Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flyktningene i Middelhavet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-15, 12:03   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flyktningene i Middelhavet

Jeg har vært på Lesvos en uke og fikk virkeligheten midt i fleisen da vi var på tur til byen molivos torsdag. Se denne reportasjen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...s-8132779.html
Jeg tror journalisten var der samtidig som oss. Vi fikk virkeligheten midt i fleisen. Samtidig som vi så dette med egne øyne, leste jeg om Carl I Hagens utspill om flyktningene, her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-8131466.html


Jeg er nok farget av å ha sett disse folka gå av gummibåter som har fraktet dem de seks kilometerne over havet fra Tyrkia. Sett våte, triste, desperate, gamle, babyer, unger og voksne komme gående til den helt provisoriske flyktningesamlingsplassen på den lokale idrettsplassen. det er folk som kommer. Familier, barn. De har klærne de går i og ikke stort mer enn det. Det er vanskelig å beholde et teoretisk perspektiv på dette nårman har møtt noen av disse folkene ansikt til ansikt.lokalbefolkningen bidrar med det de kan, men det kommer hundrevis om dagen, så dette er virkelig en heftig utfordring for små greske øyer som overhodet ikke er utstyrt med infrastruktur til å ta seg av dette.

Jeg har gitt penger til folk som hjelper der nede. Jeg har funnet ut hvordan jeg kan bidra til at de som gjør en innsats kan gjøre mer.

Hva tenker dere at vi, som medmennesker, men aller mest som storsamfunn, skal gjøre? Jeg tenker at vi MÅ slutte å snakke om hva og hvem vi ikke kan ta ansvar for og heller snakke om hvordan Europa kan fordele byrder og dra lasset sammen slik at vi kan hjelpe. Byrden er nå stor for de som er nærmest, mens andre toer sine hender.

Jeg synes forøvrig at utspillet fra Carl i Hagen er så slemt og umenneskelig at jeg ikke får sagt det.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-08-15 kl 20:34.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 12:05   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Hvis noen ønsker å bidra til det helt lokale hjelpearbeidet i førstelinjen på Lesvos, anbefaler jeg http://www.uia.no/nyheter/hjelp-flyktningene-paa-lesbos

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 12:13   #3
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Vi kan ikke slå oss på brystet og si at jammen vi gir da masse penger, og vi har da en båt i Middelhavet som plukker dem opp. Vi må hjelpe dem videre.
Disse menneskene trenger et hjem de kan være trygge i. Jo jeg vet hus holder ikke og de vil trenge faglig hjelp, men nå må de få et tak over hodet.

Jeg er så forbannet på Carl I og Siv og co at jeg mister all saklighet. Og jeg er forbannet på at Høyre gikk inn i regjering med disse. Alt for å få makt.
At Siv kan sitte i en regjering som har forpliktet seg til å føre igjennom stortingsflertallet om å ta imot flyktninger fra Syria fatter jeg ikke når hun samtidig i valgkanpen oppfordrer kommunene til å si nei.

Vi må ta i mot og det må alle land som er istand til det gjøre.

"Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme."

Øverland er like aktuell i dag!

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 12:20   #4
Katia
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 3
Katia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Du burde skrive kanskje et innlegg i debattfeltet? Det er jo faktisk flere som har vært på ferie i Hellas og opplevde det samme. Det var virkelig dumt av han å si slikt, de mister jo stemmer visst.


Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har vært på Lesvos en uke og fikk virkeligheten midt i fleisen da vi var på tur til byen molivos torsdag. Se denne reportasjen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...s-8132779.html
Jeg tror journalisten var der samtidig som oss. Vi fikk virkeligheten midt i fleisen. Samtidig som vi så dette med egne øyne, leste jeg om Carl I Hagens utspill om flyktningene, her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-8131466.html

Jeg er nok farget av å ha sett disse folka gå av gummibåter som har fraktet dem de seks kilometerne over havet fra Tyrkia. Sett våte, triste, desperate, gamle, babyer, unger og voksne komme gående til den helt provisoriske flyktningesamlingsplassen på den lokale idrettsplassen. det er folk som kommer. Familier, barn. De har klærne de går i og ikke stort mer enn det. Det er vanskelig å beholde et teoretisk perspektiv på dette nårman har møtt noen av disse folkene ansikt til ansikt.lokalbefolkningen bidrar med det de kan, men det kommer hundrevis om dagen, så dette er virkelig en heftig utfordring for små greske øyer som overhodet ikke er utstyrt med infrastruktur til å ta seg av dette.

Jeg har gitt penger til folk som hjelper der nede. Jeg har funnet ut hvordan jeg kan bidra til at de som gjør en innsats kan gjøre mer.

