Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor nært tollgrensa shopper du?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 20:18   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor nært tollgrensa shopper du?

Jeg har bestilt sjampo fra lookfantastic. Fornøyd med å få 1 liter god sjampo under tollgrensa, 199 kr. Men jeg har aldri bestilt så nært tollgrensa før, og innså plutselig at denne sjampoen kan bli dyr hvis de beregner kurs en annen dag, som da kan gjøre varen dyrere. Gulp. Kansellere, eller går det mest sannsynlig bra?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:20   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Jeg pleier å bestille for max 185 kr, selv om kursen ikke svinger så mye fra dag til dag.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:50   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Ah, en av gledene ved å ha svigermor med postadresse i Sverige.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:54   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Jeg hater den patetiske grensa.
Jeg pleier å sjekke kursen og så legge meg en femmer under eller noe sånt. Jeg handler stort sett på iHerb og der har jeg alltid rewards liggende, sist gang fikk jeg 14 dollar i avslag, så det er jo flottings.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:59   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

197 er grensa mi.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:01   #6
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Nå må jeg le litt av meg selv, jeg har aldri tenkt på at kursen ikke nødvendigvis er den samme den dagen jeg kjøper noe som den dagen det blir sendt.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:01   #7
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Nå må jeg le litt av meg selv, jeg har aldri tenkt på at kursen ikke nødvendigvis er den samme den dagen jeg kjøper noe som den dagen det blir sendt.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:02   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Tja, opp til 195 kr tenker jeg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:07   #9
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.819
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Jeg har bestilt sjampo fra lookfantastic. Fornøyd med å få 1 liter god sjampo under tollgrensa, 199 kr. Men jeg har aldri bestilt så nært tollgrensa før, og innså plutselig at denne sjampoen kan bli dyr hvis de beregner kurs en annen dag, som da kan gjøre varen dyrere. Gulp. Kansellere, eller går det mest sannsynlig bra?

Tollvesenet beregner nye tollkurser hver 14.dag, tror jeg, med mindre det skjer store valutaendringer. Du kan se på toll.no hvor lenge den aktuelle kurs er gyldig ( mener jeg å huske fra min fartstid med fortolling for mange år siden...kan selvsagt ha endret seg siden da, det har jeg ikke sjekket.)

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:19   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Jeg sørger i alle fall for å regne med den valutakursen som mest trolig er reel når varen ankommer, og har ved minst et tilfelle avventet handelen en dag i påvente av oppdaterte kurser sånn at jeg visste hva jeg hadde å forholde meg til.

Dersom jeg er ganske så sikker på at kursen holder til varen kommer, kan jeg ligge tett opp under 200, men er det normalt å anta en ny kurs, ligger jeg et stykke under ja. 180 kanskje?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:21   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Idiotisk lav grense, forøvrig.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:25   #12
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg hater den patetiske grensa.

Jeg også; den bør settes ned til 0 så fort som mulig.

Også burde det samtidig bli forbudt å ta betalt for å kreve inn skatt fra privatpersoner, slik at alt man betaler for importerte varer er mva og eventuell toll. Og det kan naturligvis tollvesenet og finansdepartementet lett ordne, men det kommer de ganske sikkert ikke til å gjøre. Departementet er nok i det store og det hele godt fornøyd med at det er alt for dyrt å handle fra utlandet, og at norske butikker derfor ikke får så hard konkurranse fra utenlandet.

Ben "kan forsåvidt forstå det" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:25   #13
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Sjekker alltid hvilken omregningskurs som gjelder på www.toll.no også legger jeg meg et par kroner under. Senest i dag fikk jeg pakke fra Amazon med noe lego som kom akkurat under grensa etter at de hadde tatt vekk moms i nettbutikken. Ble en rimelig bursdagsgave

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:30   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg også; den bør settes ned til 0 så fort som mulig.

Også burde det samtidig bli forbudt å ta betalt for å kreve inn skatt fra privatpersoner, slik at alt man betaler for importerte varer er mva og eventuell toll. Og det kan naturligvis tollvesenet og finansdepartementet lett ordne, men det kommer de ganske sikkert ikke til å gjøre. Departementet er nok i det store og det hele godt fornøyd med at det er alt for dyrt å handle fra utlandet, og at norske butikker derfor ikke får så hard konkurranse fra utenlandet.

