Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-14, 14:25   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

LilleVenn (2003) har alltid vært liten, tynn og småspist. Denne vinteren har hun vært mye syk og dermed spist enda mindre og vært slappere enn vanlig. Formen virker muligens til å komme seg noe nå, men hun er fremdeles slapp.

Tidligere denne uken fikk jeg telefon fra læreren hennes som uttrykte bekymring over at hun var slapp og uopplagt på skolen og spiste veldig lite til lunsj/av skolefrukten/melken. Hun spiste visstnok påtagelig mindre enn de andre i klassen.

Hun har liksom alltid spist lite, så mulig at vi ser oss litt blinde på det. En vanlig dag kan se ut som dette:
Frokost: En yoghurt, eventuelt en liten skål med havreflakes el.l. Ofte vil hun ikke ha noenting, men vi prøver å få i henne noe før hun går på skolen.
Lunsj: 1-2 skiver med skinke eller ost (av og til bare smør), en melk og en frukt. Langt fra alltid hun spiser alt dette.
Etter skolen: En skål makaroni/nudler/et par skiver
Middag: Typisk en halv potet (mer om det er pasta eller ris), en kjøttkake og litt grønnsaker.

Hun spiser mer dersom hun får favorittmaten sin, eksempelvis spiser hun nærmere to store tortilla med kjøttdeig, ost, rømme og agurk dersom vi har taco, men vi kan jo ikke kun servere yndlingsmaten hennes hele tiden

Hun trener en del; 4-6 ganger i uken.

Så altså; Hva spiser deres 10-11 åringer på en typisk dag?

Ellers mottar jeg gjerne gode tips til hvordan få henne til å spise mer/få i seg mer næring.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:30   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10/11 åring?

Jeg syns dette var fryktelig lite og med dårlig næringsinnhold, særlig sett opp mot den enorme treningsmengden. Har dere vært inne på tanken om en spiseforstyrrelse?

Til sammenlikning spiser min 9,5 åring:

* en brødskive med pålegg til frokost
* 2 brødskiver eller middagsrester, frukt og melk til lunsj
* litt ettermiddagsmat på AKS (varm mat, knekkebrød eller brødskiver)
* en middagsporsjon som består av f.eks. 1-2 dl pasta, kjøtt (ca halvt kyllingbryst), 5-6 buketter broccoli
* rundt 4 skiver til kvelds

Av og til en brødskive, litt frukt eler oppskårete grønnsaker før middag om han har spist lite på AKS.
Han trener en gang i uken, men er relativt aktiv i hverdagen. Han er høy og slank.

Kanskje helsesøster kan ha gode tips og råd?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-05-14 kl 14:45.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:36   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

11-åringen spiser
Frokost: 2 brødskiver med ost/skinke, 1/2 glass appelsinjuice
Skolemat: 1 karbonade i hamburgerbrød, 1-2 brødskiver med ost/skinke, 1 eple
Middag: Sånn omtrent 1 "vanlig" porsjon middag (som en middels sulten voksen?), pluss noen ganger en frukt eller liten is til dessert
Noen ganger kvelds, da 1-2 skiver med ost/skinke

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:39   #4
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Det så lite ut syns jeg. Og så kan det kanskje gjøres sunnere også?


Jeg har en 2002 modell og en 2004 modell, jenter. De er ca like høye og spiser omtrent like mye.

Frokost:
1 brødskive med salami/smøreost/leverpostei, 1/2 banan.

Skolen:
2 brødskiver, evnt pastasalat eller stekt ris med kylling eller laks. (middagsrester). 2 frukter, evnt bær eller grønnsaker.

Etter skolen:
Brødskiver, 1 eller 2. Har vi noe snadder i heimen da så ryker det.

Middag:
Typisk en middels potet, ganske bra med grønnsaker, 2 kjøttkaker.

Kveldsmat:
Samme som frokost.

Nudler og makaroni hadde jeg bare slutta å ha i hus hvis jeg var deg - Ikke næring i det hele tatt. En av mine kunne levd av sånn mat, og sånn mat alene. Derfor har vi som regel ikke denslags i hus.

(Begge jentene er små av vekst og slanke)

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04

Sist redigert av Ellisiv : 23-05-14 kl 14:40. Årsak: Skrivefeil
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:40   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min 9,5 åring har vore veldig småspist, men det kjem seg veldig no. Han er frykteleg glad i rå grønnsaker og frukt, så han kan ete mengder av gulrot, småtomatar, oliven, vannmelon, appelsiner o.l. om han får tilgang på det. Han likar absolutt ikkje brød med pålegg, så vi dekker behovet for korn gjennom ostesmørbrød av grovt brød, grov pizzabotn og havregryn med melk til frukost/kvelds. Han trenar 6-7 timar i veka.

