som mye annet her i landet.

Grunnen til at man ikke behovsprøver barnetrygden er at en slik behovsprøving er såpass dyr å administrere, at man like godt kan gi trygden til alle.

Og så har man jo alltid utfordringen da - hvordan behovsprøver man? Det er nok av folk med gode inntekter som ser lite bemidlede ut på selvangivelsen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:42   #64
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

En enkel måte å "behovsprøve" på, er å skattlegge barnetrygden. De med lave inntekter skal ha såpass med fradrag at de skal komme bedre ut av det enn enn høytlønnet med toppskatt. Koster ikkeno i administrasjon heller. Skatteinntektene kan brukes til å heve beløpet, noe som igjen vil gi større overskudd for de fattigste.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:43   #65
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Nei hva det vil si å klare seg uten...? Den avgjørelsen vil ikke jeg ta, men jeg tenker først og fremst at hvis man har to(gjennomsnitlige) inntekter inn i husholdningen, så kan man i Norge i dag, klare seg fint uten barnetrygden. Så det må jo måles på inntekt da, slik som mye annet her i landet.

To gjennomsnittlige inntekter betyr ganske forskjellig levestandard ut fra hvor man slumper til å ha jobbene sine, da. Skal det vurderes annerledes om barneforeldre bor i Osloområdet eller Porsgrunn? Boutgiftene er vidt forskjellig i hvert fall mens lønningene (i skolen i hvert fall) er helt like. Skal de i Oslo få barnetrygd da mens de i Porsgrunn ikke får? Hva med dem som har mange barn? Hva med dem som er alene? Hve med dem som er to, men som har barn på si som de må betale barnebidrag for?

Jeg ser at administrasjonen fort kan spise opp besparelsene.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:44   #66
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

En enkel måte å "behovsprøve" på, er å skattlegge barnetrygden. De med lave inntekter skal ha såpass med fradrag at de skal komme bedre ut av det enn enn høytlønnet med toppskatt. Koster ikkeno i administrasjon heller. Skatteinntektene kan brukes til å heve beløpet, noe som igjen vil gi større overskudd for de fattigste.

Lurt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 21:26   #67
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

En enkel måte å "behovsprøve" på, er å skattlegge barnetrygden. De med lave inntekter skal ha såpass med fradrag at de skal komme bedre ut av det enn enn høytlønnet med toppskatt. Koster ikkeno i administrasjon heller. Skatteinntektene kan brukes til å heve beløpet, noe som igjen vil gi større overskudd for de fattigste.

Nja, jeg er usikker på hvordan dette med fradrag funker helt, men jeg vil tro at de som ikke tjener mye heller ikke har mulighet til å låne penger til egen bolig og dermed må betale husleie -hvilket ikke gir noe fradrag i det hele tatt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no