Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ville kattunger

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-11, 11:20   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ville kattunger

I helgen oppdaget vi at vår halvville hunnkatt kom gående med 5 små nøster etter seg, hun var tydeligvis på flyttefot. Jeg har gitt henne p-piller men det ser jo ikke ut til å ha fungert. Hun skulle egentlig vært kastrert men siden hun er tilnærmet vill så er hun ikke lett å få tak i og de få gangene vi har hatt henne innomhus så blir hun helt rebelsk, flyr på dører for å komme seg ut.
Jeg har funnet ut hvor hennes nye tilholdsted er, en hule midt i det verste krattet, vanskelig å komme til og enda vanskeligere å få tak i de sky kattungene. Vi kan ikke beholde alle 5 kattungene, men skal i første omgang prøve å temme dem ved å gi dem mat ute hvor de holder til. Jeg tipper de er 6-8 uker gamle, vil tro det er for tidlig å ta dem fra mora? Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem? Det aller enkleste ville jo vært å tatt dem innomhus men da uten moren..Dessuten er det ikke sikkert jeg klarer å få tak i alle, mange gode gjemmesteder i krattet.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:26   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville kattunger

Hvis du ikke klarer å få gjort kattungene menneskevante blir det umulig for dem å bli tamme nok til å kunne få seg et ok hjem senere. Da er det duket for et veldig trist liv for dem. Spør feks her hvordan du bør gå frem (om ikke noen på FP har tips):
http://www.facebook.com/pages/Dyrebe...06854546017830

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:34   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville kattunger

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

I helgen oppdaget vi at vår halvville hunnkatt kom gående med 5 små nøster etter seg, hun var tydeligvis på flyttefot. Jeg har gitt henne p-piller men det ser jo ikke ut til å ha fungert. Hun skulle egentlig vært kastrert men siden hun er tilnærmet vill så er hun ikke lett å få tak i og de få gangene vi har hatt henne innomhus så blir hun helt rebelsk, flyr på dører for å komme seg ut.

Dette høres ut som et veldig spesielt dyrehold for meg. Bra at du prøver å rydde opp i det. Å gi p-piller til en halvvill katt heller enn å sterilisere er en dårlig løsning.

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Vi kan ikke beholde alle 5 kattungene, men skal i første omgang prøve å temme dem ved å gi dem mat ute hvor de holder til.

Har du tenkt at dere skal beholde noen av kattungene i det hele tatt? Hvorfor ønsker du det?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 16-08-11 kl 14:49.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 18:13   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville kattunger

Onkelen min sin katt fikk unger i skogen en gang. Det tok noen uker før de fant ungene, og da var de såpass ville at det eneste fornuftige alternativet var avliving. Sikkert ikke det du ville høre, men for å være helt ærlig tviler jeg på at noen vil overta en halvvill kattunge.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 18:25   #5
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Ville kattunger

Min forrige katt var en villkatt. Hun var hysterisk redd og sint, heldigvis (for meg) var hun også ganske utsultet. Det er utrolig hva man kan gjøre med mat. Hun ble tam i løpet av et par dager. Og da mener jeg så tam at hun søkte til meg og lå på fanget og sånt.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 18:26   #6
kalufs
kall om benen
 
kalufs sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 1.178
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: Ville kattunger

Pluto, min 16 årige katt, var en vill kattunge på 3-4 måneder når jeg hentet henne på en gård. Tok 3 dager gjemt under sofaen, så var hun blitt menneskevant og kosejenta selv. Så jeg tror at det går å ta ungene ved 12 ukers alder og kjøre en mennesketrening inne da. Men det krever litt tålmodighet.

__________________
med to gutter 05 og 07

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 19:59   #7
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville kattunger

Kattungene må isåfall tvangskoses i små porsjoner etter å ha fått ro rundt seg et par dager.

Pusen vår var villkatt da vi fanget henne på bua. Hun fikk et kattebur med en ullgenser inni, mat, vann og kasse på vaskerommet.
I begynnelsen var døren lukket inn dit, og vi gikk inn endel ganger Ila dagen for at hun skulle bli vant til oss.

Etter noen dager sto døren åpen, men vi lukket inn til stua så hun hadde vaskerommet og kjøkkenet å bli kjent på. Så åpnet vi så hun kunne gå hvor hun ville.
Hun var fortsatt redd, og gjemte seg de merkeligste steder. Leverpostei funker for å få de frem igjen.

Pusen vår måtte rett og slett tvangskoses innimellom. Vi tok henne på fanget inne på vaskerommet og klappet og klødde.

Hun var livredd for å være ute også etter å ha vært inne hele vinteren. hun måtte vennes til det også.
Nå elsker hun å være ute! Og hun er superkosete på kvelden når hun kommer inn.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 07:22   #8
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville kattunger

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette høres ut som et veldig spesielt dyrehold for meg. Bra at du prøver å rydde opp i det. Å gi p-piller til en halvvill katt heller enn å sterilisere er en dårlig løsning.

Har du tenkt at dere skal beholde noen av kattungene i det hele tatt? Hvorfor ønsker du det?

Ja jeg er fullstendig klar over at det ikke er den beste løsningen å gi p-piller til en halvvill katt. Men jeg ser ikke hvordan en kastrering skal kunne gjennomføres da pusi overhode ikke takler å være inne. Kastrering av hunnkatt er jo et forholdsvis stort inngrep og katten må holdes innendørs i lengre tid etterpå, ofte må de gå med krage for å ikke rive opp operasjonssåret. Jeg ser altså ikke helt for meg hvordan rekonvalensen skal foregå uten at katten går helt berserk, hun er nemlig ikke vant til å være inne. Jeg har prøvd å venne henne til å være inne men det nytter ikke.....

Jeg skal avlive de kattungene vi ikke beholder, vi bor på gård og da er det alltid greit med flere katter som i musefangere. Vi tenker på å beholde 2 stk såfremt jeg klarer å temme dem, resten vil bli avlivet. Jeg har ikke tenkt å gi noen bort da det slettes ikke er sikkert at jeg klarer å temme dem tilstrekkelig. Dessuten flommer markedet over at kattunger som gis bort.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 08:20   #9
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville kattunger

Vi har samme "problem" der vi har hytte, men vi har allerede fått gitt bort 2 kattunger. Det har gått veldig bra. Vi har vært mye i nærheten av kattene, gitt dem mat, og da spesielt mora. Hun har nå akseptert at vi tar ungene hennes med ut og koser med de, -ikke alle som ønsker det da... (De bor under en gammel låve som ikke er i bruk.)
Vi ringte omplasseringen for dyr, og de sa at dersom vi fikk tak i morkatten og fikk fraktet henne til dem, ville de ta kostnaden for sterilisering, samt at hun ville bli fraktet tilbake til der hun hørte hjemme.
De tre resterende kattungene ville de gjerne ha.

Så vi skal prøve å få til dette, men det blir nok ikke lett...

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no