Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trygg trafikk på foreldremøte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-07, 10:58   #21
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Intensjonen er god, men hva med å arrangere et møte som er mer interessant for de av foreldrene som allerede tar ansvar? Jeg må nok si at jeg hadde blitt litt skuffet om barnehagen vår skulle arrangere et slikt møte, dette har vi satt oss inn i fra før. I likhet med de aller fleste, skulle jeg tro?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:24   #22
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skuffet?
Du kunne vel bare latt være å dra om du er utlært.

Mitt inntrykk var at det var mange, også godt opplyste foreldre som hadde stort utbytte av møtet med politiet og Trygg trafikk.

Jeg også blir litt overrasket når jeg leser at foreldre ikke gidder og dra på slike møter. Jeg ser på det litt som med førstehjelp, man blir aldri ordentlig utlært og det kommer "stadig" nye forskrifter og måter og gjøre ting på.

Det går jo an å holde foreldremøter hvor dette med trafikksikkerhet kommer som et innslag på slutten av møtet, slik at man ikke bruker hele møtet på dette punktet. Jeg ser på det som forebyggende arbeid.

Mammaen i mitt eksempel, kunne jeg glatt sett for meg her inne. (Hun som kjørte med gutten på fanget). Økologispisende og politisk riktig som hun er.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:25   #23
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Høres fornuftig ut, Hattifnatten!

Dessuten er det vel ikke sånn at hele foreldremøtet nødvendigvis må handle om trafikksikkerhet?
Legger man det ikke gjerne opp slik at man tar opp aktuelle saker som angår barnehagehverdagen først? Deretter har man et innlegg fra en aktuell instans og så tid/rom for spørsmål og diskusjon?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:37   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Enten kommer dere på foreldremøte om trafikksikkerhet, ellers arrangerer jeg trafikkkontroller utenfor barnehagen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:38   #25
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.


Dessuten er det vel ikke sånn at hele foreldremøtet nødvendigvis må handle om trafikksikkerhet?
Legger man det ikke gjerne opp slik at man tar opp aktuelle saker som angår barnehagehverdagen først? Deretter har man et innlegg fra en aktuell instans og så tid/rom for spørsmål og diskusjon?

Man trenger gjerne ikke fortelle om hva som blir innslaget heller? :surprise:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:44   #26
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Syns det høres ut som en kjempeide. En kan også få noen fra trygg trafikk til å komme og forelese om man kan kalle det det, for barna. Barna er gjerne mer opptatt av sikkerhet enn foreldrene, og dessuten barn er klart opptatt av både egen og sine foreldres sikkerhet. Foreldre som kjører uten bilbelte, sykler uten hjelm osv.

Tror ikke dette er et tema som er tatt opp nok dessverre. Jeg tror det trengs en bevisstgjøring både hos små og store. Og regner med det hadde blitt balluba om et av barna hadde blitt skadet, uten sikring, på tur i barnehagen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 17:34   #27
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Jeg synes helt klart barnehagen bør blande seg. Jeg hadde en far i barnehagen som kjørte barnet på moped til barnehagen uten hjelm eller med sykkelhjelm. Avdelingsleder spurte til og med gutten om det var morro. Jeg sa da fra at jeg syntes dette var noe de ikke burde oppmuntre. Det var ikke så langt osv. Jeg sa jo at det var uvesentlig. Tror de fortalte at jeg reagerte for jeg får noen sure blikk, ikke at jeg bryr meg.

Jeg synes å kjøre uten bilsikring er uakseptabelt og er noe barnehagen bør reagere på.

Nå har vi ikke det problemet hos oss. Der er det foretrukket å kjøre minibuss uten bilseter. Privatbil har de ikke lov til å kjøre. Frem til nå har jeg kjørt etter med egen bil.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 17:37   #28
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Intensjonen er god, men hva med å arrangere et møte som er mer interessant for de av foreldrene som allerede tar ansvar? Jeg må nok si at jeg hadde blitt litt skuffet om barnehagen vår skulle arrangere et slikt møte, dette har vi satt oss inn i fra før. I likhet med de aller fleste, skulle jeg tro?


Mange som har satt seg inn i ting, men som likevel fester setet feil. Skjønner ikke problemet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 19:28   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Det vil vel stort sett alltid være tema på møter som passer bedre til noen enn for andre. Så det bryr jeg meg ikke så veldig om. Og uansett så tror jeg de aller fleste av oss har godt av litt påminnelse.

Bauche: Jeg spør alltid foreldrene om de ønsker å montere setene selv når de kommer. Særlig om det er noe mer enn bare pute med rygg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 20:08   #30
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Mange som har satt seg inn i ting, men som likevel fester setet feil. Skjønner ikke problemet.

Nei, det er jo ikke noe problem. Det eneste jeg prøver å si er at det er andre emner som er lenger opp på min ønskeliste. Men jeg ser jo helt klart verdien av dette emnet også. Jeg sverdsetter barnehagepersonalets tid og kompetanse høyt, og er svært opptatt av hvordan barnet mitt har det i barnehagen. Jeg ønsker derfor i møte med de profesjonelle å lære mer om hvordan de jobber i hverdagen, hva er deres verdier og vyer, hvordan kan vi alle utvikle oss videre som foreldre og mennesker?

Sikkerhet er viktig. Men når får vi diskutert de "større" spørsmålene?

