Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffen til Josef Fritzl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 10:05   #41
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er påfallende mange som hevder et øye for øye, tann for tann prinsipp her. Jeg trodde egentlig vi hadde forlatt denne tankegangen for en stund siden.

Synes dere det er greit at syrekasteren som ble omtalt for noen uker siden blir blindet med syre også?

Heilt einig med deg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:07   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg tror vi trenger å spekulere ut vonde straffer fordi vi føler at han skal ha en forståelse av hva han har gjort og på ett eller annet punkt få innsikt og føle anger. Det er ikke så rart det synes jeg. Jeg har funnet mye god terapi selv i å tenke på hva jeg hadde syntes hadde vært rimelig iforhold til en viss person.

Men til sist har jeg landet på at det blir ikke verre enn et helt liv uten kjærlighet. Det er mye tortur jeg hadde tatt glatt for å slippe det.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:10   #43
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror vi trenger å spekulere ut vonde straffer fordi vi føler at han skal ha en forståelse av hva han har gjort og på ett eller annet punkt få innsikt og føle anger.

Men dette ville jo bere ha vore med på å rettferdigjere hans eigne handlingar. Å både teoretisk og praktisk halde seg på eit medmenneskleg og sivilisert nivå er jo ein føresetnad for at verda går framover.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:16   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vet ikke om jeg er enig (på generelt grunnlag altså, hva som er terapi for deg vet vel du best selv).

Jeg synes det beste er å legge det bak seg og gå videre. Som sønnen min sa da vi snakket om at noen i klassen ble mobbet her om dagen, og jeg spurte ham om han opplevde mobbing. Han sa at de prøvde seg på ham også, og da jeg spurte hva han gjorde da, sa han "da går jeg vekk, og tenker at de er noen stakkars tapere som må si sånt til andre for å føle seg bedre".

Det var en periode jeg fikk ut sinne ved å sette meg på sykkelen og tenke på hva jeg syntes han hadde fortjent.

Men nå er det over forlengst. Jeg følte at jeg fant ut at ikkenoe er verre enn å aldri være nær noen med tillit og da var det jo sånn det var.
Så har jeg som din eminente og meget intelligente sønn forsøkt å være mer opptatt av mitt eget liv etter det.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:23   #45
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er påfallende mange som hevder et øye for øye, tann for tann prinsipp her. Jeg trodde egentlig vi hadde forlatt denne tankegangen for en stund siden.


Dette understreker viktigheten av å stå last og brast ved de prinsippene rettsstaten er bygget på. Vi liker å fremstå som reflekterte og siviliserte, men barbaren i en del av oss er tydeligvis ikke så godt gjemt.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:23   #46
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har funnet mye god terapi selv i å tenke på hva jeg hadde syntes hadde vært rimelig iforhold til en viss person.

Om Elisabeth (det er det hun heter?) Fritzl og barna fantaserer om vonde ting som kan ramme faren, kan jeg forstå det. Hva som er bra terapi og en god reaksjon for den som har blitt rammet av ondskap, er noe annet enn hva som er sivilisert oppførsel for oss andre. (Jeg har ingen fagkunnskap på dette feltet, så hva som er god terapi for den som blir rammet, vet jeg lite om altså.)

Hvorfor skal vi andre, som kun har lest om dette, ha disse hevntankene? Ja, vi blir opprørt og fortvilet på ofrenes vegne, men å ønske at gjerningsmannen voldtas, sperres inne i mørke rom, drepes osv, er for drøyt for meg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:47   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg tror det er forskjell på at vi sitter og sier at det hadde vært til pass for ham og på at vi faktisk ville gitt ham en slik straff om det var opp til oss å bestemme.

Jeg håper ihvertfall det er forskjell på det.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:35   #48
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror det er forskjell på at vi sitter og sier at det hadde vært til pass for ham og på at vi faktisk ville gitt ham en slik straff om det var opp til oss å bestemme.

Jeg håper ihvertfall det er forskjell på det.

Takk! Nettopp!

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:41   #49
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Dere som er så ekstremt rystet over øye-for-øye tankegangen. Se for dere dette scenarioet: Dere er ute og jobber i hagen, mens datteren deres på f.eks. 6 år er inne alene og leker på rommet sitt. Dere hører lyder fra huset og går inn for å sjekke. Inne ser dere en fremmed mann som voldtar datteren deres på en aldeles grov måte. Pistolen har han lagt fra seg på en kommode, og dere klarer å nå den. Hvordan tror dere at dere vil reagere? Ta pistolen og skyte ham, eller bare f.eks. ringe politiet? Jeg kan ikke si sikkert hva jeg vil gjøre, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon og forhåpentligvis aldri slipper å oppleve dette. Men jeg så engang et Oprah-program hvor noe lignende hadde skjedd og moren hadde da skutt gjerningsmannen og drept ham. Jeg husker ikke helt om hun ble straffet for dette, men jeg husker at jeg sympatiserte med henne og forstod godt at hun gjorde som hun gjorde. Hvis dere også klarer å sympatisere med denne moren, kan dere ikke sitte her å si at øye-for-øye tankegang er så forkastelig.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:44   #50
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dere som er så ekstremt rystet over øye-for-øye tankegangen. Se for dere dette scenarioet: Dere er ute og jobber i hagen, mens datteren deres på f.eks. 6 år er inne alene og leker på rommet sitt. Dere hører lyder fra huset og går inn for å sjekke. Inne ser dere en fremmed mann som voldtar datteren deres på en aldeles grov måte. Pistolen har han lagt fra seg på en kommode, og dere klarer å nå den. Hvordan tror dere at dere vil reagere? Ta pistolen og skyte ham, eller bare f.eks. ringe politiet? Jeg kan ikke si sikkert hva jeg vil gjøre, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon og forhåpentligvis aldri slipper å oppleve dette. Men jeg så engang et Oprah-program hvor noe lignende hadde skjedd og moren hadde da skutt gjerningsmannen og drept ham. Jeg husker ikke helt om hun ble straffet for dette, men jeg husker at jeg sympatiserte med henne og forstod godt at hun gjorde som hun gjorde. Hvis dere også klarer å sympatisere med denne moren, kan dere ikke sitte her å si at øye-for-øye tankegang er så forkastelig.

