Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matematikk i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-06, 13:57   #61
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Iset, denne baby einstein filmen, snakker de norsk eller engelsk?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:01   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De snakker engelsk siden jeg har lastet den ned. Men hun ser på tallene og jeg pleier å sitte sammen med henne og telle og peke. Hun har lært seg å telle til 5 ved hjelp av denne filmen, og hun forstår tallene også. Hvis jeg ber henne peke på 4 feks, så peker hun på tallet 4. Nå holder vi på med 6-10, men Babty Einstein-filmen går bare til 5. Tror det finnes en som går fra 6-10 også, men er ikke helt sikker.

Du får tak i 3-4 forskjellige DVDer her i Norge, en med dyr, en med språk, en med musikk og en med tall, tror jeg.

Jeg har lastet dem ned og har 6-7 forskjellige liggende på xboxen nå, som hun ser med jevne mellomrom. Fikk nettopp tak i Baby Neptune, som handler om å bli kjent med VANN. Den er visst veeeldig spennende, synes vesla.

Her kan du få kjøpt dem:

http://www.play.com/Search.aspx?sear...arch&pa=search

De er virkelig helt geniale, disse filmene! SVÆRT lærerike, og så fengende at tilogmed jeg sitter i sofaen og ser på enkelte ganger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:17   #63
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Iset, denne baby einstein filmen, snakker de norsk eller engelsk?

Baby Einstein er en serie filmer. Vi har en og den er kjøpt på leketøysbutikken. Vår er på norsk og handler om dyr. Godt mulig du kan få den i andre språk - har aldri prøvd. Veldig fin DVD, den går så "sakte" at de små får det med seg.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:20   #64
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jo det som skal gjøres i offentlig skole da.

Skolene jobber nå med læringsstiler. Det har å gjøre med hvordan vært enkelt barn lærer. Hvilke sider av seg selv et barn eller en voksen, for den del, bruker for å lære.

Skal gjøres, ja. Læringsstiler er fint og flott. Individuelt tilpasset opplæring likeså. Men det er søren ikke så enkelt å gjennomføre det med en lærer på over tretti unger i et sprengfullt rom. Hvem skal undervise, tilrettelegge, hjelpe, backe opp, styrke og løfte de tretti elevene mens den ene eleven krever alt av lærerens oppmerksomhet for ikke å gå totalt bananas? Tror ikke at eksemplet mitt er så unikt heller. Gode rammebetingelser er helt avgjørende for å få til en god skole for ungene, og det er det litt for mange av de som bestemmer som glatt overser.

Og bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i å være lærer. Jeg trives med ungene og med å undervise, og jeg er glad i skolen jeg jobber på også. Det er bare så stor avstand mellom de fine papirordene, læreplanene og politikertalene og det som faktisk skjer i skolen. Bak hvert eneste kutt i budsjettene, hver tilsettingsstopp, hver undervisningstime som ikke blir erstattet med vikar, hver innkjøpsstopp og så videre i det uendelige, sitter det masser av unger som ikke får et så godt tilbud som de skulle og burde hatt.

Raser fra meg litt nå. Skal prøve å ikke forsure tråden og forumet med flere skolefrustrasjoner.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:21   #65
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

takker

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:34   #66
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Skal gjøres, ja. Læringsstiler er fint og flott. Individuelt tilpasset opplæring likeså. Men det er søren ikke så enkelt å gjennomføre det med en lærer på over tretti unger i et sprengfullt rom. Hvem skal undervise, tilrettelegge, hjelpe, backe opp, styrke og løfte de tretti elevene mens den ene eleven krever alt av lærerens oppmerksomhet for ikke å gå totalt bananas? Tror ikke at eksemplet mitt er så unikt heller. Gode rammebetingelser er helt avgjørende for å få til en god skole for ungene, og det er det litt for mange av de som bestemmer som glatt overser.

Og bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i å være lærer. Jeg trives med ungene og med å undervise, og jeg er glad i skolen jeg jobber på også. Det er bare så stor avstand mellom de fine papirordene, læreplanene og politikertalene og det som faktisk skjer i skolen. Bak hvert eneste kutt i budsjettene, hver tilsettingsstopp, hver undervisningstime som ikke blir erstattet med vikar, hver innkjøpsstopp og så videre i det uendelige, sitter det masser av unger som ikke får et så godt tilbud som de skulle og burde hatt.

Raser fra meg litt nå. Skal prøve å ikke forsure tråden og forumet med flere skolefrustrasjoner.

Syns det er bra at du sier noe om det. Det er så mye klaging på skole og lærere blant folk at jeg føler det er den mest mobbede yrkesgruppen innimellom.

