Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir norske bysentra terningkast

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-17, 13:41   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Absolutt Java

Jeg tror det skal veldig mye til at folk gjør noe som er ekstra bry/koster en noe uten at de opplever at det er skikkelig verd det. Jeg tror opplevelsen av at det må være verd det også må være ganske umiddelbar.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:41   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Absolutt, Java!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:47   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg er veldig glad i bykjernen i Trondheim og ser at byen får ganske høyt score av forfatteren. Selv bruker jeg nesten aldri noen av kjøpesentrene utenfor byen, hvis jeg kan unngå det, men er en hyppig bruker av de relativt små kjøpesentrene i sentrum, som Solsiden og Byhaven, sammen med en rekke små og (mer eller mindre) uavhengige butikker.

Også er jeg helt enig i at man ikke bare kan ønske seg et levende sentrum, uten å legge igjen penger der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:53   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Noe som også er litt interessant når vi tenker på småbyer og sentrum i Norge vs store deler av Europa er hvordan vi rett og slett har organisert bebyggelse her til lands i tidligere tider. Det var det en som snakket om på en studietur jeg var på i Tyskland hvor det er fantastiske små pittoreske landsbyer mange steder.

Der er det tydelig at gårdshus i større grad ligger i sentrum og så er marka utenfor. Ei klynge og så har de ulike gårdene landområder rundt. Historie med angrep utenfra, behov for å stå sammen i landsbyer, og i det hele tatt helt annen organisering.

I Norge ligger gårdene som satelitter ofte og så har man sentrum som er ganske løsrevet. Det var gjerne der meieri, slakteri, kirke og butikk lå, men folk har ikke bodd i sentrum i samme grad annet enn på steder som har hatt industri eller vært ladesteder.

Hjembyen min var ladested mens her vi bor nå bygdesentrum med satelittgårder rundt. Interessant å se hvordan det fremdeles preger hvordan man tenker sentrum.
Røros er jo spesiell pga gruvedrifta og at folk da måtte bo tett.

Nå for tiden er det fortetting som gjelder, også på steder som tradisjonelt har vært sentrum+ omland. Det gir muligheter til å tenke kreativt om nærområder på en annen måte enn før tror jeg. Jeg håper i alle fall det for området jeg bor i nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:10   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Ja, Teo, Trondheim skulle jeg inn i tråden og nevne! Den syns jeg er levende, vakker og i konstant utvikling, slik jeg husker det, i hvert fall (sporadiske besøk bare, de siste 20 årene, da). Og man har da sannelig vær der også!

Og de har også kjøpesenter utenfor. Hva er det som berger det? Er det bebyggelsen? Studentene?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:13   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Oslo er det vanskelig å gi terningkast, for byen er så mye, fra øde områder som mørkner kl 17, til gjennomkommersielle og bråkete Karl Johan, til unike, spennende lommer til små perler til liksomfancy Aker Brygge og, ja. Men DØDT, det er Oslo Sentrum ikke.

En bydel med stort potensiale er kvadraturen, da!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:20   #47
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Trondheim har et ganske kompakt sentrum synes jeg, selv om man kan definere det litt ulikt. Studentene tror jeg betyr mye. De utgjør 1/5 av befolkningen.
Trondheim har også innenfor det kompakte sentrum flere historiske bygninger og veldig pene bygårder, samt bakklandet og bryggerekkene.

Kristiansand er motsatt synes jeg, et sentrum som er langt fra koselig og kompakt og hvor perlene må letes godt etter. I Kristiansand er det snakk om hel kjøpesenterby utenfor sentrum. I Trondheim er det kjøpesentre både midt i byen, litt i ytterkant og også noe helt utenfor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:22   #48
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, Teo, Trondheim skulle jeg inn i tråden og nevne! Den syns jeg er levende, vakker og i konstant utvikling, slik jeg husker det, i hvert fall (sporadiske besøk bare, de siste 20 årene, da). Og man har da sannelig vær der også!

Og de har også kjøpesenter utenfor. Hva er det som berger det? Er det bebyggelsen? Studentene?

Coop Lade og City Syd har muligens de to største dagligvarebutikkene i landet, det alene gjør at senteret har mange kunder. I tillegg er de nok attraktive for folk utenbys fra som synes kjøpesenter er lett tilgjengelig. På Lade er i tillegg ett av få Vinmonopol i østbyen. Sirkus shopping sliter litt, det klages over lav omsetning og flere butikker har avviklet, det er uvanlig i Trondheim, og svært forskjellig fra det gamle KBS senteret. Hverken den gamle ICA butikken eller dagens Mega har høy omsetning, ikke er de lett tilgjengelige heller.

