Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å dele godene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-07, 14:04   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Om å dele godene

På dette forumet er det ganske så politisk korrekt å stemme sosialistisk (eller sosialdemokratisk), og jeg er litt nysgjerrig på hva du tenker om å dele gode du selv har.

Har du lett for å dele? Gir du gjerne bort ting du har som du ser at andre kunne ha minst like god nytte av som deg. Om en venn eller et familiemedlem er "i nød" økonomisk, kunne du rett og slett funnet på å gitt vedkommende penger?

Ja, det lurer jeg på .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:06   #2
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om å dele godene

Ja, det kunne jeg - og gjør jeg! Det er den største selvfølge - har også nytt godt av at andre har hjulpet meg.

Men vet ikke om det har noe med min sosialistiske folkestemme...? Akkurat det tviler jeg på...

  Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:09   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dele godene

Ja, det har jeg ingen problemer med.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:13   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

På dette forumet er det ganske så politisk korrekt å stemme sosialistisk (eller sosialdemokratisk), og jeg er litt nysgjerrig på hva du tenker om å dele gode du selv har.

Har du lett for å dele? Gir du gjerne bort ting du har som du ser at andre kunne ha minst like god nytte av som deg. Om en venn eller et familiemedlem er "i nød" økonomisk, kunne du rett og slett funnet på å gitt vedkommende penger?

Ja, det lurer jeg på .

Jeg er egentlig litt for skjødesløs med ting og penger, så jeg deler gledelig. Jeg er egentlig flinkere til å dele godene med villt fremmede folk enn med mine nærmeste. Vet ikke hvorfor.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:13   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Jeg må nok svare nei til det siste spørsmålet. Det vil si, jeg kan gi bort små summer, men vi har ikke så mye penger at vi kan gi bort større summer til andre.
Jeg kan ikke se at det står i kontrast til at jeg er sosialist. Tvert imot, kanskje. Jeg tror ikke at vi mennesker er rause nok til å dele rettferdig, og nettopp derfor ønsker jeg at myndighetene hjelper oss å få en mer rettferdig fordeling av godene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:14   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Det gjør jeg/vi ofte. Vi har gitt bort alt fra babyutstyr til PC-er og stereoanlegg som ikke er i bruk lenger, så akkurat på det området har vi samvittigheten temmelig ren.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:15   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om å dele godene

Ja, jeg blir glad om jeg kan hjelpe noen som trenger det, enten på den ene eller den andre måten.

  Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:15   #8
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Bare jeg som er gnien her, eller?

Er Redd Barna-fadder, altså :ror:
Gir også bort ting vi ikke bruker (har forsøkt å selge noe, men har også gitt bort mye), men ikke ting vi sjøl har bruk for.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:18   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Penger har jeg vel aldri gitt bort, som jeg kan huske, annet enn til tiggere (og veldedige organisasjoner da). Det er delvis fordi jeg ikke vanligvis synes vi har så mange av dem til overs, men først og fremst fordi jeg ikke kan se for meg en måte å gjøre det på som ikke ville vært ubehagelig både for giver og mottager. Derimot har jeg ofte spandert ting (middag, øl, kino o.l.) på venner som sitter trangt i det (og venner som ikke sitter trangt i det, for den del). Det er mye enklere, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:22   #10
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om å dele godene

Selv om jeg ikke stemmer SV, så deler jeg ja.... Ting etter lillen blir sendt videre i familien, først og fremst til de som har dårligst råd. Jeg kjøper stadig klær til tantebarna mine som ikke har noe særlig. Og trenger noen av de nærmeste hjelp med penger eller noe annet hjelper jeg til så langt jeg klarer. Ellers er nok både jeg og mannen spandable av oss, men må si at vi etter en del år ser at det ikke kommer den andre veien....

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:22   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Penger gir jeg ikke så ofte bort siden vi sliter selv. Men jeg har gitt bort endel klær, bøker, utstyr osv. Gir alltid bort ting jeg ikke trenger (selger noe da), enten det er til Fretex eller venner og familie. Pleier å spørre sistnevnte før jeg kontakter Fretex.
Jeg synes vi lever i et forferdelig forbrukersamfunn, så et av mine bidrag til miljøet er å alltid gi bort eller selge det jeg ikke trenger og så kjøpe brukt. Kjøper alt jeg kan brukt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:23   #12
Sildre
Endelig på vei oppover!
 
