Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-15, 14:16   #381
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

"The war on Christians" har jo blitt et begrep.Obama er et angrep på de kristne. Flyktninger er at angrep på de kristne. Abortklinikker er at angrep på de kristne.

Denne slo meg litt nå. Ei bekjent på FB skrev dette i en debatt om aktiv påmelding til skolegudstjeneste, om Humanetisk Forbund:

Sitat:

Det er en organisasjon som fordømmer og forfølger oss kristne. (...)og som gjør det de kan for at barn ikke skal få evig liv.

Det dukker opp noen fronter jeg ikke har sett før. Mulig jeg har levd i en beskyttet boble, men jeg er vant til en mer "live and let live"-holdning. Her er det en småparanoid "dem mot oss"-argumentasjon som skremmer meg litt, og jeg lurer på hvor vanlig dette er rundtom. Det er jo ikke akkurat et godt utgangspunkt for fredelig sameksistens.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:31   #382
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

"... som gjør det de kan for at barn ikke skal få evig liv", du. Det hadde jo gjort HEF til en satanistisk kult som faktisk trodde på evig liv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:50   #383
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Denne slo meg litt nå. Ei bekjent på FB skrev dette i en debatt om aktiv påmelding til skolegudstjeneste, om Humanetisk Forbund:


Det dukker opp noen fronter jeg ikke har sett før. Mulig jeg har levd i en beskyttet boble, men jeg er vant til en mer "live and let live"-holdning. Her er det en småparanoid "dem mot oss"-argumentasjon som skremmer meg litt, og jeg lurer på hvor vanlig dette er rundtom. Det er jo ikke akkurat et godt utgangspunkt for fredelig sameksistens.

Jeg tror at holdninger som dette vil øke i omfang dersom det offentlige rom skal gjennomsekulariseres og ikke har plass for religiøse uttrykk. Radikalisering skjer om man føler seg truet.

Det kan man også si om enkelte ekstreme HEF-ere. Der hvor man føler seg sterkt nok utfordret livssynsmessig i det offentlige rom blir frontene hardere.

I møte med dette tror jeg vi har mer å vinne på å ha noen felles normer som er grunnleggende og hvor man forsøker å få flest mulig med på premissene, men ut over det ha stor toleranse for ulike uttrykk.

Det som dessverre ofte skjer nå er en tilstrebing av en nøytralitet som ikke finnes og deretter krenkelseshylekor for bagateller.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 15:17   #384
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror at holdninger som dette vil øke i omfang dersom det offentlige rom skal gjennomsekulariseres og ikke har plass for religiøse uttrykk. Radikalisering skjer om man føler seg truet.


Enig. Tvangssekularisering gjør ikke folk mindre religiøse. Men om man skal ha et samfunn som er nokså sekularisert i formen (og det er lite tvil om at det gir de beste samfunnene), så må det være _full_ religionsfrihet, men overhodet ingen toleranse for at religiøse skal få begrense andres frihet. Nettopp for å unngå at det blir sånn som i USA hvor en begrensing i de kristnes rett til å diskriminere andre sees som et angrep på religionen deres.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 19:29   #385
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Litt av det som er problemet i usa, hvor religion er helt ute av skole og all kunnskap kommer fra trossamfunn selv er at man får veldig begrenset kunnskap om både egen og andres regioner - man får vite det kirken/moskeen mener man trenger å vite. Jeg følte meg vesentlig mer opplyst enn mine dypt religiøse amerikanske venner, for å si det mildt.

Dette åpner jo for at man kan indoktrinert mht egen religion, men også feilinformerer om andres. Farlig, farlig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 19:43   #386
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Ja, jeg synes nøytral religion-og livssynsundervisning er veldig viktig i skolen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 20:35   #387
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, jeg synes nøytral religion-og livssynsundervisning er veldig viktig i skolen.

Nøytral undervisning finnes ikke.

Jeg synes det er viktig med balansert undervisning hvor ungene ikke bare får kunnskap om religion på våre livssyns premisser, men også får noe kjennskap til religiøs praksis dog uten å være nødt til å praktiske selv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 20:46   #388
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nøytral undervisning finnes ikke.

Jeg synes det er viktig med balansert undervisning hvor ungene ikke bare får kunnskap om religion på våre livssyns premisser, men også får noe kjennskap til religiøs praksis dog uten å være nødt til å praktiske selv.

Mulig man må kalle det balansert, men man bør kunne lære om religion på mest mulig nøytralt grunnlag, hvorfor går ikke det?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no