Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-12, 21:50   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg tror ikke strikking er spesifikt nevnt i læreplanen, det står antagelig noe om "ulike teknikker". Men det spiller liten rolle her, hele opplegget er skandaløst. Hvis det ikke er en misforståelse, er det jo nesten et VG-oppslag...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 23:57   #22
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Fra mammaen til en annen gutt i klassen (etter å ha sjekket med sin sønn); han har prøvd men får det ikke til, så han vever i stedet. En annen gutt gadd ikke engang prøve - han vever også. Han sier de ikke får god hjelp, den som får mest/mye hjelp er hun som strikker genser til mammaen sin (!). Gutta som ikke strikker på en annen gruppe får lese en bok (jeg antar at det ikke er bøker om ulike strikketeknikker).
-Og læreren synes at jenter bør kunne strikke...

Ja da så.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 00:03   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 00:05   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Min gutt slapp ¨å strikke og kom hjem med lange fingerheklinger i fjor (4. trinn). Det irriterte meg veldig for jeg anser ikke ham som mindre evnet til å strikke enn andre. Men han blir urolig når han er uvirksom og de ga han nok fingerheklingen som et prosjekt da de ikke "gadd" å bruke tid på å hjelpe ham i gang ... Gutten lærte å strikke helt greit hjemme helgen etter. Ja, jeg burde tatt det opp kjenner jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 00:07   #25
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jada, og jeg fant fram garn og strikkepinner, så før Poden fikk legge seg var det kræsjkurs i å legge opp, og strikke noen masker.
"Mamma, nå klarer jeg det! Læreren klarte ikke å lære meg det så fort!"

Vi fortsetter hjemmeundervisningen om ikke så lenge.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 00:08   #26
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Trur ikkje dette er vanleg. Eg lærer for tida sjetteklassingar å hekle. Er eit par gutar som strever litt og foreslår denne løysinga, men det ler vi fort vekk

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 09:48   #27
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvis dette stemmer, hadde jeg slått på stortrommen og meldt det til likestillingsombud eller noe sånt.

Da må du fremme en formell likestillingsklage, og det er ikke så enkelt som en skulle tro. Jeg vurderte dette, og snakket med dem i fjor om tilsvarende sak.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 09:58   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Nå er jeg nysgjerrig på hvem denne læreren er, altså. Jeg kjenner at jeg fråder når jeg tenker på denne saken. Men siden det ikke gjelder samme trinn som min sønn, så kan jeg liksom ikke blande meg inn.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:19   #29
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå er jeg nysgjerrig på hvem denne læreren er, altså. Jeg kjenner at jeg fråder når jeg tenker på denne saken. Men siden det ikke gjelder samme trinn som min sønn, så kan jeg liksom ikke blande meg inn.

Jeg er hoppende sint enda, men nå har mammaen til venninnen sendt mail til lærerene (der mitt navn også er nevnt), så nå er det bare å avvente.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:31   #30
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg har strikket i K&H sammen med både gutter og jenter i 4-5 klasse. Selv om det er stor variasjon i nivå, så virker det jo som om veldig mange syns det er gøy.

Jeg hadde nok ikke godtatt dette. Jeg tenker vel at gutter gjerne får for lite trening i finmotorikk og at det dermed er enda viktigere at de får delta i aktiviteter der de må bruke den.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:32   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Særlig siden jeg selv var en jente som hatet strikking og gjerne skulle sluppet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:37   #32
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Særlig siden jeg selv var en jente som hatet strikking og gjerne skulle sluppet.

Jeg er skikkelig forbanna. Særlig siden jeg synes at min sønn skal lære å strikke, og ikke slippe unna fordi han er gutt.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:58   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg husker på ungdomsskolen, guttene fikk velge hva de ville strikke, det holdt med pannebånd. Jentene måtte minst strikke en babygenser. Det var sikkert kjekt hvis man kjente en baby, direkte uinspirerende når det ble bare fordi læreren sa det. Bare fordi man var jente liksom. Vi måtte til og med betale garnet selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:01   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jøssenavn!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 16:46   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg kan forklare hvorfor jeg ikke var overrasket, det gikk litt fort første gangen jeg skrev her.

Selv om jeg er overbevist om at de aller fleste som jobber med barn og ungdommer er bevisst kjønnsstereotypier og hvordan unngå disse, er allikevel min erfaring med barneskolen (sålangt) at det på foreldremøter blir trukket frem "... og guttene er jo urolige, men sånn er det jo med gutter", mye snakk om oppdeling i guttegrupper og jentegrupper, og stjerneeksempelet nå sist - to tekstmeldinger som har gått ut til alle foreldrene i klassen ang. det nye belønningssystemet med perler de kan lage smykker og ting av hvis de har oppført seg pent, ( ), hvor det i begge tekstmeldingene har vært presisert ".. det virker som om barna setter pris på dette, selv guttene synes det er fint med perler."

Jeg håper jo det ikke vanligvis er slik, men basert på egne erfaringer er jeg ikke overrasket.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 16:53   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Men seriøst- guttene er -jevnt over- mer urolige, også i viderergående. Nå viser jo forskning at det er fordi de er omgitt av damer som legger opp all undervisning på "damemåten" ? så det er kanskje ikke så rart, men lell.
Du leste det jeg skrev i den andre tråden, ja?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:00   #37
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Jeg leste, og måtte sjekke om jeg hadde fått rød prikk med en gang.

Og greia er at det er ganske mange av guttene i denne klassen som er svært stille og rolige, men de blir jo, eh, stereotypisert hele tiden. Det er generaliseringene jeg reagerer på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:04   #38
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror ikke strikking er spesifikt nevnt i læreplanen, det står antagelig noe om "ulike teknikker". Men det spiller liten rolle her, hele opplegget er skandaløst. Hvis det ikke er en misforståelse, er det jo nesten et VG-oppslag...

Joda.
•lage enkle gjenstander gjennom å strikke, veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer
Det skal de klare i løpet av 3-4.trinn.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 23:43   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Ja, jeg følger ikke med for tiden, har jobbet utrolig lite det siste året og har ikke K&H.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 00:03   #40
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Nei, jeg regner ikke med at alle lærere har LK06 i hodet, altså. Bare tenkte det var grei info for tråden, også passet det liksom å sitere deg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no