Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-07, 15:49   #81
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Vi skulle nok klart oss. Vi kunne til og med fått en mye større leilighet.

Det som slår meg er at dette scenarioet var slik jeg hadde det da jeg var barn. I perioder var vi fem personer i en leilighet på 50 kvm, vi hadde ikke bil, jeg var ikke oppe i fly en eneste gang fra jeg var sju til jeg var sytten, vi hadde veldig lite klær og fram til jeg var fem sydde mamma alle klærne våre. Jeg tror dog vi spiste kjøtt mer enn en dag i uka.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 16:29   #82
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Det sies at fårekjøtt er ressurskrevende, hva da med "frittgående" sauer. Villsau var det det het ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 18:02   #83
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du kunne ha begynt å gå på jakt. To fluer i ett smekk. Ny hobby og mer kjøtt.

Hehe ... strålende idè . Da ville jeg reist til vestlandet og vært med på min svigerfars gamle jaktlag... for å skaffe hjort .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 18:46   #84
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at vi på mange måter går bakover i tid. Mye av det som er nevnt gjør at man bruker mer tid og er mindre mobil.

Mange nevner at de får problemer med å komme til og fra jobb + henting og levering i barnehagen uten bil. Det vil vi også. Løsningen ville mest sannsynlig vært at en av oss sluttet å jobbe, eller jobbet redusert tid. Dette tiltross for hyppigere avganger i kollektivtrafikken. Dette tenker jeg fordi jeg vet at bussen aldri ville gått innom vår barnehage (mitt personlige problem), og andre har det sikkert på samme måte. Mor (eller far) tilbake i hjemmet.

Vi har også familie på andre siden av landet. Disse ville vi truffet mye sjeldnere enn nå. Jeg er enig med ElinM at en utvikling til at vi blir mindre mobile ville ført til at vi velger partnere som bor nærmere oss i utgangspunktet, eller at man rett og slett godtar at familie som bor langt unna er noen mer ser sjelden. Ikke ulikt hvordan det var i Norge tidligere.

Når det kommer til mengden rødt kjøtt vi spiser så har vi ingen problemer med å spise det én gang i uken eller mindre. Det gjør vi allerede. Det jeg reagerer på er at vilt gjøres til et alternativ. Jakt som hobby for å få kjøtt på bordet. Viltbestanden må beskattes på en fornuftig måte. Det er rett og slett ikke nok vilt til at alle skal kunne erstatte sitt forbruk av rødt kjøtt med vilt. Ergo vil rødt kjøtt bli et gode for de velstående. Igjen noen år tilbake i tid.

Angående priser på klær så skal vi ikke langt tilbake i tid før vi når de prisene det her snakkes om. Våre foreldre kunne ikke velge og vrake blant barneklær da vi var små. Selvfølgelig ville jeg NÅ syntes det var utrolig kostbart, men jeg hadde fint overlevd prisøkningen som er skissert.

Huset vi bor er i ca 50 kvm for stort. Det ble kjøpt også med tanke på at vi ofte har familie som bor hos oss en stund. Siden de i denne verden ikke kommer til å komme så ofte så trenger vi ikke de kvm ekstra.

Alt dette kunne jeg levd med, for på mange områder tror jeg det ville blitt et "roligere" liv, rett og slett fordi vi ikke lenger har mulighet til å gjøre alt vi gjør nå. Men du vil aldri, aldri, aldri få meg til å veve damaskduker.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 18:53   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at vi på mange måter går bakover i tid. Mye av det som er nevnt gjør at man bruker mer tid og er mindre mobil.

Mange nevner at de får problemer med å komme til og fra jobb + henting og levering i barnehagen uten bil. Det vil vi også. Løsningen ville mest sannsynlig vært at en av oss sluttet å jobbe, eller jobbet redusert tid. Dette tiltross for hyppigere avganger i kollektivtrafikken. Dette tenker jeg fordi jeg vet at bussen aldri ville gått innom vår barnehage (mitt personlige problem), og andre har det sikkert på samme måte. Mor (eller far) tilbake i hjemmet.

Godt poeng!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 19:03   #86
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at vi på mange måter går bakover i tid. Mye av det som er nevnt gjør at man bruker mer tid og er mindre mobil.
[...]
Men du vil aldri, aldri, aldri få meg til å veve damaskduker.

Det samme har jeg tenkt på. Men det går kanskje an å gå tilbake i tidsbruk og levestandard uten å gå tilbake i kjønnsroller og sosiale klasseskiller? Eller? Jeg frykter at i mange hjem (nei, ikke alle) så er det mor som blir sittende med tapt inntekt og mer husarbeid. Noe som medfører et mer kjønnsdelt arbeidsliv, færre kvinner i de styrene som teller og så videre.

Ellers er jeg gjerne med på å slå et slag for 6-timersdagen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 00:39   #87
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Hmmm... spennende tanke. Vi bor på 130 kvadrat nå (4 personer) og leier ut resten (70 kvm). Ville vel fortsatt med det tenker jeg. En bilfri tilværelse ville virkelig friket meg ut, mens mannen min ville greid seg ganske bra. Han ville syklet til toget (som han også tar i dag, siden han ikke har p-plass på jobben). Jeg har symaskin og er ikke redd brukte klær, så vi ville nok greid oss ganske bra sånn sett. Kjøtt kunne jeg fint greid meg uten (verre med mannen og treåringen, men da måtte de nok pent venne seg til det. Er redd pastafaktoren hadde blitt skyhøy). Fly ville jeg overlevd, men siden vi har familien spredt jevnt utover Europa, ville vi sett mye mindre til hverandre. Eller - kanskje de hadde flyttet hjem til gamlelandet igjen? Hvem vet.