Eg synest ho et veldig lite om dette er ein gjennomsnittleg dag og over tid. I alle fall når ho er så aktiv. Min kan også ha korte perioder der han et ca det du skisserer, men han har alltid eteperioder der han "fyller næringslagera" mellom kvar gong.

Mitt tips er å ha framme skåler med frukt, grønnsaker og ting som knasar og er enkelt å snackse på i andre settingar enn måltid. T.d. medan ho gjer lekser. Om ho har spist så lite over tid kan det faktisk vere vanskeleg å venne seg til kjensla av å ha mat i magen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:41   #6
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min 11-åring har alltid vært småspist og tynn, men spiser litt mer nå:

Frokost: havregrøt
Lunsj: 1-2 brødskiver med kjøttpålegg
Mellommåltid: 2 brødskiver, frukt
Middag: F.eks. én kylling/-fiskeburger, en skål tomatsuppe, to kjøttaker m/poteter og litt kokte grønnsaker
Kveldsmat: 1-2 brødskiver

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:41   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min 11-åring er nok i motsatt ende av skalaen og eter som en HEST, akkurat som (den syltynne) faren. Han er høy og slank og sterk, vokser masse for tiden og trener veldig mye og er generelt aktiv.

Han spiser typisk:
4 tykke grovbrødsblingser til frokost
3 skiver til lunsj (eller middagsrester)
Frukt + yoghurt til mellommåltid når han kommer fra skolen
En god porsjon rotmos/pasta/ris + for eksempel 3-4 kjøttkaker eller 2-3 pølser eller en hel liten kyllingfilet (eller mer), masse brokkoli, en del småtomater og agurk eller rå gulrot
4-5 skiver til kvelds

Søstra er ei lita flis på 9 år og spiser nesten som dette hun også, kanskje sånn 70 - 80% av de mengdene han spiser?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:41   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

10-åringen (gutt) spiser typisk:

Frokost: En tallerken (tipper 50-60g) havregryn med melk.
Lunsj: som frokost, evt to brødskiver med pålegg. Drikker melk til.
Etter skolen: havregryn eller en brødskive
Middag: Minimalt hvis det ikke er pølser eller pizza.
2-3 frukt i løpet av dagen.
Kvelds: En brødskive eller litt kornblanding med melk, evt en yoghurt.

Han er normalvektig og normalt aktiv, men trener ikke veldig mye. Det er mer aktiv lek. Vi jobber litt med å få opp grønnsaksinnholdet hos han her, det krever litt rå grønnsaker innimellom, ellers er resten greit.

Jeg synes ikke nødvendigvis mengden til jenta di er noe gal. Vokser hun på det så er det jo nok. Men du har som meg litt å jobbe med mhp innhold.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 14:45   #9
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

En snittdag for Andungen tipper jeg er omtrent slik:
Frokost: 1 porsjon Cheerios med ekstralettmelk.
Skolemat: 3 brødskiver, syltetøy/spekemat/leverpostei, agurk, 1 kiwi eller druer, skolemelk
Formiddagsmat: Yoghurt med kornblanding,
Middag: typ to kjøttkaker, to poteter, mye gulrøtter eller så mye brokkoli jeg får i ham.
Evt et halvt kyllingbryst, en fiskekake, 100 gram fisk, 100-200 gram pasta, samme med grønnsaker.
1-2 porsjoner suppe, med flatbrød eller rundstykke til. (Evt så mye foccaccia han får plass til, om han får lov.)
Mengden varierer selvsagt med hva han liker og ikke.
Kveldsmat: middagsrester eller et par-tre skiver.

Ofte eple el på fotballtreningene.

Generelt skulle jeg gjerne hatt i ham mer frukt og grønt, og også mer proteiner.

Han trener fotball to ganger i uka, spiller kamp en gang i uka og trener taekwondo en gang i uka. Går eller sparkesykler til skolen, sykler til de fleste treningene og spiller ellers bordtennis med alle som har tid eller lyst.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:02   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Takker for mange og gode svar

Å få i henne (nok) mat har vært en kamp helt fra hun ble født, så jeg tror ikke det er en spiseforstyrrelse, det har liksom alltid vært sånn. Og usunne saker som kjeks, sjokolade, is o.l. går ned på høykant

Jeg er fullstendig klar over at nudler/makaroni ikke akkurat er optimalt. Men dersom alternativet er ingenting, hva gjør man?? LilleVenn virker uheldigvis til å være typen som ikke blir så sulten at hun spiser dersom hun bare går lenge nok uten mat. Hun blir bare slapp og utmattet.

