Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unge jenter legger til et mellomnavn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-15, 13:27   #21
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

'''''


Sist redigert av Dronningen : 11-11-15 kl 09:21.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:27   #22
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, eller faktisk Tallulah.

Menne, Tally Tallulah ville jo bare blitt helt feil.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:27   #23
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

En venninne av meg tok mellomnavnet (navn)datter etter faren sin, som døde ung. Det synes jeg var en veldig fin måte å minnes ham på.

Selv har jeg fundert litt på å overta mammas etternavn, som er mye mer sjeldent enn det jeg fikk fra pappa, om ikke annet for å kunne gi det videre til Nurk som er på vei. I så fall må jeg faktisk skynde meg litt, februar er ikke så langt unna.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:28   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Menne, Tally Tallulah ville jo bare blitt helt feil.

Tally Tallulah Barbarella!


__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:29   #25
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tally Tallulah Barbarella!

Ja, nå snakker vi.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:29   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tally Tallulah Barbarella!

Jeg synes det er mer schwung over Tally Barb Tallulah.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:30   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det er mer schwung over Tally Barb Tallulah.




Be-bop-a-lula, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:41   #28
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg har allerede to fornavn (jeg bruker bare det ene). Jeg liker navnet mitt og jeg har aldri tenkt tanken på at jeg skulle forandre det, ikke engang fjerne det andre fornavnet som jeg sjelden bruker og som nesten alltid feilstaves siden det staves på en måte som er uvanlig i Norge (jeg er halvt fransk, navnet er ellers et ganske vanlig internasjonalt navn og ikke dillete på noe vis).

Vi vurderte sterkt to fornavn på barna, men valgte å gi dem bare ett siden de har to etternavn (teknisk sett et mellomnavn og et etternavn), så dermed har de til sammen tre navn slik jeg og mannen har og det synes vi klinger veldig bra.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:45   #29
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg vurderte dette seriøst i ungdomsalderen, siden jeg hadde en venninne som gjorde det da hun var 15. Dette var på midten av 80-tallet.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 13:58   #30
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg har et fornavn som var på topp i min generasjon. I tillegg har jeg et mellomnavn. Når jeg var liten var det kun første fornavn som ble brukt hjemme hos oss. Så når jeg begynte på skolen og plutselig havnet i klasse med 3 andre med samme fornavn, så tok alle der i bruk mellomnavnet mitt i tillegg. Husker jeg følte at jeg hadde mistet navnet mitt på en måte og ble aldri komfortabel med det. I voksen alder bruker jeg ikke mellomnavnet mitt til daglig.

Så mine unger har navn som ikke er på topp 10 og uten mellomnavn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:12   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg kjenner litt at det du beskriver i HI gir meg litt shabby chic-assosiasjoner, litt gammeldags blondepynt på livet, liksom? Hvor fort blir man lei av det, i så fall!

Gammeldags blondepynt på livet. Men ja, jeg føler det også litt slik.

Navnet mitt er veldig enkelt, greit og 70-talls, mange på min alder som heter det samme.

Jeg vurderer nesten å føye til Elizabeth som andre fornavn, men bare hvis mannen tar navnet Darcy.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:15   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Det mest fascinerende med denne tråden er jo at på et såpass oppegående og tidvis flisespikkende forum er det enda ingen som har påpekt at det ikke er et mellomnavn, men et andre fornavn det er snakk om? Mellomnavn er av type etternavn. Fornavn er fornavn om du har ett eller ti.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:21   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Det var på tide med litt flisespikking, Malama.



Ellers hadde jeg en slektning som gjorde det motsatte i godt voksen alder: Fjernet et gammelmodig "arvet" andre fornavn hun aldri hadde likt og tok tilbake pikenavnet som mellomnavn i stedet. Hun var ekstremt fornøyd med det, bortsett fra at slektningen som hadde samme gammelmodige navn som eneste fornavn ble inderlig fornærmet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:23   #34
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg husker det var flere jenter som siste året på ungdomsskolen endret navnet og slang på et mellomnavn, og det var vel i -97 ca. (Jålejentene valgte seg skikkelig jålenavn, og jeg lurer på om de angrer?! Kanskje jeg skal sjekke det opp på Facebook - hva de kaller seg der. :lur: )

Jeg har jo forsåvidt også skiftet navn, men jeg tok jentenavnet til mamma og bytta dermed etternavn. Det var ikke for å jåle meg, men fordi jeg ikke ville hete det samme som min farmor til etternavn. Jeg var opprørsk og har aldri hatt et godt forhold til henne, ikke som liten heller.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:50   #35
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg har tatt ansvar og ordnet dette for pøbelprinsessen allerede.
Hun har jo det kuleste navnet ever, hun er jo oppkalt etter både vitenskapsmenn, komponistfruer og Disneykarakterer, så hun MÅ jo bare være hæppi.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 14:55   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg tok mormors mellomnavn i forbindelse med konfirmasjonen. Det skjedde imidlertid en misforståelse, så det er feilstavet i forhold til hvordan hennes skrives - mitt navn er med J, hennes med I (pga en feilstaving igjen da hun ble døpt og presten misforstod eller noe sånt). Jeg angrer ikke, men bruker det aldri. Giddder dog ikke ta det vekk heller.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 15:04   #37
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Jeg fikk to fornavn av mine foreldre. Det andre fornavnet byttet jeg da jeg var 14 år. Bruker ikke det andre fornavnet mitt i dag, men er likevel glad for at jeg byttet.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 15:07   #38
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Men heter det mellomnavn? Jeg trodde at mellomnavn var Larsen i Anne Larsen Olsen?

Er det ikke bare et ekstra fornavn?

I Sverige er man registreret med tiltalsnavn, det vil si at staten vet hviket av nanvene Marie Petra Cornelia som man bruker til vanlig. I dette tilfelle Petra.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 15:10   #39
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men heter det mellomnavn? Jeg trodde at mellomnavn var Larsen i Anne Larsen Olsen?

Er det ikke bare et ekstra fornavn?

I Sverige er man registreret med tiltalsnavn, det vil si at staten vet hviket av nanvene Marie Petra Cornelia som man bruker til vanlig. I dette tilfelle Petra.

Jo, det stemmer, det heter fornavn. Mellomnavn er det (eller de) etternavn(-ene) som ikke er siste etternavn.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 15:10   #40
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men heter det mellomnavn? Jeg trodde at mellomnavn var Larsen i Anne Larsen Olsen?

Er det ikke bare et ekstra fornavn?

Jo, det er bare ekstra fornavn. Jeg skrev nemlig det ekstra fornavnet i feltet for mellomnavn når en av ungene skulle registreres, og det var hvertfall helt feil, måtte jeg jo skjønne.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no