Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det håp for meg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 19:03   #1
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Er det håp for meg?

Jeg liker ikke å lage mat. Synes det er drepende kjedelig.
Finnes det noen tips kan motivere meg til å sette i gang på kjøkkenet?

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 19:24   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det spørs da, er du glad i god mat? Liker du å gjøre ting sammen med andre på kjøkkenet, liker du å ha kontroll over det du putter i munnen?

Du må fortelle litt mer om ditt forhold til mat og matlaging før dommen kan falle.

Jeg er evig optimist og tror det er håp for deg.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:16   #3
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Jeg er heller ikke glad i å lage mat, men finner mye motivasjon i å ha en mann som er det, og som synes ALT jeg lager er VELDIG godt.
Jeg har en tendens til å miste matlysten av å stå over grytene, og særlig hvis jeg har prøvesmakt flere ganger.
Blir liksom lei både lukten og smaken lenge før jeg har satt meg ned.
For nikke å snakke om at mat er veldig forgjengelig.
Man står og strever i lang tid, også er den liksom borte og fortært på bare et øyeblikk.

Men med små barn i huset så synes jeg det ligger motivasjon i å vite at hun får i seg sunn mat, og håper at hun får med seg noen gode vaner på veien.
I dag har jeg vært veldig god mor og latt storesøster på 2 år hjelpe til masse, og hun elsket det.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:34   #4
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Jeg hatet også å lage mat. Men, så ble vi med på et helt spesielt form for abonnement for et par år siden. Annen hver fredag gikk vi ned til et spisested i byen og hentet en forundringspakke. Den inneholdt en oppskrift og ingredienser til en gourmetmiddag for 2 (ev. flere). Jeg og mannen pleide å lage maten sammen, noe som gjorde det hele ekstra koselig. Det ga meg masse kunnskap om råvarer og kombinasjoner og en lyst til å prøve nye ting. Nå abonnerer vi ikke lenger, men finner flere nye hverdagsoppskrifter på nettet hver uke. Det blir som oftest jeg som lager og jeg tillater meg selv å eksperimentere litt. I dag ble det gratinert aubergine med couscous. Fjernet to ingredienser og la til en ny. Kjempegodt.

Til poenget: Kanskje et matlagingskurs kunne vært tingen? Gjerne sammen med mann eller venninne?

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 08:24   #5
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Heldigvis er mannen min glad i å lage mat. Han elsker å finne på noe spennende retter når vi skal ha middagsgjester. Jeg elsker å dekke bord og pynte, så vi utfyller hverandre ganske så godt der

Jeg liker å spise god mat og jeg er en kreativ sjel. Men det er bare alt dette styret når maten skal lages jeg ikke liker. Er det mer enn 2 kjeler på ovnen får jeg fnatt.

Matlagningskurs var jammen ikke dumt. Det er notert

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:34   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elles så kan du faktisk bruke den estetiske sansen din når du lagar mat. Ein wok med ulike grønnsaker i ulike fargar, litt ris eller nudlar o.l. kan faktisk vere ein esetisk nytelse i tillegg til det reint smaksmessige.

Sjølv elskar eg å lage skikkelig omfattande middagar t.d. på fredagskveldane. Gjerne med eit glas vin på kjøkkenbenken og god musikk på stereoen medan eg jobbar. Eit tips er også å lage mat medan andre har ansvaret for ungane ( i alle fall i staren). Sjølv for oss som elskar å lage mat er det ikkje så kjekt å lage mat medan ein har ein skrikande toåring som heng i buksa :erfaring:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:35   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Er det mer enn 2 kjeler på ovnen får jeg fnatt.

Du treng IKKJE meir enn to kjelar på ovnen for å lage god mat. Eg brukar sjeldan meir enn ein wok/ei steikepanne + ein kjele (til ris, pasta el.l.).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:36   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan lage utmerket mat i et stormkjøkken. Det trengs hverken mange kjeler eller mye tid.

Jeg tror også du skal ta utg.pkt i din estetiske sans og lage fargerik (=sunn) mat og kose deg med å presentere noe lekkert.

Hva med å kjøpe noen matblader og la seg inspirere?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:52   #9
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Jeg liker ikke å lage mat. Synes det er drepende kjedelig.
Finnes det noen tips kan motivere meg til å sette i gang på kjøkkenet?

Ser du for deg at denne motivajonen skal drive deg daglig?

Mannen og jeg storkoser oss når vi tilbereder et godt måltid sammen, men det er jo noe som helst går for seg i helgene. Vi synes begge det er koselig å sysle på kjøkkenet, særlig hvis vi skal ha gjester. Hvert vårt glass rødvin er obligatorisk følgesvenn mens vi tilbereder.

