Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En god grunn til å velge norskprodusert mat

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-14, 12:19   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En god grunn til å velge norskprodusert mat

Den er svært, svært god.

Norge bruker 1/3 av antibiotika mengden pr kg produsert kjøtt, sett i forhold til Sverige. Sverige er EU`s "flinke pike".
Tyskland bruker 50 ganger så mye antibiotika som Norge pr kg produsert kjøtt.

Om ikke du har noen andre grunner til å velge norskprodusert mat og støtte den norske landbruksmodellen med små bruk, spredt over hele landet, så er kanskje dette den viktigste.

Sitat:

I EU reknar ein det er 25.000 dødsfall årleg direkte knytt til resistente bakteriar. Kostnadene knytt til resistente bakteriar i EU er ifølgje Folkehelseinstituttet rekna til 1,5 billion euro totalt per år. Det utgjer rundt 12,6 billionar kroner, eller rundt to oljefond.

Sitat:

- Det er flott av forbruket av antibiotika til dyr er så lågt her i landet samanlikna med andre europeiske land. Det har stor betydning for at det er langt færre antibiotikaresistente bakteriar her i landet, noko som er ein stor fordel for både folkehelsa, pasientar og helsevesenet, seier seniorrådgjevar Petter Elstrøm i Folkehelseinstituttet.

Kanskje man skulle ha regnet på hva landbruket sparer helsevesenet for?
Det er vel ikke usannsynlilg at den summen overstiger de 24 milliardene som brukes totalt på landbruk i Norge. Og da har man ikke regnet med at landbruket allerede er et stort vinnvinn prosjekt for Norge A/S.

Kjøp Norsk mat!

http://www.nationen.no/2014/01/07/la...uttet/8465704/

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 12:21   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Jeg synes det er ganske skummelt at helsevesenet etterhvert har fått veldig fokus på antibiotika-bruk, mens det er hiv og hoi innenfor landbruk. Selv om Norge ikke er versting, altså.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 12:47   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Takk for link! Veldig interessant lesing. Jeg og mannen diskuterte akkurat dette forleden dag!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 13:07   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Jeg er helt enig i at det er viktig med lavt forbruk av antibiotika for dyrehelsens del, men er det stor effekt for mennesker i seg selv? Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså, men jeg trodde det var relativt lite kryssmitte mellom mennesker og dyr både for virus og bakterier?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 13:33   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er helt enig i at det er viktig med lavt forbruk av antibiotika for dyrehelsens del, men er det stor effekt for mennesker i seg selv? Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså, men jeg trodde det var relativt lite kryssmitte mellom mennesker og dyr både for virus og bakterier?

Jeg leste en lengre sak om det for ikke så lenge siden, skal se om jeg finner det igen.

Finner ikke rette saken, men et Google Scholar søk på antibiotics, residue og animal products gir flust i treff. (Pubmed også, men Google Scholar er jo åpen for alle.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 15:26   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

MRSA.
Bakterien det står oppslag om på alle Norske sykehus.
Den kommer fra gris. Der har den oppstått fordi man i de fleste andre land synes det er en god ting å gi antibiotika til dyr, forebyggende.

Den finnes nå på gris i Norge også. Dog i et svært, svært lite omfang. Enda....

Dagens Næringsliv har hatt fokus på dette i to store saker, en om kylling og en om gris.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 16:03   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Jeg hørte på radio eller var det i en avis at Norge er er foregangsland når det gjelder lavt antibiotikaforbruk i landbruket. I USA er en en god del mennesker som dør hvert år av sykdommer som er blitt resistente mot antibiotika fordi landbruket har hatt et overforbruk av det. Skal lete litt etter kilden på dette.

Men det var såpass interessant at USA nå ser til Norge når det gjelder dette. Men om de får gjennomslag for det er en helt annen sak, for som det ble sagt i oppslaget så var det ikke sikkert at viljen for å endre noe var tilstede.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 16:12   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.


Men det var såpass interessant at USA nå ser til Norge når det gjelder dette. Men om de får gjennomslag for det er en helt annen sak, for som det ble sagt i oppslaget så var det ikke sikkert at viljen for å endre noe var tilstede.

Jeg vet ikke om det handler så mye om vilje, men mer om evne.
Flere dyr sammen gir mye høyere smittepress. Det ser vi også i Norge, at i store besettninger blir det fortere problemer.
Fjørfe i norge er vel eneste produksjonen der man har mange dyr sammen og der har man allerede i dag sett starten på resistensproblematikk. Disse får også antibiotika (jadda, jeg vet de sier det ikke er det) i fôret hver dag hele livet, med untak av noen få dager før de slaktes.

I USA er alt større, også gårdene. I Norge har en gjennomsnittsgård rundt 23-25 kuer. De aller, aller største i Norga har 120-130. Men dem er det bare en håndfull av. I USA er snittet 115 kyr....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 07:30   #9
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Den er svært, svært god.

Norge bruker 1/3 av antibiotika mengden pr kg produsert kjøtt, sett i forhold til Sverige. Sverige er EU`s "flinke pike".
Tyskland bruker 50 ganger så mye antibiotika som Norge pr kg produsert kjøtt.

Om ikke du har noen andre grunner til å velge norskprodusert mat og støtte den norske landbruksmodellen med små bruk, spredt over hele landet, så er kanskje dette den viktigste.

Kanskje man skulle ha regnet på hva landbruket sparer helsevesenet for?
Det er vel ikke usannsynlilg at den summen overstiger de 24 milliardene som brukes totalt på landbruk i Norge. Og da har man ikke regnet med at landbruket allerede er et stort vinnvinn prosjekt for Norge A/S.

Kjøp Norsk mat!

http://www.nationen.no/2014/01/07/la...uttet/8465704/

Kjøp mer økologisk synes jeg er lurt

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 12:08   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Men denne da? Masse antibiotika i norsk kylling.
I tillegg er det jo flere grunner til å unngå industrikylling enn antibiotika. Utrolig at folk lukker øynene for dette.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 15:45   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men denne da? Masse antibiotika i norsk kylling.
I tillegg er det jo flere grunner til å unngå industrikylling enn antibiotika. Utrolig at folk lukker øynene for dette.

Ja. Det er selvfølgelig utfordringer i norsk landbruk også. Og da særlig på kylling. Og litt på gris. Og mere blir det. Det er jo særlig på fjørfe og tildels gris vi har store bruk i Norge og at det dukker opp der er ikke så rart.

Vår nye regjering har stor tro på at større enheter er selve Løsningen, så dette vil det blir mere av i tiden som kommer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 10:47   #12
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En god grunn til å velge norskprodusert mat

Takk for ditt opprop! Dette er også en av mine kjepphester (har mange).

Jeg vet ikke om det bare er "noe" med min omgangskrets, men de aller fleste lukker all fornuft ute, når det kommer til maten de putter i handlevogna (og deretter i munnen…). Det virker som om det er for vanskelig og utfordrende for mange, å skulle begynne å sette seg selv inn i hva de spiser…?

Og mange, spesielt min familie, himler med øynene når jeg prøver å forklare hvorfor vi simpelthen har tatt det "åh så skrekkelig ekstreme skritt": startet å produsere vår egen mat. Jeg sier heller ikke at folk skal gjøre som oss, men det går jo an å velge en middelvei; sette seg inn i hva man putter i handlevogna.

Men mat er også politikk, og jeg tenker at det er der mange føler de ikke kan henge med lenger - det blir for uoverskuelig, ansvarsbelagt og besværlig. Da er det allikevel lettere å bare putte i vogna det som ligger "lige til højrebenet", når man handler.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no