Hva tenker dere at vi, som medmennesker, men aller mest som storsamfunn, skal gjøre? Jeg tenker at vi MÅ slutte å snakke om hva og hvem vi ikke kan ta ansvar for og heller snakke om hvordan Europa kan fordele byrder og dra lasset sammen slik at vi kan hjelpe. Byrden er nå stor for de som er nærmest, mens andre toer sine hender.

Jeg synes forøvrig at utspillet fra Carl i Hagen er så slemt og umenneskelig at jeg ikke får sagt det.

Katia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 12:36   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Heldigvis og gudskjeliv at de mister stemmer.
Det gir meg tilbake troen på menneskeheten, i hvert fall deler av den. Jeg synes noen burde invitere Siv og Carl til en dag ved havnen i Molinos. Så kan de stå det og si til våte, desperate syriske familier at de nok bør dra tilbake.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 12:55   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

At Frp mister stemmer er jeg glad for. Håper på et ras både nå i dette valget og neste stortingsvalg.
Jeg har alltid sagt man skal ha respekt for andres meninger og tro. Jeg sliter litt der må jeg innrømme.
Mye av det Frp står for byr meg imot. Jeg gremmes av at vi i Norge har stemt slik at dette partiet sitter i regjering.
Fått mange spørsmål om dette fra folk fra andre land om hvordan kunne dette skje.

Vi hadde besøk av en person her om dagen. Ikke noen venn av oss men det hadde seg slik at vedkommende satt i stua vår og sa: Jeg er bekymret for at vår rase blir utvannet med tanke på alle dem som kommer til landet. Vi hadde nettopp fått en hyggelig liten familie fra et afrikansk land i vårt nabolag. Jeg nevnte at jeg hadde snakket med dem.
Dette er en person som har reist mye og jobbet utenlands slik at jeg hadde ikke forventet dette. Jeg ble så sjokkert og skuffet.
Denne personen har jeg mistet all respekt for.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 14:34   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Disse flyktningene blir veldig synlige for oss, fordi de faktisk kommer inn i Europa, og inn i nyhetsbildet her. Mange av disse er ressurssterke mennesker som har hatt mulighet til å betale mye for å komme seg i sikkerhet. Jeg er helt enig i at vi skal hjelpe dem som kommer hit, og at det skal være Europa sitt felles ansvar, men samtidig er det så utrolig mange flere mennesker der disse kommer fra, som trenger hjelp minst like mye hjelp. Hvordan hjelper vi dem?

Jeg syns denne diskusjonen er vanskelig, men jeg klarer ikke å se for meg at løsningen er at alle som vil, skal få komme til Europa.

Hva tenker dere? Finnes det noen løsning der vi faktisk får hjulpet folk der de er? Og hvis ikke, burde da heller flere fått hjelp til å komme seg i sikkerhet i Europa? Og ikke kun de som har penger nok til å betale kyniske bakmenn?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 15:27   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Jeg tenker at det ikke må være enten eller. Man bør jo hjelpe på alle fronter. Men det er jo ikke bare å knipse i fingrene og så er det slutt på krig og bombing og undertrykkelse og voldtekter og overgrep og kidnapping. Vi har et ansvar. Et medmenneskelig ansvar, å hjelpe.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 15:44   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Jeg syns også dette er vanskelig. Jeg vil så gjerne hjelpe dem å komme hit, men ser samtidig at pengene rekker så mye mer til om vi hjelper de som f.eks. er i Libanon. Da får flere hjelp. Hvem kan bedømme hva som er best her?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 17:24   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Jeg mener ikke at alle skal komme hit. Jeg mener at vi må hjelpe dem, og at alle må få et sted å være når det er så utrygt å bo der de kommer fra. Jeg tenker at Europa må ta et kollektivt ansvar, og at vi må gjøre mange ting samtidig. Vi må sørge for at de blir tatt imot og får tilgang på helt enkle ting som ly for solen, drikke, mat, tørre klær og basic hjelp når de går i land på de greske øyene. Dere skulle ha sett idrettsplassen som var første stopp for dem på Lesbos. Når de kommer i land, må de de videre, og her mener jeg at kollektivet Europa må ta et ansvar!

Lilletrille, hvor har du det fra at det er ressurssterke folk som kommer? Det er virkelig himmelvidt fra det vi så på torsdag og ble fortalt på Lesbos nå. Folk har ingenting. Ikke penger, ikke mat, ikke klær, ikke utstyr. De er søkk våte etter båtturern og har ikke klesskift negang. Barna på båten vi så ( en rib/gummibåt) hadde ikke redningsvester, men oppblåsbare leker som flytehjelp.

