Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 13:04   #21
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Enig i at forskjellen på å la barna være hjemme alene en time, eller ute alene en time, i praksis ikke eksisterer.

For ja, er de ute alene så finnes det voksne i nærheten de kan gå til hvis det er noe. Men på den annen side så er de ute, og kan gå langt og lenger en langt. Det er jo forsåvidt tryggere for barn å være alene inne, hjemme hos seg selv, enn å være alene ute.

Forøvrig ville jeg heller ikke nølt med å la min 5-åring være alene hjemme en times tid.

Og forresten, et barn som er så fremmelig at hun greier å komme seg til stasjonen og ta toget til Oslo er jo godt i stand til å klare seg alene hjemme. Verre med barn som sitter i en krok og gråter hysterisk en time mens foreldrene er borte, tross alt.

Denne jenta greide jo absolutt å ta vare på seg selv! Litt i meste laget, kan man vel si.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:41   #22
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Men denne avisreportasjen er temmelig suspekt. Det er IKKE gangavstand fra Slattum til Nittedal stasjon. Omtrent en mil, tenker jeg. Reporteren har tydeligvis ikke engang vært i området, og da sannsynligvis ikke snakket med de det gjelder, så her kan det være ting vi ikke vet. Den vaianten jeg hørte var at det var eldre søsken eller noe som skulle holdt øye med 5-åringen, men at hun snek seg ut. Men dette er (i likhet med VG's journalist )ikke noe jeg har gode kilder på...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:54   #23
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Jeg ville uansett gangavstand til togstasjonen ikke latt min 5 åring være alene hjemme.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:02   #24
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.318
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Guttene får ikke være alene.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:13   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Jeg regner med at Frøkna kommer til å få være alene hjemme i korte perioder i løpet av det neste året. (Hun blir fem i neste måned.) Hun er ute i hagen og leker alene i timevis allerede, så det å la henne være hjemme alene i en halvtime virker som et naturlig steg på veien nå.

Nå bor vi i firemannsbolig, og sønnen til naboen er en av Frøknas bestevenner, så jeg regner med at en slik situasjon ville blitt mildnet kraftig av muligheten til å banke på hos dem hvis det skulle være noe. Men uansett kjenner jeg at jeg ikke blir videre sjokkert over tanken på at en femåring er alene hjemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:15   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Og jeg ville ikke drømme om å slippe henne av syne på danskebåten, nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 09:55   #27
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jeg ville uansett gangavstand til togstasjonen ikke latt min 5 åring være alene hjemme.

Neida, det var jo ikke det jeg mente. Det jeg sier er at jeg ift. hele historien tviler på kvaliteten av journalistens kilder, og at det slett ikke er så sikkert jenta var helt alene hjemme.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 11:08   #28
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Min fireåring får ikke være hjemme alene om et år. Hun er riktignok fornuftig, og jeg tviler sterkt på at hun hadde vandret av sted, men mye kan skje som en femåring ikke er i stand til å takle.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 11:29   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

Jeg kan stikke på butikken 25 meter borti veien og la ungene være hjemme, men da er jeg borte maks 5 minutter. En gang har jeg levert gutten i barnehagen mens jenta lå syk hjemme på sofaen - da var jeg borte under 10 minutter. Noe mer våger jeg ikke enda.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 12:45   #30
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Femåring alene hjemme, tok toget til Oslo (VG)

kjæresten min jobber som bilberger, og han kunne fortelle om en pappa som bare skulle bort på butikken i nærheten en liten tur mens ungene sov. Det skulle ta max 10 minutter. Det neste som skjedde, var at han låste nøklene inn i bilen. Han var helt fortvila og stod og gråt da kjæresten min kom for å hjelpe han....

Jeg fikk en liten tankevekker av den historien.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no