Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-14, 10:04   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Laget denne kaka i går, og den var rett og slett veldig, veldig, veldig god. Men konsistensen på dadlene gjorde at den liksom ikke var helt perfekt. Jeg kunne tenke meg hakkede mandler, hasselnøtter eller en annen nøtte-type, med hard konsistens i stedet for seig. Men tror dere det endrer smaken på kaka? Jeg er så lite glad i å bake at jeg ikke gidder å bake for å prøve...

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 10:11   #2
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Dadlene er veldig søte og seige så jeg tror det det blir veldig annerledes uten. Hvis du vil bruke nøtter og sånn ville jeg heller ha laget marengsaktig nøttebunn..

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 04-05-14 kl 17:49.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 10:14   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Jeg tror også det endrer kaka mye, både smak og konsistens, og ville heller prøvd en annen oppskrift hvis jeg ønsket en annen type bunn. Kan hende det vil funke å utelate dadlene, men det må nesten prøves.

Dadlene er jo det som gir mye av smaken her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 18:51   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Tror det endrer mye... hva med å minske litt og ha i litt ekstra hakkede nøtter ol

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 18:53   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Hadde ikke droppet de, men tatt nøtter i tillegg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 19:12   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Går det an å finhakke dem i stedet for å grovhakke dem, tror dere?

Det var ikke det at det ikke var godt altså. Det var bare ikke perfekt. Men det hadde kanskje noe med forventningene å gjøre, jeg forventet omtrent det samme som Firkløverkake, bare med annen smak.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 22:51   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Går det an å finhakke dem i stedet for å grovhakke dem, tror dere?

Det var ikke det at det ikke var godt altså. Det var bare ikke perfekt. Men det hadde kanskje noe med forventningene å gjøre, jeg forventet omtrent det samme som Firkløverkake, bare med annen smak.

Eh, hvorfor forventet du at en daddelkake skulle være lik en firkløverkake. Er ikke en firkløverkake en sjokoladekake?

Her en en oppskrift som ligner litt på den du har og denne kaka er superenkel å lage og du kan ha akkurat hva du vil i den.

http://stiklesnotater.blogspot.no/20...sjonskake.html

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 22:58   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Eg ville køyrd dadlene i foodprossesor, slik at dei blei daddelmos, viss du hadde gitt meg den oppskrifta. Men ja, det gir nok mykje av sødmen, som fleire seier. Kanskje du kan bytte ut med banan, eller noko anna som er tilsvarande søtt, men viss du bytter det ut med nøtter, vil du nok få noko heilt anna.

Firkløverkake? Er ikkje den basert på sukkerbunn?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 23:01   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Eh, hvorfor forventet du at en daddelkake skulle være lik en firkløverkake. Er ikke en firkløverkake en sjokoladekake?

Konsistensen. Ikke smaken. Å si at jeg forventet det blir nok feil, men jeg har ærlig talt aldri smakt dadler før jeg smakte denne kaka, og jeg trodde de skulle bli litt hardere når de ble stekt. Jeg kan null og niks om baking altså. Dette er første gang i mitt voksne liv jeg lager noe annet enn ostekake fra bunnen.


Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Firkløverkake? Er ikkje den basert på sukkerbunn?

For meg er Firkløverkake sjokoladekake med smeltet Firkløver i. Det er veeeeldig godt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 23:41   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Oppskrifta ser spennande ut, altså.

For meg er firkløverkake sukkerbunn med vaniljekrem i midten og smelta firkløver på toppen. Veldig godt!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 07:43   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Bare for å tilføye enda en Firkløverkakevariant: nøttebunn med smeltet Firkløver på toppen.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 08:05   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Ah, du trodde dadler var litt hardt, slik som nøtter? Nei, da skjønner jeg st du syns det ble litt feil.

Om du ikke likte konsistensen til dadlene kan du kjøre det til mos, men da vil nok kaka som helhet bli ganske klissete.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 09:03   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Jeg tenker at det er dadler som "gjør" denne kaka. Om du ikke synes dadlene var noe særlig (selv liker jeg det ikke), tror jeg at jeg ville funnet en annen kake, rett og slett. Firkløverkake er jo en ganske vanlig sjokoladekake med firkløver. Hvilken variasjon av denne er det du ønsker deg?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 10:04   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ah, du trodde dadler var litt hardt, slik som nøtter? Nei, da skjønner jeg st du syns det ble litt feil.

Ja, det var det jeg trodde.

Men det går fint altså, jeg kan venne meg til konsistensen. Smaken på kaken var uten tvil det beste jeg har smakt. Det skal være karamelsaus oppå.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 10:07   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.120
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Du kan jo helt sikkert ha i hakkede nøtter i tillegg, hvis du liker det. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal gå bra.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 10:17   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Dadler er digg! Naturens egen karamell/toffee,

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 10:24   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du kan jo helt sikkert ha i hakkede nøtter i tillegg, hvis du liker det. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal gå bra.

Ja, det er sikkert godt i tillegg!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 13:48   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Dadler er digg! Naturens egen karamell/toffee,

Ikke heeeelt enig der...

Skal levere en sånn kake som dette i bhg. på fredag, kan jeg lage røra kvelden før, steke den mens vi spiser frokost om morgenen og levere den uten glassur i barnehagen? Eller blir røra ødelagt om den står over natten?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 13:53   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere dadlene i denne kaka er avgjørende for smak?

Det er stor forskjell på dadler da, noen smaker jo forferdelig og er tørre og grusomme. Jeg liker bare Medjool-dadlene når jeg skal spise dem "rent", de er store og myke og seige og karamellaktige og deilige! Men bruker ofte Rotab-dadlene i bakst da de er billigere (og fremdeles saftige).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no