Ben "kan forsåvidt forstå det" Murphy

Jeg har ikke noe i mot å betale MVA og toll, men er enig i at gebyret er altfor høyt hos f.eks. Posten. Jeg vil gjerne se et grunnlag for den prisen før jeg betaler den med "glede". OK, det har hent at pakken har vært åpnet og kontrollert, det koster sikkert noen minutters arbeidsinnsats.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 09:01   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Det var forøvrig utrolig surt å måtte betale godt over 100 kroner i fortollingsgebyr, da en kamerat av meg hadde sendt meg en liten overraskelse fra Finland, og hadde glemt å skrive på en slik tollerklæringslapp om pakkas innhold og verdi.

Hva betalte jeg så godt over 100 kroner i fortollingsgebyr for å få - som en hyggelig overraskelse fra en kamerat?

En stk pastilleske med finske lakrispastiller.





(For å si det slik, kameraten min glemte aldri skrive en slik lapp igjen om han sendte meg noe.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 23-08-12 kl 15:49.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 13:23   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Ein ting er toll og mva. Ein annan ting er Posten sitt gebyr.

Eg legg meg sjeldan over 190, etter at eg måtte betale over 200 kroner ekstra for varer, som kosta 200,83 kroner, fordi kursen hadde endra seg.

Ingah: Du slipp vel å betale viss du kan dokumentere at verdien ikkje er over 200,-?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 13:47   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Eg gjer det enkelt og bryr meg ikkje om den grensa. Som regel handlar eg over 200 kroner uansett. Det blir som regel rimeligare sjølv etter toll og moms. Eller det er ein vare eg ikkje får kjøpt i Norge, og da er toll og moms berre ein del av kjøpssummen.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:08   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg gjer det enkelt og bryr meg ikkje om den grensa. Som regel handlar eg over 200 kroner uansett. Det blir som regel rimeligare sjølv etter toll og moms. Eller det er ein vare eg ikkje får kjøpt i Norge, og da er toll og moms berre ein del av kjøpssummen.

Jeg bryr meg veldig om den grensa etter at jeg kjøpte noen B-vitaminer til 203,- kroner, og det ble nesten 500,- kroner totalt med moms/toll. Jeg fikk regning i etterkant, noen uker etter at jeg hadde fått tablettene, den var på 238,- kr. Så nå er jeg manisk på det der. Med mindre jeg skal kjøpe noe virkelig dyrt til tusenvis av kroner, da spiller det jo liten rolle uansett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:10   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg gjer det enkelt og bryr meg ikkje om den grensa. Som regel handlar eg over 200 kroner uansett. Det blir som regel rimeligare sjølv etter toll og moms. Eller det er ein vare eg ikkje får kjøpt i Norge, og da er toll og moms berre ein del av kjøpssummen.

Eg bryr meg heller ikkje , viss eg likevel skal gå langt over grensa. Men når det er snakk om å kjøpe garn for 180,- eller 210,- tar eg eit nøste mindre, og unngår gebyra.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:23   #20
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor nært tollgrensa shopper du?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Det blir som regel rimeligare sjølv etter toll og moms.

Etter toll (som varierer, men det er svært få varer som er tollpliktige) og mva (som er 25 % på stort sett alt unntatt bøker) kan det ofte bli billigere å imortere en vare. Men etter å ha lagt til fortollingsgebyret, som du ikke slipper unna, til transportselskapet (for eksempel Posten) er det neppe ofte riktig at varer som ikke koster over 500 kroner er billigere på den måten.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg bryr meg veldig om den grensa etter at jeg kjøpte noen B-vitaminer til 203,- kroner, og det ble nesten 500,- kroner totalt med moms/toll.

Mva er 25 %, altså 51 kroner for varen (pluss 25 % av det du betalte for frakt), så hoveddelen av det du har betalt er prisen transportselskapet ditt tar for å utføre fortollingen for deg. (Posten tar for tiden 125 kroner for dette, 245 kroner hvis vareverdien er over 1000 kroner. Budfirma jeg har brukt har tatt noe mellom disse to uansett vareverdi).

Du kan fortolle en postforsendelse selv, men du må betale det samme til Posten likevel. Jeg regner med at denne prisen er veldig mye høyere enn transportselskapenes kostnader forbundet med dette.

Ben "skyt budbringeren" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no