Og en ting til: Usikrede barn i bil ol er ulovlig, det er heldigvis ikke barnehagens ansvar å håndheve loven.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 21:49   #31
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Etter at jeg så at venninnen til Lille satt forovervendt, uten at selene var strammet i det hele tatt (to ganger på en dag),
sendte jeg sporenstraks mail til TT for å høre om de hold foredrag etc i barnehager om trafikksikkerhet
(Lillebroren hennes, en baby på noen mnd, var selvsagt bakovervendt, men uten at selene var strammet).
Dagen etter så jeg et annet barn i bhg, sitte foran, uten sele til butikken.
Det er en strekning på en 200 m vil jeg tro fra bhg til butikken, det er ikke på hovedvei. Men det fullstendig gale fordi om!!

Mailen skal videresendes til styreren i bhg, og jeg vil da foreslå noe sånt som Guniss tenker på her.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 23:41   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Hva med å arrangere et møte om barns sikkerhet generelt?
Så går det jo an å si noe om hva barnehagen har for tiltak og rutiner mtp. farlige stoffer etc, og da er det jo også naturlig å ta opp dette med hvordan barna kommer og drar fra barnehagen.

:har allerede snakket med politiet om at de skal ha kontroll ved barnehage og skole-start:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 05:12   #33
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Nei, det er jo ikke noe problem. Det eneste jeg prøver å si er at det er andre emner som er lenger opp på min ønskeliste. Men jeg ser jo helt klart verdien av dette emnet også.

Jeg er enig med Bequia personlig. Jeg er mer opptatt av hva barnhagen har å fortelle om seg selv: pedagogikk, daglige rutiner, hvordan de gjør det i forbindelse med bursdager, kosthold i bhg, sikring i bil når barnehagen er på tur etc.

Men jeg synes det er helt greit med informasjon fra Trygg Trafikk også, det er bare ikke det jeg selv er mest interessert i. Jeg tenker også at det enkleste for barnehagen er å anmelde eller tipse politiet om å ha kontroll når det gjelder sikring av barn i bil, men det er kanskje bare i mitt hode det er en grei løsning.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 08:07   #34
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med Bequia personlig. Jeg er mer opptatt av hva barnhagen har å fortelle om seg selv: pedagogikk, daglige rutiner, hvordan de gjør det i forbindelse med bursdager, kosthold i bhg, sikring i bil når barnehagen er på tur etc.

Men jeg synes det er helt greit med informasjon fra Trygg Trafikk også, det er bare ikke det jeg selv er mest interessert i. Jeg tenker også at det enkleste for barnehagen er å anmelde eller tipse politiet om å ha kontroll når det gjelder sikring av barn i bil, men det er kanskje bare i mitt hode det er en grei løsning.

Men vi må jo ikke evt vie hele møtet til TT heller.

Uansett. Vi forteller jo ganske mye om alt det du nevner i årsplaner, månedsplaner og diverse dokumentasjonstyper vi har. Forrige møte viet vi til mat og kosthold.

Mitt inntrykk er dessverre at fåtallet av foreldrene setter seg inn i vår pedagogikk, mål og visjoner. Så lenge barnet har det bra, er det greit.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:55   #35
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er dumt å ha flere tema på et sånt møte. Jeg tror budskapet har lett for å forsvinne da. Det er fullt ut mulig å integrere dette forhold til barnehagehverdagen.

Hva med å kombinere med det at foreldrene er med på å planlegge månedsplan?
Vi har hatt gruppearbeid i forhold til tema på halvårs/månedsplaner. Setter dere opp trafikk som tema på plan for barnehagen kan foreldrene på et sånt møte ha gruppearbeid hvor de kan komme med ideer om aktiviteter i barnehagen i forhold til tema. Det er også verdifullt med gruppearbeid hvor det med barns evne til å mestre trafikk blir tatt opp. Her kan pedagoger i barnehagen bidra med viktige innspill.

For at foreldre skal bli engasjert i pedagogikk, mål og visjoner tror jeg det er viktig at de utfordres aktivt på konkrete problemstillinger. De fleste foreldre er ikke vant med å tenke pedagogikk, men får de konkret utfordring og oppgaver så tror jeg det er mulig.

Vi fikk en gang utfordringen i gruppearbeid å komme med ideer til hvordan temaet "kroppen" skulle arbeides med i barnehagen. Det var spennende å jobbe med. Det ble fruktbare samtaler omkring det blant foreldrene og mange spennende ideer ble trukket fram etterhvert. De ansatte hjalp med å "komme på gli" i forhold til tema. Da vi da fikk plan fra barnehagen senere var noen av forslagene fra foreldregruppene tatt med og de ble gjennomført.

Slik tenker jeg også det er mulig å bruke et trafikksikkerhetsmøte.


Absolutt.
Vi er en liten barnehage. Sist møte var vi 4 foreldre
De som var der fikk jo komme med innspill og tanker. Men det blir litt snevert synes jeg. Synd. Jeg synes bare det er rart at så mange foreldre ikke får til å komme. Særlig når ingen av de er alenemor/far. Men det prioriteres vel ikke?

Jeg kjenner at jeg synes det er en litt arrogant tanke å tenke at man IKKE orker dra på et sånn møte fordi man kan alt. Det er snakk om 2 timer iløpet av et år. Med fokus på sikkerhet. Det tror jeg ingen har vondt av.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 10:00   #36
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.


Og en ting til: Usikrede barn i bil ol er ulovlig, det er heldigvis ikke barnehagens ansvar å håndheve loven.


Jeg er ikke helt enig her. Jeg mener det er barnehagens og alle andres ansvar. Politet er ikke omnipotente. Jeg mener barnehager har altfor høy terskel til å melde fra.

Politiet tar gjerne kontroller om en spør dem. Jeg hadde glemt det jeg snakket jo med dem selv, men akkurat da sa jo barnehagen fra og det var ikke flere episoder.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no