Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-12, 15:10   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Her i huset har vi aldersgrenser for når de må gjøre de forskjellige tingene, men ingen kjønnsgrenser nei. Makan.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 15:25   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Her i huset gjør vi ikke forskjell på barna. De hjelper til like lite begge to.
Stesnuppa på snart 15 har faktisk nylig spurt om vi ikke kan lære henne å sette på vaskemaskinen, oppvaskmaskinen og slike saker fordi hun føler seg litt hjelpesløs.

Vi har gjort en elendig jobb i forhold til å la ungene hjelpe til hjemme. Vi angrer oss litt for det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 15:28   #23
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Har ei jente på 7 og en gutt på 20 mnd og enn så lenge er det han minste som bidrar mest. Han går rundt med støvsugeren dagen lang, eller så er han veldig glad i å hjelpe til med å lage mat.
Men jeg husker nok det fra jeg var liten, jeg hadde "jobb" med å vaske badet, men kan ikke huske at det gjaldt for min bror. Antagelig fordi han ikke hadde giddet å gjort det allikevel.
Nei, jeg vil være bevist på at barna skal delta hjemme. 7 åringen har forresten jobb med å kaste søppel.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 15:42   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Alle barna mine er av samme kjønn, men jeg er temmelig overbevist om at jeg ville forventet det samme sånn husarbeidsmessig om jeg hadde hatt begge varianter. Jeg har prøvd fra de var veldig små å få dem til å bidra uten at alt må mases om, men jeg må innrømme at det ikke er den letteste delen av barneoppdragelsen. Syns også det er nokså store individuelle forskjeller på innsatsviljen, innenfor samme kjønn.

De som er voksne ser ut til å klare seg bra når det gjelder husarbeid og matlaging, så kampen har vel ikke vært helt bortkastet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:06   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Vi har bare gutter, så her er det 100% gutteinnsats.

Jeg tror ikke alltid forskjellsbehandling er helt feil, ettersom barn er forskjellige. Selvsagt skal man bidra, men gjerne ikke med det samme? Jeg har bare en søster, og vi gjorde aldri samme tingene. Jeg var aldri på kjøkkenet som barn/ungdom hvis jeg kunne unngå det, og min mors kjøkken er ikke et sted jeg villig gjør en innsats nå heller. Likevel regnes jeg som over middels flink kokk likevel, og jeg er veldig glad i å lage mat på mitt eget kjøkken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:16   #26
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Vi skal jo etter hvert bli en muslims stat uansett, så greit at jentene bare er er klar over oppgavene sine først som sist?

;-)


Nå har man vel også hatt undersøkelser som viser at kvinner på en del områder ikke er interessert i en del av "mannsoppgavene", og at fordelingen i løpet av et år hvis man strekker begrepet "husarbeid" litt bredere tidsmessig ikke er så forskjellig som en del skal ha det til.

Guttungen her vil nok etter hvert få sine oppgaver. Men ser tydelig at jentungen på en del områder nok har vært mer interessert i være med på å gjøre ting.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:22   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Jeg glemmer aldri da en kollega fortalte at hennes 12 år gamle jente måtte bytte på sengen selv, mens gutten på 15 slapp fordi det var så vanskelig.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:23   #28
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Vi skal jo etter hvert bli en muslims stat uansett, så greit at jentene bare er er klar over oppgavene sine først som sist?

;-)


Nå har man vel også hatt undersøkelser som viser at kvinner på en del områder ikke er interessert i en del av "mannsoppgavene", og at fordelingen i løpet av et år hvis man strekker begrepet "husarbeid" litt bredere tidsmessig ikke er så forskjellig som en del skal ha det til.

Guttungen her vil nok etter hvert få sine oppgaver. Men ser tydelig at jentungen på en del områder nok har vært mer interessert i være med på å gjøre ting.

Jeg syns jo det er viktig at barna får velge oppgaver som de liker å gjøre, større sjanse for at de fullfører oppgavene sine da tror jeg. Samtidig er det jo fint om de lærer litt forskjellig om å skjøtte et hushold, både inneoppgaver og uteoppgaver. Men som deg ser jeg nok at det er forskjell på hvilke oppgaver de liker å gjøre.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:33   #29
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.


Nå har man vel også hatt undersøkelser som viser at kvinner på en del områder ikke er interessert i en del av "mannsoppgavene", og at fordelingen i løpet av et år hvis man strekker begrepet "husarbeid" litt bredere tidsmessig ikke er så forskjellig som en del skal ha det til.

