Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-09, 12:19   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Jeg har tatt på meg å lage rømmegrøt som skal serveres belgisk/franske-slektninger av samboer i ettermiddag. Etter hva jeg har lest meg til, er rømmegrøt slett ingen stor utfordring, men svigers lot det skinne gjennom at de ikke hadde tro på at jeg ville mestre det.

Så hjelp meg nå å vise svigers hva jeg er god for! Hva er fellene og hva er triksene?

Tenker å bruke denne oppskriften og framgangsmåten: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=8527

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:20   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Det kan bli klumper i den. Det løser du med miksmasteren. :erfart:

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:22   #3
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Takk for tipset!

Noen råd for å forebygge klumper også?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:23   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Bruk svak varme, og rør hele tiden, brent rømmegrøt er ikke noe godt. Dessuten tror jeg nok du burde regne mer enn de angitte 20-40 min som det står i den oppskrifta, ihvertfall om du vil ta av endel av smørfettet. Spe grøten med litt og litt melk, sper du for fort kan det bli klumper.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:25   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Og bruk for all del seterrømme.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:40   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Evt kjøp fra fjordland.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:42   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Jeg håper du er klar for ei treningsøkt. Å røre rundt i mye rømmegrøt er litt av en jobb!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:45   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Bruk aluminiumsgryte, teflonbelagt gryte eller aller helst jerngryte. I stål brenner grøten seg nesten garantert. Jeg har best erfaring med jern.
Ikke ta i for mye mel når grøten skal smøre seg. Akkurat halvparten pleier å være bankers. Bruk, som andre har sagt her - seterrømme. Og helmelk. Sikt i melet, litt om gangen.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:46   #9
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Seterrømme ja, og helmelk.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 12:48   #10
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Takk for alle gode råd!

Hvor lenge (hvis i det hele tatt) kan grøten stå og vente på gjestene?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 18:19   #11
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det kan bli klumper i den. Det løser du med miksmasteren. :erfart:

Det ble bruk for dette rådet, gitt. Ikke pga melklumper, men fordi grøten på en måte ble fritert i bunnen (ikke brent, det smakte overhodet ikke svidd, den ble bare gyllen og litt klumpete). Med stavmikseren ble den glatt og fin, de bittesmå gylne kornene var det ingen av gjestene som la merke til.

Alle skrøt av grøten, selv om en av de utenlandske gjestene, via mimikk han muligens ikke var klar over, røpet at dette var noe av det ekleste han hadde sett og smakt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 21:44   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rømmegrøt - hva kan gå galt?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Evt kjøp fra fjordland.

Eller bruk TORO.....Jeg synes Toro sin rømmegrøt er god!!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no