Sikkert heller ikke optimalt, men jeg har kjøpt inn energibarer som hun kan spise før trening, det er ihvertfall kaloririkt med et visst proteininnhold om ikke annet.

Det er ganske ille når læreren forslår å sende med henne nugatti/sjokade på skolematen dersom det kan få henne til å spise mer...

Jeg skal kontakte helsesøster Jeg kjenner henne og tror hun har god peiling på kosthold. Greia er at det har LilleVenn og egentlig, men det hjelper liksom ikke

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:22   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Liker hun smoothie? Det kan føles lettere å få i seg enn brød og andre ting som må tygges om matlysten ikke er på topp.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:30   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Ja, smoothie er poppis i perioder. Det hender at jeg lager til frokost eller kvelds.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:49   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Er mandlene hennes ok?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:51   #14
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Hun spiser mindre enn min 8 åring, og jeg mener at min unge spiser lite.
Håper dere finner ut av det!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 15:54   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er mandlene hennes ok?

Ja, de er litt store, men ikke noe som burde gi noe plager sier legen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 16:07   #16
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min 2003-modell (gutt) spiser slik på en typisk dag:
Frokost: To skiver med diverse pålegg/en stor skål havregryn med melk
Lunsj: Tre skiver med diverse pålegg + en frukt/grønnsak.
Hjem fra skolen. En skive eller litt frukt.
Middag: To poteter, to-tre kjøttkaker, saus grønnsaker (en god middagsporsjon nesten uansett hva vi har)
Kveldsmat: 2-3 skiver el. havregryn/yoghurt o.l.
Min gutt er også tynn, selv om han spiser mye mat. Han er veldig mye på farten og forbrenner nok mye, så jeg regner med at det er derfor.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 17:27   #17
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Har også en tiåring som spiser lite. Det har han alltid gjort og vi har hatt mange bekymringer pga dette. Han er også veldig kresen og spiser lite variert. Blir han utfordret på dette, lar han være å spise. I perioder med sykdom blir jeg ofte helt stresset, for han slutter jo å spise flere dager før han blir syk og spiser minimalt lenge etter han har blitt frisk. Har han en løs tann eller en blemme i munnen = null spising. Ikke nysgjerrig på mat, blir til tider så matlei av sitt begrensede repertoar, men selv det motiverer ikke til variasjon.

Vår foreløpige løsning er å prøve å ikke mase for mye. Han får nok pølser, pizza og pasta oftere enn jeg kunne ønske. Ikke hver dag selvsagt. Han får nugatti og prim på brødskivene sine, da spiser han som regel. Han elsker grønnsaker og frukt, så det er ikke noe problem. Han får vitabjørner daglig. Dessuten er jeg tydelig på at han må spise jevnlig til måltidene. At kroppen trenger mat for å leve, fungere. At hjernen hans trenger nok mat og riktig mat. At han har en sultfølelse som ikke står i forhold til matbehovet, og derfor må prøve å spise selv om det ikke kjennes nødvendig. Som regel er det plass til litt mat, selv om han egentlig ikke var sulten. Stort sett fungerer dette på et vis, unntatt i sykdomsperioder.

Som toåring var det faktisk så ille at det ble vurdert magesonde. Så barn spiser ikke alltid bare de blir sultne nok.

Jeg ville fått tatt noen blodprøver for å sjekke evt mangler. Det kan jo være appetitthemmende i seg selv.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 18:13   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

11-årig normal slank gutt:
Frokost: En skål med biola og havregryn.
Lunsj: to tynne sesamknekkebrød uten smør med en skive gulost på hver +vann.
Etter skolen: enten en yoghurt, 1-2 tynne knekkebrød med gulost eller ingenting.
Middag: en normal voksen posjon, mindre om det er fisk + vann/saft.
Kvelds: to ristede brødskiver med smør +vann

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 18:15   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Mine foreldre fikk beskjed om å gi min søster hva som helst bare hun var villig til å spise.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 20:29   #20
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Jeg reagerer ikke så mye på 1-2 skiver+frukt+melk til lunsj. Er ikke det ganske normalt? Men det spørs jo hvor mye av dette dere får hjem igjen, eller som kastes. Min spiser det samme.

Men han spiser havregrøt til frokost, og det holder man mye lenger på en yoghurt. Putt musli i i hvert fall. Han pirker også hvis det er poteter, men spiser mye hvis det er pasta og ris. Derimot spiser han mye av kjøttet. Sikkert 3 kjøttkaker, eller stort stykke fisk. Og han har alltid spist mye til kvelds hvis han har spist lite til middag.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no