Mange senter er stygge og store. Mange er eid av Thon, langt over halvparten. Det er stort sett samme utvalg butikker og kaffekjeder i de alle.

Byporten skulle være et annerledes senter, uten de store kjedebutikkene som ligger i Oslo City. De har klart det tildels, men det har vært endel utskiftninger. Hyggelig eller spennende er det ikke. Selv beklager de seg over at de må ofre store leieinntekter for å være originale.

Hjemme fortettes sentrum med høyt kjøpesenter, torg i mellom, kafe, restauranter, og innganger fra gateplan. Det blir nok litt tja. Ingen store kleskjeder, men Kid, Nille og alle apotek kjedene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:28   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Og de har også kjøpesenter utenfor. Hva er det som berger det? Er det bebyggelsen? Studentene?

Det er jo en veldig liten bykjerne, for det første. Man kan gå fra den ene enden av sentrum til den andre på et kvarter, noe som gjør det til en veldig "effektiv" by, mye på linje med et kjøpesenter, egentlig.

Studentene er nok ganske sikkert en del av bildet; de bruker jo ikke kjøpesenter overhode og utgjør en massiv andel av byens befolkning. Arkitektur og omgivelser tror jeg også betyr en hel del. Nå er jeg selvsagt ikke objektiv lenger, men jeg husker faktisk følelsen jeg hadde første gang jeg vandret rundt i Trondheim sentrum, som nyinnflyttet 19-åring: at jeg syns det var en virkelig hyggelig og veldig pen by.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:35   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Syns sentertankgangen er interessant. For jeg tror at sentrale senter ER nødvendig for å holde byen aktuell, og jeg tror også "massene" ønsker sentre der du vet at "alle" butikkene er, altså alle kjedene. Og i sentrale strøk så teller selvsagt bunnlinjen mest, det ER umulig å få samme omsetning og lønnsomhet i en nisjebutikk som i en av de store kjedene. Samtidig gjør nisjebutikkene området/senteret mer attraktivt for alle, også kjedene.

Er det noen som har vært på det kliss nye senteret på Fornebu? At det går rundt er en gåte, det er utrolig lite folk der. Men jeg antar at de har investert i lave leiepriser til det er ferdig utbygd rundt dem? Men som senter plassert på et jorde betraktet, så er det et fint ett, syns jeg. Det har de vanligste kjedene, men også de litt mer uvanlige, i en ganske ok bredde. Og passe stort og oversiktlig.

Jeg vet ikke helt hvordan man har tenkt å skape et nærmiljø der ute? Det er generelt et underlig prosjekt, hele Fornebu.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:38   #51
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg har også reagert på det Fornebu-senteret, Polyanna. Det er jo aldri noen der? Selv i den verste julestria var det stille.

Fornebu er vel ikke lagt opp til å ha noe nærsenter i det hele tatt? Det er en fin baker borte ved rolfsbukta da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:38   #52
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Vet om en som drev butikk på Fornebu. Han hadde ikke mye utbetalt, nei.Etter lang tid uten lønn, var det nødvendig å kaste inn håndkleet.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 14:55   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo en veldig liten bykjerne, for det første. Man kan gå fra den ene enden av sentrum til den andre på et kvarter, noe som gjør det til en veldig "effektiv" by, mye på linje med et kjøpesenter, egentlig.

Studentene er nok ganske sikkert en del av bildet; de bruker jo ikke kjøpesenter overhode og utgjør en massiv andel av byens befolkning. Arkitektur og omgivelser tror jeg også betyr en hel del. Nå er jeg selvsagt ikke objektiv lenger, men jeg husker faktisk følelsen jeg hadde første gang jeg vandret rundt i Trondheim sentrum, som nyinnflyttet 19-åring: at jeg syns det var en virkelig hyggelig og veldig pen by.

Likevel, selv i Trondheim, som er en av de byene som kommer høyest opp, er det mange tomme gårder og gapende butikkvindu i Midtbyen, dessverre. Mye har med grådige gårdeiere å gjøre, som tar noen vanvittige leiepriser som utelukker mindre nisjebutikker. Hvis de ikke får det de vil ha i leie lar de heller lokalet stå tomt. Men sammenlignet med mange andre byer er det et levende og hyggelig sentrum.