Vi måtte gjort noe med arbeidstid og barnehager altså... har nå plass i to ulike hager og det frister ikke å sykle ungene dit før jobb. Finnes knapt en bussrute her vi bor. Må først gå ned til togstasjonen og den ene barnehagen ligger der. Uff, nei - jeg tror jeg frivillig ville jobbet hjemmefra på en eller annen måte og så kunne vi levere en unge hver og jeg kunne hentet begge. Vi hadde sikkert hatt råd til å leve på en inntekt med alle de restriksjonene her.

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 01:05   #88
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Jeg signerer Kanne og føler også det vil blitt som å gå litt tilbake i tid.
Vi har bil,men greier oss fint uten. 5 min å gå til begges jobber .Mannen truer med å kjøpe el-bil.
Flyreiser, tja hvis prisen blir fem-doblet så er det jo bare å reise mindre eller finne alternativer.
Det blir som å være student og nyforelsket igjen...

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 18:21   #89
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Da hadde vi fått 30 m^2 mer og rutte med. Bilen kan vi alltids la stå, den har vi mest av bekvemelighetshensyn (Slippe å trille alene med tre barn på butikken når mannen jobber). 4 ganger så dyre klær hadde gjort at jeg ble flinkere å sy mer, og kjøtt spiser vi lite av.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 20:56   #90
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Vi hadde måtte leie ut eller selge halve huset.

Bilen her blir problemet for meg, for jeg elsker å kjøre bil. Burde faktisk vært taxi-sjåfør..

Men de andre tingene skulle gått bra, så lenge vi fikk tak i frukt/grønt fra utlandet. Økologisk selvfølgelig!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:22   #91
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Vi måtte hatt mindre bolig, hadde nok gått greit. Bil hadde vi fått hatt (bor på landet), den er vi ganske avhengig av. Å fly gjør vi veldig sjelden, ungene har enda ikke flydd.
Hadde nok måtte kjøpe mindre klær men kjøper ikke så mye i utgansgpunktet så hadde nok gått greit.
Det vanskeligste hadde nok vært kjøttet, måtte blitt flinkere til å spise fisk.
Mannen går på jakt så det hadde hjulpet litt da. Samt at mannen kommer fra en gård der de driver økologisk.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:53   #92
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Vi ville ha kunnet hatt over dobbelt så stor bolig enn den vi har i dag.

Vi hadde blitt isolert siden 7 personer + hund med kollektivtrafikk blir for dyrt. Med mindre man regner en storfamilie i en minibuss som kollektivtrafikk. I tillegg ville det ha blitt dyrt med drosje til og fra jobb når kollektivtrafikken ikke går. I tillegg er den viktig pga. sykdom/funksjonshemming.

Kostholdet ville ha endret seg til det bedre.

Klær kjøper vi ikke så mye av, men vi ville ha slitt når alle trenger vintersko etc.

Flyprisene ville vi ikke ha merket noe av. Vi bruker minibussen og drar til hytta når det er ferie.

Det ville ha blitt vanskeligere å sørge for nok frukt og grønt gjennom vinteren, tipper jeg.


Alt i alt er det nok kun bilen som ville ha vært et problem. Forhåpentligvis ville en fullstappet minibuss blitt regnet som rimelig kollektivt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:58   #93
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Jeg tror dette er noe man bare hadde måttet venne seg til, og jeg tror ærlig talt ikke det skulle blitt så veldig vanskelig å forholde seg til for vår del.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 23:54   #94
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Vi ville fått totalt ca 70 kvm mindre boareal, og det kunne vi sikkert klart, men ikke ønsket mht organisasjonsbehovet mitt. Uten bil hadde levering og henting tatt lengre tid, og ungene hadde muligens fått mer stressa og surere foreldre. Mindre vareutvalg på matfronten er en vanesak. Vi reiser, utenom jobben, med fly ca 1-3 ganger i året, og det ville blitt et savn, men Norge har jo mye å by på uansett, men da burde toget gå til Nord-Norge også. Tja, samfunnet er utviklet til at vi har blitt "avhengig" av mye, men selvfølgelig kan man klare seg uten, det kommer litt an på hvordan man kan velte om på ting uten at det blir for vanskelig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 12:57   #95
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. Det er det vi har i dag, altså helt greit.

Ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. No problem, vi har ikke bil.

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Rødt kjøtt spiser vi sjelden mer enn en gang i uka.

Klær blir 4 ganger så dyrt. Det hadde nok gått bra. Måtte ha kjøpt litt mere brukt, og satset på å arve mer. Ja, og så måtte jeg bare ha blitt flinkere til å bruke symaskinen.

Flyprisene blir 5 ganger så høye. Helt greit, vi flyr sjelden.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. Også greit. Ja til norske varer!

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no