Jeg kan for lite om hverdagen i skolen. Har følt litt på den i praksisperioder, men man må nok føle på det over tid før man kan si noe om det. Jeg har jo en lang karrriere i yrkeslivet fra før, men ikke som lærer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 18:03   #67
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er helt tragisk at kommuner velger å bruke sykemeldinger som en inntjeningspost. Jo flere sykemeldinger - jo mer går regnskapet i pluss.

Vår skole er teknisk konkurs hvert år den. Sånn omtrent i månedsskiftet august/september. Så langt rekker budsjettet. Resten av skoleåret driftes av forskjellen i lønn til eldre sykemeldte lærere og unge nyutdannede vikarer, evnt. ufaglærte som er enda billigere. Her må man sørge for at det drives rovdrift på lærerne slik at nok folk blir langtidssykemeldte ellers har de ikke penger til å drive skolen for. Også spør man hvorfor sykefraværet er så høyt her til lands.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 18:36   #68
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vet ikke hva slags "boklig lærdom" han viser til, men når barn viser en sånn intens lærelyst og søk mot kunnskap som det de gjør så virker det SINNSVAKT å ikke legge til rette for det!

Ja, selvsagt. Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 18:40   #69
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Bedre?

Han mente at danningen av nervetråder i hjernen ble hindret.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:03   #70
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Skal gjøres, ja. Læringsstiler er fint og flott. Individuelt tilpasset opplæring likeså. Men det er søren ikke så enkelt å gjennomføre det med en lærer på over tretti unger i et sprengfullt rom. Hvem skal undervise, tilrettelegge, hjelpe, backe opp, styrke og løfte de tretti elevene mens den ene eleven krever alt av lærerens oppmerksomhet for ikke å gå totalt bananas? Tror ikke at eksemplet mitt er så unikt heller. Gode rammebetingelser er helt avgjørende for å få til en god skole for ungene, og det er det litt for mange av de som bestemmer som glatt overser.

Og bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i å være lærer. Jeg trives med ungene og med å undervise, og jeg er glad i skolen jeg jobber på også. Det er bare så stor avstand mellom de fine papirordene, læreplanene og politikertalene og det som faktisk skjer i skolen. Bak hvert eneste kutt i budsjettene, hver tilsettingsstopp, hver undervisningstime som ikke blir erstattet med vikar, hver innkjøpsstopp og så videre i det uendelige, sitter det masser av unger som ikke får et så godt tilbud som de skulle og burde hatt.

Raser fra meg litt nå. Skal prøve å ikke forsure tråden og forumet med flere skolefrustrasjoner.

Akkurat sånn føler jeg det også! Vi diskuterte det på skolen i dag, og fant frem til en fin løsning: Ingen politiker som ikke har minst ti års erfaring som lærer får komme noen dustereformer! Og ei heller kutte budsjettene. Fin plan?

I Finland har de verdens beste skoleverk, og der har de satset tungt på lærerne. Der har lærerne doktorgrader og hovedfag i det de lærer bort, langt ned i barneskolen. Læreryrket har høy lønn og høy status. Dermed er det bare de beste som kommer inn på lærerskolen. De har også beholdt sine spesialskoler for de som trenger ekstra oppfølging. De har ikke hatt reformer på 30 år eller noe. Kanskje en idé å sjekke hvordan de som lykkes gjør det...

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:11   #71
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.

Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.

Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:14   #72
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Akkurat sånn føler jeg det også! Vi diskuterte det på skolen i dag, og fant frem til en fin løsning: Ingen politiker som ikke har minst ti års erfaring som lærer får komme noen dustereformer! Og ei heller kutte budsjettene. Fin plan?

I Finland har de verdens beste skoleverk, og der har de satset tungt på lærerne. Der har lærerne doktorgrader og hovedfag i det de lærer bort, langt ned i barneskolen. Læreryrket har høy lønn og høy status. Dermed er det bare de beste som kommer inn på lærerskolen. De har også beholdt sine spesialskoler for de som trenger ekstra oppfølging. De har ikke hatt reformer på 30 år eller noe. Kanskje en idé å sjekke hvordan de som lykkes gjør det...

Mye sant i det, men jeg håper at det går an å finne andre løsninger enn spesialskoler igjen. For noen er det kanskje best, men for mange så tror jeg vanlig skole er best.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:35   #73
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Mye sant i det, men jeg håper at det går an å finne andre løsninger enn spesialskoler igjen. For noen er det kanskje best, men for mange så tror jeg vanlig skole er best.

Helt klart at det var mye som ikke fungerte bra med spesialskolene slik de var. Men det blir også feil når hensynet til en enkeltelev settes over hensynet til 60 andre (for å sette det på spissen). Det må da finnes en mellomting, og å avvikle spesialskolene i sin helhet tror jeg var gjort på feil grunnlag (les: kortsiktig økonomisk innsparing).

