Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-14, 09:16   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

http://www.dagbladet.no/2014/06/30/n...lser/34101474/

Jeg leste dette i dag og synes det er merkelig å trekke konklusjonen om at psykiske lidelser er mindre verdt.

På den ene siden så vil jo det spare fastlegen for tid, men jeg synes ofte at fastlegene har mer fokus på arbeidsevne og tilbakeføring til arbeidslivet enn det psykologene har. Jeg opplever at psykologer i større grad legger vekt på at pasienten selv bestemmer helt tempo og utøver lite oppmuntring og press på det å komme tilbake i jobb. Mange sliter med sammensatte plager og jeg synes det er viktig at fastlegene beholder sin koordinerende rolle.

Hva synes dere om dette?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 09:21   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe i veien for at psykologer skal få sykmelde, men jeg vet ikke om å gi flere sykmeldingsrettigheter er det vi trenger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 09:22   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Hørte det på radioen nettop og jeg er usikker. Det burde i det minste ha vært en viss form for kommunikasjon mellom fastlege og psykolog tenker jeg. Men det er kanskje vanskelig å få gjennomført. Jeg tenker jo at en god fastlege er god på å se helheten med fysikk og psyke, mens en psykolog ikke ser så mye på den fysiske delen. Og det kan kanskje slå feil ut i noen tilfeller om psykologen skulle kunne sykemeldt noen.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 09:25   #4
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Vanskelig. Det er jo ingen tvil om at psykologene innehar førstehånds kunnskap som mange fastleger ikke har god nok peiling på. Jeg jobber i psykiatrien og har møtt en del av disse fastlegene. Det beste ville nok kanskje være at fastlegene tungt vektlegger psykologers anbefaling, men så er det jo hvordan det vil fungere i praksis når avgjørelsen til sist ligger hos fastlegen. Samtidig er det jo nødvendigvis gunstig at flere får rett til å sykemelde. Men jeg ser jo problemene som kan oppstå når en psykolog ikke kan sykemelde og fastlegen er urokkelig. Gaah, jeg vet ikke helt hva jeg mener er best kjenner jeg. Igjen, vanskelig.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 09:53   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Jeg tror faktisk ikke at det vil føre til flere sykemeldinger om psykologer får rett til å sykemelde. Jeg tror at psykologer i noen saker har bedre verktøy å tilby pasienten til å holde seg i jobb, enn det fastlegene har, og kan vurdere bedre om det vil være bra for pasienten å fortsette i jobb. Det bidrar jo psykologer med i dag også. Det er like mye en fare for det motsatte problemet, at psykologe anbefaler fortsatt jobb, og at pasienten da går til legen sin i stedet og får sykemelding der, som at psykologen skulle gi sykemelding når legen sier nei. Sånn sett er det kanskje likegreit å beholde dagens ordning, så unngår man "krangling" mellom fastlegen og psykologen?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 14:37   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg tror faktisk ikke at det vil føre til flere sykemeldinger om psykologer får rett til å sykemelde. Jeg tror at psykologer i noen saker har bedre verktøy å tilby pasienten til å holde seg i jobb, enn det fastlegene har, og kan vurdere bedre om det vil være bra for pasienten å fortsette i jobb.

Dette synes jeg er et svært godt poeng.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 14:41   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør psykologer få skrive ut sykmelding?

Jeg synes det burde være et koordinerende samarbeid mellom fastlege og andre behandlere. Jeg kan ikke se noe i veien for at psykologer skal kunne gi sykemelding, en kiropraktor kan sykemelde. Det bør da virkelig ikke være bare fastlegen som sitter med den fasiten.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no