Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

USA - FN - Israel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-16, 12:41   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

USA - FN - Israel

Hva tenker dere om at USA forholdt seg nøytral (og ikke nedla veto) angående bestemmelsen i FN mot Israel?

Jeg tenker da egentlig ikke på det som er selve saken, men mer USA sin oppførsel. Jeg er overrasket fordi:
- Dette kom helt på tampen av Obama sin periode - det er jo ikke som om dette ikke har vært oppe tidligere
- Jeg mener det er mulig å klage på dette, og da har USA en ny president (her er jeg litt usikker)
- På grunn av urolighetene i området tenker jeg at det er litt "rart" tidspunkt

Bare presiserer - for meg har dette har mindre med hva selve saken dreier seg om (Israel sin utbygging i Palestina) enn at jeg lurer på hvor reell avgjørelsen er.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 15:04   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Det var bra. USA innser at tostatsløsningen ikke kan gjennomføres ettersom Israel nå stadig utvider med nybygging. Uten noe press, turer de frem. Blir vel vanskelig for Trump å gjøre om på dette, da må han få med seg mange land som nå stemte for resolusjonen. Dessverre vil nok ikke resolusjonen ha noen praktisk konsekvens for Israel, men vi får se.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 16:11   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Blir vel vanskelig for Trump å gjøre om på dette, da må han få med seg mange land som nå stemte for resolusjonen.

Må han det? Har ikke Israel rett til å klage på avgjørelsen, og en slik klage kan føre til en ny avstemning?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 18:57   #4
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Nei, de kan ikke klage så vidt jeg vet. Det var 14 (av 15) som stemte for. USA avstod jo. Resolusjonen vil stå, hva Trump finner på etterhvert er ikke godt å si.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 19:12   #5
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Men altså, han må jo da få minst 8 land med på en ny resolusjon, samt sikre seg at ingen av vetolandene nedlegger veto.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 12:20   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Obamaadministrasjonen gjør en god del ganske radikale "krampetrekninger" nå på slutten. Som sanksjonene mot Russland. Det er åpenbart at Grump (iPaden insisterer på å skrive det sånn, så nå lar jeg det stå. ) vil måtte gå tilbake på masse av det, men en del av tannkremen vil ikke kunne dyttes tilbake i tuben, tenker jeg er logikken.

Det er generelt interessant å se hva det vil ha å si for utviklingen av FN. Det er mulig det vil bidra til ytterligere fall for institusjonen som allerede har mistet mye legitimitet de siste årene, hva gjelder menneskerettigheter og demokrati. Eller omvendt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 12:47   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Obamaadministrasjonen gjør en god del ganske radikale "krampetrekninger" nå på slutten. Som sanksjonene mot Russland. Det er åpenbart at Grump (iPaden insisterer på å skrive det sånn, så nå lar jeg det stå. ) vil måtte gå tilbake på masse av det, men en del av tannkremen vil ikke kunne dyttes tilbake i tuben, tenker jeg er logikken.

Tja, jeg er jo i og for seg enig i at det er mye som ikke kan gjøres ugjort, men jeg synes det er vanskelig å akseptere at dette gjøres nå - det er vel ikke akkurat første gangen USA har hatt muligheten (leste i avisen at USA hadde brukt vetoretten sin 30 ganger i løpet av Obama sine 8 år). Spennende å se utfallet uansett (vi kan jo til og med håpe at det vil komme noe positivt ut av det, men ... vel, tja. Jeg håper virkelig dette stabiliserer forholdet mellom Israel og Palestina)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det er generelt interessant å se hva det vil ha å si for utviklingen av FN. Det er mulig det vil bidra til ytterligere fall for institusjonen som allerede har mistet mye legitimitet de siste årene, hva gjelder menneskerettigheter og demokrati. Eller omvendt.

Ja, tror det vil gjøre noe der.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 13:14   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Jeg ble litt overrasket over at USA ikke nedla veto og oppfatter det mer som symbolpolitikk på slutten av Obamas presidentkarriere. Dessverre tror jeg ikke det vil få noen betydning for Israels overkjøring av palestinerne verken innenfor eller utenfor okkuperte områder. Tostatsløsningen kommer ikke nærmere av dette vedtaket og USAs avståelse fra å stemme.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 13:21   #9
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: USA - FN - Israel

Kanskje litt vanskelig å komme med sanksjoner mot Russsland (utvisningene) før nå i og med at disse forholdene nylig ble avdekket. Til tross for støy rundt det fra Trump er det heller ikke slik at republikanske politikere ikke støtter Obama her. Klart det er en bonus å legge snubletråder for Trump, samtidig som det faktisk tvinger han inn i rekkene. Han kan jo ikke som nyvalgt president bagatellisere det som beviselig har skjedd (ikke at jeg tror det begynte med valget), da fremstår han anti-amerikansk. Vel, kanskje det funker for han det også, man vet jo aldri lengre. Noen av dem som stemte på han, må vel huske den kalde krigen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no