Se reportasjen jeg linker til å første innlegg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-08-15 kl 20:41.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 17:36   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Når de kommer til Lesbos, lander de helt nordvest på øya. Derfra må de ta seg til provinshovedstaden sørøst på øya, det er 6 mil og man må over fjellene. De
Må dit for å registrere seg som flyktninger for å komme videre. De siste dagene har frivillige gitt penger til busser og lastebiler som kan kjøre folk over, det er langt å gå og det er varmt. I Mytlini, provinshovedstaden er det opprettet en midlertidig flyktningeleir, der de venter på å få komme seg videre, enten med fly til Athen eller med båt. De har ingenting. Det er mange barn som kommer. Vi så en gammel dame som falt om på gaten på vei opp fra stranden der hun akkurat hadde kommet inn med båten, hun fikk hjerte/lungerdning, og vi vet ikke hvordan det gikk med henne. (Vi satt i bussen og kunne ikke stoppe der, men vi så hun fikk hjelp.)

Hva kan vi gjøre annet enn å hjelpe? Be dem klare seg selv? Dra tilbake?

Når man treffer dem slik ansikt til ansikt, kan men virkelig ikke gjøre annet enn å prise seg lykkelig over hvit utrolig heldig man er som er født i Norge. Og selvsagt gjøre alt man innfor å bidra med det man kan.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 17:42   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

De som har bitt på Frps "Hjelpe dem der de er"-retorikk kan lese Tjomlids svar til Sandberg. Det er som å sammenikne epler og pærer. I tillegg har vi et ansvar overfor nabolandene, det er rett og slett ikke fair å la dem ta støyten på dette.

Og hva så om de er ressursterke? Hva legger man i ressursterk? At man har greid å skrape samme penger til å legge ut på en ekstremt farefull ferd for å redde familien sin? Er det slik at hvis man greier det så fortjener man ikke hjelp?

Anbefaler å lese alle Tjomlids artikler om saken, spesielt denne:http://tjomlid.com/2015/08/10/noe-er...geriket-norge/

Carl I Hagen, Per Sandberg og Siv Jensen er kjipe drittmennesker, rett og slett. Det er ikke noe poeng å legge noe i mellom. Jeg håper de som stemte Frp ved valget er stolte av seg selv nå. Fy faen.

Jeg vil også oppfordre til å gi så det virkelig svir til Flyktningehjelpen, de hjelper faktisk der flyktningene er. Det samme med Leger uten Grenser som jobber livet av seg i Middelhavet nå.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-08-15 kl 17:48.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 17:58   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Jeg tenker ihvertfall at det man gjør, må gjøres godt nok - og ikke perfekt. Så rekker det heller til flere mennesker. I min kommune er det en del eksempler på flyktningeoppfølging som ikke har sidestykke mht pengebruk - og slik kan man ikke ha det for alle om flere skal hjelpes (og det gir vann på mølla til FrP-folk). Man må i større grad sette krav til folk man tar imot, synes jeg, og ikke tro det offentlige må følge dem igjennom alt ved oppstart av det nye livet. Så får vi som befolkning heller forsøke å ta imot med åpne armer.

..men gudhjelpemeg så glad jeg er for at jeg ikke er den som skal løse denne krisen....

Det høres hjærteskjærende ut å være vitne til, pøbel. Det blir veldig nært å se det slik.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:06   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Det var det, Pelle. Helt fryktelig.

Jeg tenker at hvis du setter over et 6 km sund i Middelhavet med bare en dino-badering som flytevest til babyen din, så er du desperat. jeg kan ikke tro at folk som har noen som helst økonomiske ressurser som gjør det mulig for dem å velge noe annet, velger dino-baderingen i stedet for.

Og så tenker jeg at det er en lang, lang vei fra strendene i Middelhavet til bosetting i norske kommuner, og det at man har gjort noen dårlige valg i siste instans tidligere, ikke må hindre oss i å prøve å gjøre det bedre fra nå av. Det er millioner av folk på flukt i verden nå. Først må vi forsøke å hindre at de dør i forsøket på å komme seg til fred. Så må vi se hvordan vi, alle sammen - og da mener jeg hele Europa - kan dele denne gigantiske oppgaven mellom oss. Å krangle om de er verdige flytninger eller ei og om vi har råd til å hjelpe dem eller ei, blir helt surrealistisk når titusener setter livet på spill hver eneste uke, og når fattige land som Italia og hellas må ta en så stor del av ansvaret for å sørge for at de har de aller mest grunnleggende tingene.

