Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker dere om "hønemor"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 18:26   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva tenker dere om "hønemor"?

Det lurer jeg på. Jeg merker at jeg ser litt "rødt" når jeg hører uttrykket, fordi det er gjerne svar på spørsmål der man gjerne kan drøfte litt, forklare sitt syn utifra hva slags barn man har og hvilken alder de har, men svarene er gjerne; Nei, jeg er hønemor/jeg er ekstremt hønemor/jeg er for hysterisk hønemor. Punktum. Ingen refleksjoner rundt om det er fornuftig, hemmende eller passende til barnets alder.
Jeg tolker nok uttrykket annerledes enn andre, og har "fordommer" mot hva det menes, men jeg synes i mange tilfeller at det er et selvgodt svar og et dårlig svar i forhold til hva som spørres om. Ref. tråden der det spørres om å la en 6-7-åring være alene en time på morgenen til mor kommer hjem. Nevnt som et konkret eksempel, ikke for å henge ut noen, og jeg vil gjerne ha tankene bak slike svar i denne tråden, kanskje jeg ser annerledes på det etterpå.
For meg er nok hønemor et negativt ladet ord.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:27   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det lurer jeg på. Jeg merker at jeg ser litt "rødt" når jeg hører uttrykket, fordi det er gjerne svar på spørsmål der man gjerne kan drøfte litt, forklare sitt syn utifra hva slags barn man har og hvilken alder de har, men svarene er gjerne; Nei, jeg er hønemor/jeg er ekstremt hønemor/jeg er for hysterisk hønemor. Punktum. Ingen refleksjoner rundt om det er fornuftig, hemmende eller passende til barnets alder.
Jeg tolker nok uttrykket annerledes enn andre, og har "fordommer" mot hva det menes, men jeg synes i mange tilfeller at det er et selvgodt svar og et dårlig svar i forhold til hva som spørres om. Ref. tråden der det spørres om å la en 6-7-åring være alene en time på morgenen til mor kommer hjem. Nevnt som et konkret eksempel, ikke for å henge ut noen, og jeg vil gjerne ha tankene bak slike svar i denne tråden, kanskje jeg ser annerledes på det etterpå.
For meg er nok hønemor et negativt ladet ord.

For meg er det også det. Litt overhysterisk mor ser jeg for meg.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:30   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

For meg er det et positivt ladet ord.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:31   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

For meg så lyder ordet av usikkerhet overfor andre individers evne til å takle ulike situasjoner og at man dermed har et større eller mindre snev av overbeskyttelse involvert.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:33   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

For meg er det et temmelig negativt ladet ord. Jeg bruker ordet ikke om mødre som er fornuftige og ikke utsetter barn for unødig risiko, altså man er ikke hønemor om man sørger for ordentlig bilsikring og ordentlig kosthold f.eks. Jeg bruker ordet når jeg synes noen er så overbeskyttende at det er til hinder for barnet, så det kan være at jeg bruker ordet annerledes enn andre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:36   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Dora, her.

For meg er det et positivt ladet ord.

Så du tenker at en hønemor er en fornuftig mor, ikke en som overbeskytter?
Hvis jeg spør om min modne 8-åring kan gå alene til skolen sammen en kamerat, og noen svarer; Nei, jeg er altfor hønemor. Punktum. Så tenker du at denne moren er jammen meg gjennomtenkt?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:37   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

For meg er det også det. Litt overhysterisk mor ser jeg for meg.

Jeg må vel si meg enig i det jeg også - at det er et heller negativt ladet ord i mitt vokabular.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:42   #8
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

For meg er det litt negativt, da tenker jeg en mor som er litt for overbeskyttende.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:44   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Jeg tenker også på hønemor som noe negativt, en overbeskyttende mor.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:46   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

For meg er hønemor lik mor med stort kontrollbehov, på grensen til det overbeskyttende. Om det er negativt eller nøytralt kommer an på hvem det er snakk om og i hvilken sammenheng det blir sagt. Positivt ladet synes jeg aldri ordet er.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:47   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Jeg tenker nok at det er en som er litt over streken mht å beskytte barnet sitt. Da liker jeg bedre uttrykket løvemor - som en som står opp for barnet når det virkelig røyner på.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:48   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

JEg tenker at det er en som er litt over grensen mtp å beskytte barnet mot ALT. Jeg liker bedre løvemor; i det legger jeg en som virkelig står opp for barnet når det VIRKELIG trengs.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:49   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Er du sikker på det, Honda?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:55   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Jeg tenker at når man begrunner sitt svar med at man er hønemor så ligger det en erkjennelse av at det ligger et stort element av irrasjonalitet bak.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:57   #15
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er du sikker på det, Honda?




Hønemor er et negativ ladet ord. En hønemor overbeskytter ungene sine og hindrer dem normal utforldelse og utprøving av livet.
En hønemor får døtre som bor vegg i vegg, som aldri tør å ta egne avgjørelser uten mammas godkjenning og som lar mormor oppdra barnebarna. En hønemors sønn flytter aldri hjemmefra, men blir boende som evig ungkar hjemme hos mor,à la Marve Fleksnes.
:Lille Frøken Fordomsfull:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:00   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er du sikker på det, Honda?

det skjedde et eller annet underveis her. Men Hondacrv er sikker ja.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:04   #17
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Jeg har sluttet å bruke ordet hønemor og gått over på høneforelder. Men sånn ellers så forbinder jeg det med overbeskyttelse i foreldrerollen. Litt selverkjennende på en måte. Verken positivt eller negativt så lenge det er passe doser, jeg tror de fleste foreldre er høneforeldre på et eller flere områder.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:09   #18
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Hønemor, da ser jeg for meg en små hysterisk mor som er for overbeskyttende.
Ei vanlig høne er forvirret, kakler og flyr rundt. Ingen positiv egenskap å være ei høne som mor?

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:12   #19
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Jeg er enig i de fleste over her, og jeg ser det ikke som et positivt ord.
Jeg er ingen hønemor, men vi har en hønefar i huset her. Til tider noe slitsomt!

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:14   #20
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker dere om "hønemor"?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tenker at når man begrunner sitt svar med at man er hønemor så ligger det en erkjennelse av at det ligger et stort element av irrasjonalitet bak.

Det er slik jeg leser det også- og det er derfor jeg ikke savner noe mer drøfting eller mer inngående svar når noen skriver at de er hønemødre.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no