Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-16, 17:49   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Jada, det blir vel igjen som å spørre hvor mye en bil koster.

Men fra hvilken alder egner bøkene om Narnia seg som høytlesningsbøker? Er det OK for en litt pysete sjuåring? Hun liker ellers en del av bøkene av Roald Dahl (Charlie og sjokoladefabrikken, Dustene og SVK er foreløpige favoritter), har lest de første to Doktor Proktor-bøkene, og er veldig glad i Jørn Lier Horsts bøker om Detektivbyrå nr. 2, for å angi et slags nivå.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 18:09   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Jeg lurte på nøyaktig det samme i helga. Seksåringen leser Harry Potter med faren nå, det går visst bra, så jeg har lånt Løven, heksa og klesskapet og tenkte å prøve... Den første boka i serien hopper jeg over så lenge. Jeg har litt mareritt av den ennå.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 18:24   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Jeg begynte vel å lese dem for eldstejenta her da hun var i seks-sjuårsalderen. Ja, du kan godt hoppe over den første, eventuelt ta den til slutt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 18:25   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Jeg har kjøpt den illustrerte utgaven av den første Harry Potter-boka, men tenkte å spare den til julegave.

Jeg tenkte også på Løven, heksa og klesskapet, men er det en naturlig førstebok? Det er så lenge siden jeg selv leste dem at jeg nok også (har lyst på) trenger en oppfriskning.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 18:29   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

"Løven, heksa og klesskapet" er jo den første boka som handler om Peter, Susan, Edmund og Lucy, så den er en naturlig første bok ja. Bok nr 1, "Drømmen om Narnia", er skapelsesberetningen, den handler om noen helt andre (Polly og Digory), og hvordan Narnia ble skapt, og den er egentlig ganske drøy.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 18:41   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Den scenen der Digory vekker heksa. Jeg kjenner blikket hennes på meg ennå!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 23:19   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Til en 7-åring er det helt innenfor synes jeg For interesserte ville jeg nok sagt yngre også jeg da, men jeg har ikke pysete barn. Minsten på 4 år har startet med Harry Potter billedbok til høytlesning... Sånn er det med Potter-gale storesøsken...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 23:22   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Ja, men språket i Narnia-bøkene er mye mer kronglete enn i Harry Potter synes jeg. Masse innskutte setninger og lange betraktninger som det kan være vanskelig å henge med på.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 23:26   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, men språket i Narnia-bøkene er mye mer kronglete enn i Harry Potter synes jeg. Masse innskutte setninger og lange betraktninger som det kan være vanskelig å henge med på.

Det er sant. Språket har jo mye å si. Det er lenge siden jeg har lest de, og da leste jeg de på engelsk.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-16, 23:52   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg begynte vel å lese dem for eldstejenta her da hun var i seks-sjuårsalderen.

Samme her.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 06:36   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene om Narnia: Hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.


Jeg tenkte også på Løven, heksa og klesskapet, men er det en naturlig førstebok? Det er så lenge siden jeg selv leste dem at jeg nok også (har lyst på) trenger en oppfriskning.

Veldig naturlig, da det egentlig er den første boken i serien. C. S. Lewis skrev den først. Bok nr. 1 ble skrevet flere år senere, som et slags forord til serien.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no