Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - religion - dagpenger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 09:36   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

NAV - religion - dagpenger

Vårt Land har en sak om en som ikke får dagpenger pga at han har reservert seg mot å jobbe på sabbaten. Link
Bør NAV endre på kriteriene for å få dagpenger slik at man har mulighet til å reservere seg? Nå er det jo slik at veldig mange som får dagpenger skriver under på at de vil ta til takke med arbeid hvor som helst uten å egentlig mene det.
Eller bør dette tas opp med arbeidsgiver, og at arbeidstidene man ønsker å arbeide på ikke har noe med NAV å gjøre?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:39   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Jeg er ikke så bevandret i NAV-systemet. Har man mulighet til å reservere seg mot å jobbe på søndager hvis man er kristen og fredager hvis man er muslim? Jeg synes reglene skal være like for alle.

Personlig synes jeg ikke at man skal kunne reservere seg mot å jobbe på helligdager, og fremdeles få støtte fra nav.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:42   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er ikke så bevandret i NAV-systemet. Har man mulighet til å reservere seg mot å jobbe på søndager hvis man er kristen og fredager hvis man er muslim? Jeg synes reglene skal være like for alle.

Personlig synes jeg ikke at man skal kunne reservere seg mot å jobbe på helligdager, og fremdeles få støtte fra nav.

Der er jeg helt enig med deg.

En del kristne er jo type sykepleiere, og de går jo i turnus, med helge og søndagsjobbing, det ser jo ikke ut til å være et problem.

Det er jo også en del muslimer som jobber i helsevesenet, de går jo også i turnus, og jeg innbiller meg ikke at det er så lett å få fri på helligdagene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:43   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Jeg synes ikke man skal få reservere seg ihvertfall. Så får man heller diskutere fra sak til sak om det kommer inn en jobb med arbeidstid på lørdager. Jeg ser ikke naturligheten i at staten skal sponse religiøse greier som dette.

Muslimer jobber fredager og id og ellers. Sikher jobber sine helligdager og mange jobber julaften, støttende mai og søndager også. Sånn er det bare.

  Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:49   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Jeg synes at det er praktisk om arbeidsgiver kan tilrettelegge litt når det kommer til religion. Altså at kristne noen ganger kan få fri i jula og påsken, mens muslimer noen ganger får fri under eid. Men at dette blir en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Altså at begge utviser noe smidighet.

Men ikke at man kan få penger fra nav for å velge bort enkelte ukedager da det vil kunne forventes å måtte jobbe.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:49   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

På den andre side, er det greit at andre krysser av for at de vil jobbe hvor som helst, men egentlig ikke vil flytte på seg i det hele tatt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:50   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes at det er praktisk om arbeidsgiver kan tilrettelegge litt når det kommer til religion. Altså at kristne noen ganger kan få fri i jula og påsken, mens muslimer noen ganger får fri under eid. Men at dette blir en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Altså at begge utviser noe smidighet.

Men ikke at man kan få penger fra nav for å velge bort enkelte ukedager da det vil kunne forventes å måtte jobbe.

Jeg er lat i dag, og Tjorven sa det så bra. Helt enig i hva som står over her.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:54   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På den andre side, er det greit at andre krysser av for at de vil jobbe hvor som helst, men egentlig ikke vil flytte på seg i det hele tatt?

Det er greit inntil den dagen det er reelt og de plutselig nekter å flytte. Da bør stønaden vurderes frafalt. Og det blir den vel også tror jeg?

  Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:54   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Jeg har jobbet turnus i 17 år og aldri opplevd problemet.
Bortsett fra ei ekstravakt som ikek kunne jobbe lørdager fordi h un var Adventist.

Ellers er det å jobbe når andre har fri like naturlig for kristne som muslimer, jøder osv selv om man har helligdag eller "helligdag".
Dette er er en ting jeg synes arb.taker må ta med arb.giver.

Og ellers enig med Tjorven.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 10:19   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Det synes jeg er helt på sin plass ja. Det er vel ikke greit med kristne som ikke vil jobbe på søndager heller. Dvs det er helt greit, men ikke at man da krever at staten skal betale for det. Utgangspunktet er at man jobber. Hvis man ikke kan utføre endel arbeidsoppgaver pga en eller annen overbevisning, har man mindre å velge i. Det bør ikke være staten sitt problem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 10:58   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er greit inntil den dagen det er reelt og de plutselig nekter å flytte. Da bør stønaden vurderes frafalt. Og det blir den vel også tror jeg?

Da blir den frafalt ja, men skal man betale tilbake det man allerede har fått?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:07   #12
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Det er ingen som tvinger ham til å mottat dagpenger. Dessuten, hvor religiøs kan man være for å kunne få igjennom en slik reservasjon? Holder det å bare si at man er adventist? Eller skal det bevises på en eller annen måte? Hvis ikke kan jo hvem som helst bare si de er kristne og nekte å f.eks jobbe på julaften.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 14:07   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Får jeg fri med lønn før jul hvis jeg er adventist?

  Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 14:16   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Ateister blr jo også absolutt få fri på lyssnufesten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 14:19   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Får jeg fri med lønn før jul hvis jeg er adventist?

Bare på søndagene i advent

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 14:25   #16
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - religion - dagpenger

Jeg synes at den friheten man har til å være religiøs eller ikke også skulle gjelde mennesker som i perjoder av ymse grunner har behov for tjenester fra nav. Er man dypt troende og ikke kan jobbe fredag så legger man opp kariære valgene etter dette og det mener jeg at man burde ha rett til akkurat som alle oss andre. Man skal har rett til å velge hvem man er og vil være innen for rimelighetens grenser, og dette synes jeg er innenfor så lenge man er flksibel selv og feks er åpen for å jobbe søndag synes jeg absolutt at vedkommende burde ha normal krav på tjenester.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no