Som deg handler jeg heller nesten aldri utenfor Midtbyen. Det hender vi drar til Lade for å handle på XXL, hvis vi trenger sportsutstyr, pga pris og utvalg. Men det er også det eneste. Jeg bor i gang-/sykkelavstand til sentrum, og både jeg og mannen jobber midt i sentrum, så det blir naturlig at alt gjøres der. På City Syd er jeg så og si aldri (går flere år mellom hver gang), og på Sirkus Shopping var jeg for første (og hittil eneste) gang sist juni.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-01-17 kl 15:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 15:05   #54
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Ser at Levanger har fått terningkast 5. Det er ikke så veldig mange år siden byen var spøkelsesby hvor det stadig voksende kjøpesenteret utenfor byen truet butikker i sentrum. - Likevel så har de virkelig tatt grep - blitt "slow city", ordnet egen "hilsegate" etc. Så det er jo avhengig av at noen tar grep. Byutvikling har stått på programmet til flere av partiene i mange år. - Og med hell, egentlig.

Trondheim har og et flott sentrum. Jeg bor i gangavstand til City Syd, så jeg er nok der mye mer enn jeg skulle ønsket.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 15:23   #55
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg må innrømme at jeg synes det er et helt utrolig uineressant tema. Ei bok om stedene våre med terningkast? Kunne han ikke ha laget en database eller en blogg?
(Og nei, det har ingenting å gjøre med at mitt hjemsted tapte, jeg henger ikke i sentrum uansett)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 15:25   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda, Norge har vær og det blir ALLTID trukket fram. Om det virkelig var tilfelle burde jo Røros og Lom ha bombet fullstendig.

Nuvel, greit, Røros og Lom kan være veldig kaldt på vinteren, men det er stort sett veldig tørt der, det er områdene i landet med aller minst nedbør. Værmessig kan det ikke sammenlignes med tettstedene langs kysten.

Det er to ganske forskjellige sentrum, så det er litt interessant. I Røros er det først og fremst bevaring som har ført til det attraktive sentrumsområdet. De fleste slike tettbygde handelssteder i Norge har vokst fram enten pga skipsfart, eller pga industri, og industristedene er ikke så gamle. Røros har vokst fram som handelssted på grunn av gruvedrift fra førindustriell tid, og den kombinasjonen av så tett og så gammel bebyggelse, som ikke orienterer seg rundt en havn, er svært sjelden i norsk målestokk.

Lom er ei jordbruksbygd hvor handel ikke har stått så sentralt, så sentrumet der har ikke vokst fram fra gammelt av og blitt bevart på samme måte som på Røros. Sentrumet i Lom er mer et resultat av bevisst sentrumsplanlegging og byggeskikkspolitikk i senere tid. Men særlig interessante butikker har de vel egentlig ikke i Lom, når sant skal sies. De har vel bare Husfliden, to sportsbutikker, en optiker og ei souvernirsjappe, og ellers bare matbutikker. Men de har flere hyggelige spisesteder, og det gir jo et hyggelig inntrykk. Det som egentlig er mest imponerende er at i det relativt lille sentrumet, konsentrert rundt et veikryss, har man fått presset inn to større hotell, et stort kommunehus, en videregående skole og noen andre litt større bygg, uten at noen av byggene er stygge og ruvende. Alle er bygget i samme, dempede stil, og har tatt opp i seg lokal byggeskikk. Det er der en del andre, tilsvarende små sentrum, har feilet. Svært mange tettsted av den typen har kjøpesenter, administrative bygg, idrettshaller og skoler spredt rundt som pregløse betongklosser.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-01-17 kl 15:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 15:59   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg må innrømme at jeg synes det er et helt utrolig uineressant tema. Ei bok om stedene våre med terningkast? Kunne han ikke ha laget en database eller en blogg?
(Og nei, det har ingenting å gjøre med at mitt hjemsted tapte, jeg henger ikke i sentrum uansett)

Nei, du henger vel på senteret da.

Hvorfor syns du byplanlegging er uinteressant og hvertfall ikke fortjener ei bok? Jeg syns det er kjempeinteressant å se hvilke steder som "får det til", og hvilke ikke. Hvilke kriterier som ligger til grunn og om det er samsvar mellom utenfrablikket og hva de fastboende tenker. Hvilke faktorer avgjør og spiller inn, hva gjør et område attraktivt for nyetablering og turisme, og sammenfaller dette?

Hvordan kan man tenke helhetlig?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 16:05   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg synes også det er et veldig interessant tema. Hva er det som gjør at vi oppfatter noen steder som fine eller hyggelige, og andre ikke? Hvorfor greier noen å skape liv i sentrum, mens det andre steder ser helt umulig ut?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 16:07   #59
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Og balansen mellom teori og praksis, mellom hva vi ønsker oss og hva vi faktisk bruker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 16:11   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Skulle ønske noen kunne forske på kulturendring. Mulig det er gjort altså, men da vil jeg at forskningen skal anvendes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no