Konflikten i Syria er ikke løst, og selv om /når den skulle bli det, trenger disse folka et sted å være hvor deres grunnleggende menneskerettigheter kan ivaretas i mellomtiden. De må få mat, de må gå på skole, de må få mulighet til å forsørge seg og familiene sine, og de få nødvendig helsehjelp. Jeg tenker at vi i anstendighetens navn, må bidra med vårt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-08-15 kl 18:12.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:11   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil også oppfordre til å gi så det virkelig svir til Flyktningehjelpen, de hjelper faktisk der flyktningene er. Det samme med Leger uten Grenser som jobber livet av seg i Middelhavet nå.

Dette.

HVis man i tillegg ønsker å gi bidrag til lokale krefter på et sted man kjenner, så er det FB-grupper for flyktningene på de ulike øyene. Vi bidro direkte til flere ulike ting når vi var der - til bussleie og mat og sånn helt akutte ting de trengte lokalt der vi var.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:15   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.


Konflikten i Syria er ikke løst, og slev om /når den skulle bli det, trenger disse folka et sted å være hvor deres grunnleggende menneskerettigheter kan ivaretas i mellomtiden. de må gå på skole, få mulighet til å forsørge seg og familiene sine, få nødvendig helsehjelp.


Men tenker du at det er "norsk livsstandard" som er løsningen? . Er det ok å tilby idrettshaller med feltsenger og å si nei til sponsing av borring av hull i tennene og operasjon av hallux vallux? Må alle få tv?

Om man skal ta imot mange flere flyktninger, så er jo slike spørsmål heøyst relevante, i forhold til budsjetter og hvor mange man kan ta imot.

Jeg aner virkelig ikke.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:17   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

For øvrig så jeg dokumentaren Tilbake til Homs på NRK for kort tid siden - og jeg hadde pokker meg rømt så langt det var mulig å komme, hvis jeg hadde bodd der. Stakkars folk. Men kan da ikke mene de skal bli der, ihvertfall!!

Tilgjengelig en uke til:

https://tv.nrk.no/program/KOID200094...lbake-til-homs

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:23   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men tenker du at det er "norsk livsstandard" som er løsningen? . Er det ok å tilby idrettshaller med feltsenger og å si nei til sponsing av borring av hull i tennene og operasjon av hallux vallux? Må alle få tv?

Om man skal ta imot mange flere flyktninger, så er jo slike spørsmål heøyst relevante, i forhold til budsjetter og hvor mange man kan ta imot.

Jeg aner virkelig ikke.

det jeg tenker, er at de som kommer, ikke har idrettshaller med senger, de har ikke noe i det hele tatt, og det er ikke et mottaksapparat, det er ikke mat, det er ikke noen ting, og det er virkelig ikke noe vi som storsamfunn kan være bekjent av. jeg syns det spørsmålene du stiller om TV og hallux valgus-operasjoner blir helt surrealistiske, når folk ikke engang har tilgang til vann eller en presenning som beskyttelse mot solen -de er helt avhengige av at frivillige sørge for de grunnleggende tingene. Leger uten grenser har ikke nok folk der ute, det er ikke telt eller idrettshaller eller organiserte leire eller noen ting i det hele tatt på de greske øyene. Så jeg vil gjerne utsette den Hallux-diskusjonen litt. Den må vel komme eng gang, den også. Men nå tenker jeg at man må ta det akutte, slukke brannen og plukke disse folka ut av havet og sørge for at de ikke dør av mangel på helt grunnleggende greier når vi (jeg snakker Vesten/Europa, ikke nødvendigvis deg og meg, Pelle) har så himla mye av alt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:24   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Det er grusomt å lese Carl I Hagen og Siv Jensen sine valkampsutspel. Særleg sidan dei to nærmast gjorde rasisme til eit ikkje-tema fordi vi ikkje skulle slå politisk mynt på 22. juli.

Eg held på å lese ei bok om dei første nederlendarane i Sør- Afrika, som reiste mann av huse fordi ein eller annan hadde finne ein diamant der nede. Ikkje bare er vi rike i Europa, men vi er rike fordi vi har kolonisert Afrika, tappa landområder for ressurser og henta mykje av rikdommen vår derifrå. Og så kaller vi dei for lykkejegarar?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 18:28   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Ikke sant, nokon? I tillegg skaper livsstilen vår og (mangelen på) miljøpolitkk klimaflyktninger. Vi skaper problemet, og nekter å ta ansvar for det etterpå. Jeg er så sint, og kvalm og frustrert og jeg vet ikke hva. Det går ikke AN å prøve å slå politisk mynt på dette.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no