Sildre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 405
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Sv: Om å dele godene

Jeg gir sjelden bort penger, sannsynligvis fordi jeg er redd for at folk kan bli fornærmet av det (tiggere gir jeg ofte småpenger uten problemer). Derimot gir jeg gjerne bort ting jeg ikke har bruk for lenger eller kan klare meg uten til noen som trenger det mer enn meg.
Og ja - jeg stemmer sosialistisk. ;-)

__________________
Sildre
Sildre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:25   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Bare jeg som er gnien her, eller?

Er Redd Barna-fadder, altså :ror:

Jeg er ikke reddbarnafadder.

Jeg mener jo ikke at vi heller gir bort penger/ting/husly i hytt og pine, for vi har ikke for mye vi heller, men om noen trenger noe som jeg har og jeg ikke har noen problemer med å klare meg uten det fyker det gjerne avgårde.
(Ofte uten å tenke meg nøye nok om ifølge min sambo. )

Men jeg har betalt inn en sliten dame på et pensjonat i Oslo for en natt, og den gangen jeg gjerne skulle betalt inn en annen på det samme pensjonatet for en natt, men ikke hadde penger, 'sov' jeg med denne personen ute på Oslo S.
Jeg syns egentlig ikke slike ting er så store offer eller så veldig idealistisk. Det er godt å gjøre slikt, jeg liker det. Og de man hjelper blir jo ofte så veldig glad. Jeg er egentlig flinkere til å dele tiden min på "trengende" enn å bruke så mye annet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:28   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Dette tror jeg har lite med sosialisme å gjøre - du finner nok mange rause Frp-velgere også.

Penger har jeg sjelden gitt bort. Som noen påpekte over her, kan det lett føles litt snålt for mottaker og forrykke balansen i forholdet på en måte. Låne bort penger kan jeg imidlertid godt gjøre til folk jeg stoler på, selv om det begynner å bli noen år siden sist.

Ellers låner og gir vi gjerne bort ting til familie, venner og bekjente. Nå sist lånte vi bort den gamle bilen vår til et gravid, billøst vennepar for noen måneder.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:29   #15
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om å dele godene

Jeg gir gjerne bort ting vi ikke trenger eller bruker, men ikke penger (mest fordi vi aldri har noe særlig til overs). Og jeg spanderer gjerne middag, kino, teater eller en øl eller lignende på venner og familie. Men nei, jeg stemmer ikke sosialistisk.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:30   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dele godene

Jeg mente ikke å si at det er en sammenheng mellom det å dele egne goder og være sosialist. Tvert i mot... jeg ville bare sette det i sammenheng siden sosialisme handler om å dele godene. Selv er jeg ikke sosialist, ikke fordi jeg ikke vil dele godene men fordi jeg ikke har tro på at man kan få til et sosialistisk samfunn (makt korrumperer osv)... men jeg deler gjerne godene.

Det er mulig man kan anklage meg for å være skjødesløs med penger, men først og fremst har jeg stor glede av å kunne gi når jeg ser behov. Det er forresten ikke vanskelig å finne måter å gi på uten at folk blir fornærmet eller ille berørt.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:34   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er mulig man kan anklage meg for å være skjødesløs med penger, men først og fremst har jeg stor glede av å kunne gi når jeg ser behov. Det er forresten ikke vanskelig å finne måter å gi på uten at folk blir fornærmet eller ille berørt.

Nei, det er mulig. Da synes jeg kanskje det er enklere å kjøpe ting enn å gi bort rene penger. (Jeg har kanskje brent meg litt på å være raus med penger, ettersom et nært familiemedlem er heroinmisbruker.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:35   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er forresten ikke vanskelig å finne måter å gi på uten at folk blir fornærmet eller ille berørt.

Mener du å gi bort penger? Hvordan gjør du det da?

Jeg synes ikke det er noe vanskelig i det hele tatt å gi bort klær, stellebord, CD-spiller, PC eller kinobilletter, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne gitt bort en 100-lapp uten å føle meg forlegen. Kall meg gjerne teit, men der har jeg en barriere kjenner jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:37   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dele godene

Jeg deler og gir bort i stor stil.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 14:37   #20
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dele godene

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mener du å gi bort penger? Hvordan gjør du det da?

Jeg synes ikke det er noe vanskelig i det hele tatt å gi bort klær, stellebord, CD-spiller, PC eller kinobilletter, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne gitt bort en 100-lapp uten å føle meg forlegen. Kall meg gjerne teit, men der har jeg en barriere kjenner jeg.

Jeg har feks satt inn penger på kontoen til vedkommende og bedt banken om anonymitet. Må si at dette er noen år siden og jeg vet ikke om det er mulig i dag. Vedkommende fant hvertfall ikke ut hvor pengene kom fra... dog skjønte h*n at det var noen som ville h*n vel.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no