Det er jo ikke et eksempel på øye-for-øye-tankegang - jeg går jo ut fra at hun skjøt for å redde sin datter og ikke for å straffe overgriperen.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:47   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Men Tito, det blir jo noe helt annet. Jeg hadde sikkert drept mannen i et slikt tilfelle. Det betyr ikke at jeg mener at rettsvesenet skal innføre dødsstraff ved skyting som straff for slike forbrytelser.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:47   #52
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er jo ikke et eksempel på øye-for-øye-tankegang - jeg går jo ut fra at hun skjøt for å redde sin datter og ikke for å straffe overgriperen.

Nettopp. Om det var snakk om at ho hadde bunde han fast og kjørt ei knust flaske opp i baken på han kunne ein ha begynt å snakke om det som ein samanliknbar situasjon.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:54   #53
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

passende straff er at han må bli holdt sånn som han selv holdt datteren og ungene sine.. i en mørk kjeller/celle alene, uten luftetid eller noe..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:57   #54
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er jo ikke et eksempel på øye-for-øye-tankegang - jeg går jo ut fra at hun skjøt for å redde sin datter og ikke for å straffe overgriperen.

Enig.

Og om jeg hadde gjort det i sinne, for å straffe, så ville jeg fortsatt ment at det var galt av meg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:00   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Jeg syns han fikk passende straff. Livstid på psykiatrisk institusjon.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:45   #56
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er jo ikke et eksempel på øye-for-øye-tankegang - jeg går jo ut fra at hun skjøt for å redde sin datter og ikke for å straffe overgriperen.

Hun kunne ha valgt å bare stoppet ham og ringt politiet. Og hun kunne ha skadeskutt ham, ikke gått inn for å drepe ham. Når hun valgte å drepe ham, blir det egentlig øye-for-øye.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:53   #57
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Uhm, nei?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:55   #58
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hun kunne ha valgt å bare stoppet ham

"Bare"? Hvordan "bare stopper" man en bevæpnet voldtektsmann uten å risikere sitt eget og barnets liv samtidig?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:05   #59
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Så lenge han blir bura inne på livstid er jeg fornøyd. :enkel:

Jeg er enig med dette utsagnet.

Og sånn generelt syns jeg ideen om reelle straffer/reell livstid er en bra ting.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er heller ikke tilhenger av dødsstraff, men jeg er tilhenger av at straffer ikke skal avtjenes samtidig. Om du er dømt for 20 tilfeller av noe med et års strafferamme skal en i teorien avtjene 1 år og så 1 til. Til sammen nesten 20 år.

Jeg synes det er helt greit at noen blir idømt 230 års fengsel. Det blir da en reell livstid.

Jeg håper nå at pressen og andre kan la datter'n og barna være i fred. De har vært innesperret i 24 år, og jeg syns det er trist at pressen fortsetter å sperre dem inne ved å jage dem som paparazzier etter en kjendis.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:08   #60
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dere som er så ekstremt rystet over øye-for-øye tankegangen. Se for dere dette scenarioet: Dere er ute og jobber i hagen, mens datteren deres på f.eks. 6 år er inne alene og leker på rommet sitt. Dere hører lyder fra huset og går inn for å sjekke. Inne ser dere en fremmed mann som voldtar datteren deres på en aldeles grov måte. Pistolen har han lagt fra seg på en kommode, og dere klarer å nå den. Hvordan tror dere at dere vil reagere? Ta pistolen og skyte ham, eller bare f.eks. ringe politiet? Jeg kan ikke si sikkert hva jeg vil gjøre, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon og forhåpentligvis aldri slipper å oppleve dette. Men jeg så engang et Oprah-program hvor noe lignende hadde skjedd og moren hadde da skutt gjerningsmannen og drept ham. Jeg husker ikke helt om hun ble straffet for dette, men jeg husker at jeg sympatiserte med henne og forstod godt at hun gjorde som hun gjorde. Hvis dere også klarer å sympatisere med denne moren, kan dere ikke sitte her å si at øye-for-øye tankegang er så forkastelig.

Jeg tror det er umulig å svare på hva man virkelig hadde gjort i en sånn situasjon. Det er nok lettere å tenke hva man ønsker å gjøre, eller gjerne skulle gjort …

Øye for øye, tann for tann er å gjøre det samme mot en annen som den har gjort mot deg.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no