Jeg har hatt ansvar for alt lenge. Og er ikke i tvil om at hvis jeg kunne velge, ville jeg valgt bort de tradisjonelle kvinneoppgavene. Det er mye mer arbeid. Og ja, jeg har både hus, hage og bil.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:39   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har to jenter, og jeg bidrar i hvert fall med å oppdra dem sånn at de vil reagere med vantro og sinne på en mann som prøver å pushe alt det kjedelige husarbeidet over på dem.

Signerer.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

V

Nå har man vel også hatt undersøkelser som viser at kvinner på en del områder ikke er interessert i en del av "mannsoppgavene", og at fordelingen i løpet av et år hvis man strekker begrepet "husarbeid" litt bredere tidsmessig ikke er så forskjellig som en del skal ha det til.

Jeg håper at dette var ment som tøys, for hvis ikke så tar jeg en Teofelia med et høyt og rungende VISSVASS.

Om du faktisk mener at småsnekring, bilhold og gressklipping i det hele tatt kommer i nærheten av den mengden arbeid som det daglige husarbeidet, matlaging, klesvask, rydding, gulvvask, etc gjør så har du i hvert fall en virkelighetsoppfatning som er langt fra min. I en gammeldags bondehusholdning kan jeg gå med på at arbeid utenfor huset og inne i huset var omtrent like arbeidskrevende, men i en moderne enebolig er det det ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:40   #31
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg syns jo det er viktig at barna får velge oppgaver som de liker å gjøre, større sjanse for at de fullfører oppgavene sine da tror jeg. Samtidig er det jo fint om de lærer litt forskjellig om å skjøtte et hushold, både inneoppgaver og uteoppgaver. Men som deg ser jeg nok at det er forskjell på hvilke oppgaver de liker å gjøre.

Til en viss grad ja. Men det hjelper deg jo lite at du er glad i å bake den dagen du sitter i din første leilighet og aldri har vent deg til å vaske gulv og klær. Litt av alt må de lære.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:52   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Ukjent problemstilling i mitt hjem, hvor jeg er eneste av feminin overbevisning. Forsåvidt også ukjent problemstilling i barndommens heim, hvor vi var tre av feminin overbevisning og tre av maskulin overbevisning. Det var min far, min søster og min eldste bror som var de flittigste med husarbeid og på kjøkkenet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:52   #33
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Barn imiterer jo kjønnsrollene i hjemmet. Da vil sannsynligvis sønnen i huset foretrekke den typen oppgaver far har ansvar for. Derfor er jeg veldig for at fedre er gode forbilder med tanke på husarbeid og at de også engasjerer seg i at ungene skal gjøre en innsats.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:56   #34
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg håper at dette var ment som tøys, for hvis ikke så tar jeg en Teofelia med et høyt og rungende VISSVASS.

Om du faktisk mener at småsnekring, bilhold og gressklipping i det hele tatt kommer i nærheten av den mengden arbeid som det daglige husarbeidet, matlaging, klesvask, rydding, gulvvask, etc gjør så har du i hvert fall en virkelighetsoppfatning som er langt fra min. I en gammeldags bondehusholdning kan jeg gå med på at arbeid utenfor huset og inne i huset var omtrent like arbeidskrevende, men i en moderne enebolig er det det ikke.

Jeg mener ikke det, og jeg skrev ikke det, men du vil gjerne dra det såpass langt?

Poenget er at en del ting som menn typisk gjør ikke "regnes som husarbeid". Men det er oppgaver som må gjøres, og det tar tid.

Jeg deltar på mye i huset - oppvasken, klesvask, rydding, støvsuging, stell av unger, fiksing av mat osv osv osv, men samtidig er det en del oppgaver som bare er fordelt - og som nok også er mest effektivt å ha fordelt.