Hverdagsmiddagene har jeg stort sett overlatt til min kjære. Det handler mer om at jeg får ryddet og vasket klær mens han lager middag, enn at jeg mangler motivasjon i forhold til matlaging.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:59   #10
Nora
Nybegynner
 
Nora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 15
Nora har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hehe, var det her du hentet inn inspirasjon for å lage pizzahorn i går kveld? Du lyktes iallefall kjempebra. Jeg sa jo at du ikke skule styre med noe.

Nora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:33   #11
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er håp for alle.

Masse oppskrifter på nettet man kan hente hjem.

Virker som om du har fått gode råd her.

Lykke til.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:00   #12
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Det ER håp for meg

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:26   #13
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Jeg er heller ikke i utgangspunktet glad i å lage mat. Men nå når Ihne er blitt så stor at interessen for å "hjelpe til" er kommet mer og mer, er hun faktisk inspirasjonen for at jeg skal synes det er morsomt og anstrenge meg litt mer....

I dag ble det både sopp, og forskjellige grønnsaker til kyllingfiletene - fordi det gav Ihne muligheten til å skjære tilbehøret opp for meg...Og hun har en slik intens glede i det hun gjør, at det faktisk blir morsommere for meg og...Nå vet jeg ikke om barn på kjøkkenet er aktuellt for deg, men det er nå i alle fall et forslag vedrørende inspirasjon....

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:29   #14
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det håp for meg?

det finnes alltid håp, men når jeg ikke engang orker å håpe da blir det trøbbel. jeg er sånn person som kunne tenkt meg piller som mat som man blir mett av. kan lage mat hvis jeg vil men gjør det fordi jeg må, å får jeg slippe er det både jul og bursdag på en gang. lørdag er det gubben sin dag, ellers er det meg. men jeg er sånn at jeg synes det er dødskjedelig å spise, så jeg spiser fort og er ferdig lenge før de andre og kan gjerne tenke meg å gå fra og vaske opp før de har spist. har da andre ting jeg skal gjøre!!har gått husmorskole men hjalp det ,neii.

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:48   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Da vi satt inn nytt kjøkken (det er lenge siden - i 1999) la vi vekt på at det skulle være plass til flere som kunne lage mat samtidig, og at det er mulig å ha kontakt med gjester eller ungene, mens du står ved kjøkkenbenken.
Å lage mat, både til hverdags og til fest er blitt en hyggelig happening.

Et par gode kokebøker, gjerne med fristende bilder, et trivelig service og et pent dekket bord, også til hverdagsmiddagen, er med på å gjøre matlagingen mer spennende.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 20:30   #16
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Jeg er nok også en sånn som hadde tatt piller i stedet for å lage mat om det var mulig. Matlaging er det kjedeligste jeg vet, og det at mannen min er så flink, gjør at jeg slipper unna det selv. Jeg får følge med og håpe at jeg lærer noe her!

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 20:35   #17
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Det kjipeste her i byen er at butikkene ikke har ingrediensene man trenger!

Snakker av erfaring ettersom jeg er i gang med å tilberede en treretters kjærestemiddag til mannen og meg. Har vært i samtlige store matbutikker her i byen og i nabokommunen, men det er flere ingredienser jeg måtte droppe. Av og til blir jeg gal av denne pizzabyen!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 22:50   #18
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg er nok også en sånn som hadde tatt piller i stedet for å lage mat om det var mulig. Matlaging er det kjedeligste jeg vet, og det at mannen min er så flink, gjør at jeg slipper unna det selv. Jeg får følge med og håpe at jeg lærer noe her!

Jeg og Matlaging er bare dødskjedelig. Heldigvis har jeg en mann som lager maten, bare jeg handler den inn. Mitt største problem er at det må være helt ryddig rundt meg hvis jeg skal starte på noe. Det er sjelden ryddig nok hos oss. Orker bare ikke å dra frem mere rot før det er ryddet. Når det er ryddet er sambis allerede klar med maten.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 09:31   #19
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Det kjipeste her i byen er at butikkene ikke har ingrediensene man trenger!

Snakker av erfaring ettersom jeg er i gang med å tilberede en treretters kjærestemiddag til mannen og meg. Har vært i samtlige store matbutikker her i byen og i nabokommunen, men det er flere ingredienser jeg måtte droppe. Av og til blir jeg gal av denne pizzabyen!

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 09:38   #20
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det håp for meg?

Middagstips til folk som a) synes det er kjedelig å lage mat, b) ikke har så mye tid i hverdagen, c) som kan trenge en ny og felles hobby:

Bruk en kveld i uka, f.eks søndag (eller hvorfor ikke lørdag kveld med rødvin og greier?), og lag middager for hele uka mens dere prater og er sosiale.
Krever litt planlegging og storinnkjøp, men sparer deg for masse tid utover i uka når det bare er å ta frem bokser fra fryseren og varme middag på null komma niks.

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no