Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Svenske krimserier

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 12:05   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svenske krimserier

Jeg trenger litt påfyll! Svenske krimserier pleier å være OK, pluss at de er billige i pocketutgave. Nå har jeg lest alt av Läckberg, Nesser, Theorin, Alvtegen og Mankell. Åsa Larsson har jeg prøvd, men syntes det var litt kjedelig. Det er en til jeg har lest noen bind av, om en politikvinne - var det av Åsa Nilsonne, tro? Jeg fikk også noen bøker i en svensk politikrimserie av Skvetten en gang, men nå har jeg glemt både forfatter og hovedperson.

Er det andre serier jeg kan ta fatt på?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:11   #2
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Svenske krimserier

Da synes jeg du skal prøve deg på Mari Jungstedt(De siste tre bøkene kommer på norsk om ett års tid) og Mons Kallentoft.


Sist redigert av Turte : 23-08-10 kl 12:16.
Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:11   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svenske krimserier

Du har jo Sjöwall og Wahlöö som har skrevet bøkene Beck (krimserien) er basert på. Leste dei for lenge siden, og likte dei godt.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:16   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svenske krimserier

vet ikke om det 100% krim, men om du får tak i serien om Carl Hamilton av Guillou -vet ikke om de er å skaffe lenger. Synes de var mye mer spennende enn de bøkene han har skrevet de siste årene, til og med Madame Teror synes jeg de var gode og spennende.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:39   #5
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svenske krimserier

Anbefaler også Kallentoft.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:43   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenske krimserier

Tusen takk for tips! Glemte å nevne at Liza Marklund utgår.

Hamilton og Beck - er ikke det litt sånn hardkokt? (Har aldri sett en episode av noen av delene.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:43   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svenske krimserier

Carin Gerhardsen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:59   #8
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Svenske krimserier

Jeg glemte å nevne Helene Tursten.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:00   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svenske krimserier

Er ikke han der Arne Dahl den nye store? Jeg aner ingenting om han, har lånt første boka idag. Fin tråd forresten, verd å abbonere på.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:03   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svenske krimserier

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Da synes jeg du skal prøve deg på Mari Jungstedt(De siste tre bøkene kommer på norsk om ett års tid) og Mons Kallentoft.

Har du lest Kallentoft? Syns de virker så fæle når jeg har sett på dem på biblioteket... :skjør:

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:08   #11
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Svenske krimserier

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Har du lest Kallentoft? Syns de virker så fæle når jeg har sett på dem på biblioteket... :skjør:

Jeg holder på å lese nummer to nå, Sommerdøden.

Næsj, fæl? Jeg tåler såpass.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:05   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svenske krimserier

Beck har jeg ikke lest, men sett masse på TV, god TV-krim - og i følge min far som har lest bøkene er det også god krim.

Vet ikke helt hva du mener med hardkokt - men Hamilton han er spennende. Og det er mye politikk, dreier seg mye om midtøsten. Hamilton er litt sånn type actionhelt, men du blir veldig gladi han.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:08   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenske krimserier

Jeg vil også foreslå Mari Jungstedt, som Turte har gjort før meg. Hun skriver fra Gotland.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:09   #14
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenske krimserier

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hamilton og Beck - er ikke det litt sånn hardkokt? (Har aldri sett en episode av noen av delene.)

Sjöwall og Wallöö-bøkene er ikke veldig like Beck-serien altså. Beck-serien er mørkere enn bøkene. Bøkene anbefales foran serien anytime (men jeg har sett og liker serien også altså).

Jeg elsker Hamilton også, men det er kanskje mye fordi jeg har politiske synspunkter som ikke er veldig ulike forfatterens ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:19   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenske krimserier

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vet ikke helt hva du mener med hardkokt - men Hamilton han er spennende. Og det er mye politikk, dreier seg mye om midtøsten. Hamilton er litt sånn type actionhelt, men du blir veldig gladi han.

Det høres ut til å være typisk noe jeg ikke vil like.

Jungstedt er bestilt! Og Kallentoft.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no