Men det er oppgaver som tar tid det også, og det er ofte en del ting som ikke tenkes gjennom hvis man skal se en totalt fordeling i det. En del ting er kanskje ikke noe som gjøres så ofte, men når det gjøres kan være ganske langvarige oppgaver - det kan gjelde innenfor f.eks. oppussing, vedlikehold av huset, fiksing av ved, bilholdet, snømåking og en haug andre ting. Jeg sier ikke at dette er oppgaver som tidsmessig overgår alt det andre, men det er oppgaver som tradisjonelt ikke blir regnet som "husarbeid", men bør tenkes på hvis man eller skal se for seg en fordeling av alt det andre.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:57   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Konsekvensen av å tenke at tradisjonelle kvinneoppgaver er for kvinner er at jeg må gjøre alt det kjedelige arbeidet selv. Så guttene må hjelpe til enten det er naturlig for dem eller ikke. Ellers blir mor gal og skilt tror jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:00   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.116
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Jeg har jo bare gutter og de må jo hjelpe til, med slike vanlige kjedelige husarbeidgreier.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:01   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg mener ikke det, og jeg skrev ikke det, men du vil gjerne dra det såpass langt?

Poenget er at en del ting som menn typisk gjør ikke "regnes som husarbeid". Men det er oppgaver som må gjøres, og det tar tid.

Jeg deltar på mye i huset - oppvasken, klesvask, rydding, støvsuging, stell av unger, fiksing av mat osv osv osv, men samtidig er det en del oppgaver som bare er fordelt - og som nok også er mest effektivt å ha fordelt.

Men det er oppgaver som tar tid det også, og det er ofte en del ting som ikke tenkes gjennom hvis man skal se en totalt fordeling i det. En del ting er kanskje ikke noe som gjøres så ofte, men når det gjøres kan være ganske langvarige oppgaver - det kan gjelde innenfor f.eks. oppussing, vedlikehold av huset, fiksing av ved, bilholdet, snømåking og en haug andre ting. Jeg sier ikke at dette er oppgaver som tidsmessig overgår alt det andre, men det er oppgaver som tradisjonelt ikke blir regnet som "husarbeid", men bør tenkes på hvis man eller skal se for seg en fordeling av alt det andre.

Det er klart at oppussing og oppfølging av unger, regnskapsføring og snømåking også må regnes inn i den totale mengden arbeid i en familie. Det er vel selvsagt? Det er idet man tar for gitt at mannen i huset gjør nok andre oppgaver til å "slippe" husarbeid man er ute og kjøre. Man må i det minste være enig om hvem som gjør hva innen en familie. På samme måte som mannen tar alt med ungene hvis jeg har en heftig vaktperiode og jeg gjør det samme hvis han har ei jobbehelg tenker jeg at det er logsik at den som skal pusse opp soverommet fritas for resten av huset de dagene dette pågår hvis det er intensivt arbeid man er enige om at må gjøres. Men for de fleste familier er det ikke så sunt å ende i en tralt hvor hun gjør alt i huset, mens han gjør varierende mengder annet selv om det kanskje går opp i opp i antall timer i det lange løp. I hvertfall ikke hvis hun er skrudd sammen som meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:18   #38
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Jeg er like kjip mot alle ungene, uansett kjønn.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:18   #39
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.


Men det er oppgaver som tar tid det også, og det er ofte en del ting som ikke tenkes gjennom hvis man skal se en totalt fordeling i det. En del ting er kanskje ikke noe som gjøres så ofte, men når det gjøres kan være ganske langvarige oppgaver - det kan gjelde innenfor f.eks. oppussing, vedlikehold av huset, fiksing av ved, bilholdet, snømåking og en haug andre ting. Jeg sier ikke at dette er oppgaver som tidsmessig overgår alt det andre, men det er oppgaver som tradisjonelt ikke blir regnet som "husarbeid", men bør tenkes på hvis man eller skal se for seg en fordeling av alt det andre.

Man kan jo ikke regne sånn på det. Jeg pusset opp i to måneder i 93, og det gjelder enda. Er det slik at man pusser opp nå, at tiden fra man kommer hjem og frem til åtte-ni-ti-ish går med på oppussing, snekring, maling og den slags, over tid, altså, er jeg enig i at det teller som arbeid som fordeles. Jeg er alltid, alltid med på oppussingen også, så da ville det være naturlig å fordele alt det andre som kommer i tillegg også, ville det ikke?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:34   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Barn imiterer jo kjønnsrollene i hjemmet. Da vil sannsynligvis sønnen i huset foretrekke den typen oppgaver far har ansvar for. Derfor er jeg veldig for at fedre er gode forbilder med tanke på husarbeid og at de også engasjerer seg i at ungene skal gjøre en innsats.

Det minner meg om da storesøster var liten, 4-5 år kanskje, og hun så meg støvsuge. Hun ble helt bestyrtet over at jeg hadde tatt støvsugeren og spurte "Har du fått lov av pappa til det?".

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no