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:17   #74
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.

Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.

Jeg forstår godt hvor du kommer fra, Bequita. Det er utrolig synd at så mange er blitt påtvunget for tidlig og til dels feil type matteundervisning. Jeg blir litt oppgitt over hvor mange som har faget i halsen fordi de hele tiden er blitt lært hvordan og ikke hvorfor. Matematikk er ikke er fag man kan pugge seg til, det må forstås. Og det krever sin lærer.

Likevel så blir jeg litt oppgitt over din uttalelse om at det går rimelig greit med de flinke, uansett. Selv kunne jeg både lese og regne lenge før jeg begynte på skolen, og havnet i en klasse med 27 elever, en lærer og et alt for lite klasserom. Stakkars læreren hadde mer enn nok med de som måtte lære det som planene krevde, og var bare glad til når noen faktisk allerede kunne det og ofret fint lite tid på meg. Jeg gikk i stor grad igjennom skolen uten å måtte løfte en finger, og lærte meg ikke arbeidsteknikk før jeg ble student i en alder av 20. Det gikk jo "greit" med meg, men jeg skulle ønske noen hadde sett meg også, ikke bare de svake elevene, som selvsagt også tapte på hele situasjonen.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:40   #75
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det er ganske brutalt. Det er helt klart forferdelig å si noe sånt. Jeg hadde det også ofte som deg, og det er veldig typisk. De flinke får dårlige arbeidsvaner og mister motivasjonen. Trist. Jeg sier ikke at jeg synes det er greit at det er sånn. Jeg mener de to gruppene ikke trenger å settes opp mot hverandre, det burde vært mulig å ha tilbud som var tilfredsstillende for alle. Men da er det avgjørende at det ikke blir obligatorisk for alle med enda mer teori. Det burde såklart vært mye mer å velge i når det gjelder barnehage og skole, slik det er i dag skal liksom en løsning passe for alle, og politikerne bare vedtar at alle skal få tilpasset opplæring. Lett for dem å si! Når jeg får valget mellom å hjelpe noen å holde hodet over vannet og å hjelpe noen å finjustere surfeteknikken, velger nok også jeg det første.

Egentlig skulle alle disse snille pikene gjort opprør, da måtte de ha forandret på opplegget.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:51   #76
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Når jeg får valget mellom å hjelpe noen å holde hodet over vannet og å hjelpe noen å finjustere surfeteknikken, velger nok også jeg det første.

Det forstår jeg godt, det var jo også det min barneskolelærer gjorde. Jeg skulle bare ønske at det ikke var nødendig.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 23:01   #77
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Iset, denne baby einstein filmen, snakker de norsk eller engelsk?

Det er nå 6 filmer som er kommet på norsk;
Mine første tall
Språkskole / Language Nursery
Livet under vann
Dyr i omgivelsene
En verden av farger
Tonenes festival

De selger noen av dem på SparKjøp - av alle steder. Knotten har alle disse og mer til som vi har lastet ned. Han sitter som klistret og ser knapt på noe annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 08:54   #78
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager en egen tråd om skoledebatt så kan vi fortsette der. Ble litt avsporing på denne tråden hehe.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 09:14   #79
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Han mente at danningen av nervetråder i hjernen ble hindret.

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Men det han kanskje mener er at det er kritiske stadier i utviklingen, og at visse funksjoner kan "låses" ved at man lærer det for tidlig? At hjernen "bruker opp" læringskapasiteten på en måte?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:05   #80
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Jeg tror det som det er snakk om er nevrale nettverk, ikke nervetråder. I nevrale nett får man foretrukkete "veier" og ting som egentlig ikke har noen "ytre" sammenheng kan få en "indre" sammenheng. Eksempelvis: Når du hører klinelåta fra ungdomsskolen vil du kanskje huske noen personer som du ellers aldri tenker på. Da er det en form for forbindelse mellom denne musikken og personen. Og denne forbindelsen eksisterer kun i hjernen din. På samme måte er det med problemløsning. Hvis du alltid løser et problem på samme måte vil problemet og løsningsmetoden ha en "indre" sammenheng hos deg som "hindrer" deg (eller vanskeliggjør) at du finner nye løsningsmetoder.

Opprinnelig lagt inn av Clarie

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Poenget er at all læring lager "mønster" i hjernen. Også sansing. I ekspemplet mitt med musikk vil du ha "lært" deg at den sangen har en korrelasjon til den opplevelsen. Og følelsene i forbindelse med den opplevelsen vil da bli overført til den sangen.

Ja, dette er i alle fall det jeg tror.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no