Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Plukking av egg til ruging

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 15:08   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plukking av egg til ruging

Jeg har nå erfart at på FP får man svar på ALT!! derfor spør jeg her

Jeg har 12 høner og en hane, 6 av hønene er gamle broilerhøner og 6 er unghøner av div rase. Og nå har jeg lyst til å prøve å ruge fram kyllinger, mest for å se om det er futt i hanen min og for å prøve rugemaskinen min.
Og da må jeg plukke egg. Tenkte å prøve 10 egg i første omgang.
Må eggene være varme når jeg plukker dem? Hvordan oppbevarer jeg dem fra plukking til jeg legger dem i rugemaskinen?
( vil ta ca 3 dager å få nok egg om de ikke må være varme, da tar det nok lengre tid)
Hvor lang tid i rugemaskinen tar det før jeg kan se om det er kyllinger der?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 15:39   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Dei trenger ikkje å vera varme når du henter. Eggene bør vendast to gonger om dagen før du legger dei i maskina. Eg har vel skråstilt eggekartongen meiner eg. Eg har vel klart å lyse dei frå dag 4 og sett "spindelvevet", men det er ikkje alltid like lett. Det kjem ann på kor mørkt du har det når du lyser og kva du lyser med. Eg brukte mobil lommelykta no sist og den lyste fint igjennom. ( eggtjukkelsen kan og ha noko å sei, men det finner du ut av )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 15:41   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Viss du lyser på dag 4 ( eller 7 ) dag 12 og dag 19, bør du ha kontroll på egga. Då får du luka vekk dei som ikkje er befrukta og dei der utviklinga stopper opp.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 15:43   #4
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Og så bør de oppbevares litt kjølig fram til du legger dem i maskina, rundt 14 grader.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:17   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

:måbarefølgemed:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:18   #6
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Her får man virkelig svar på ALT.. Utrolig kult

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:20   #7
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

De trenger virkelig ikke være varme. Min mor kjører rema 1000 varianten og oppbevarer dem i vanlig eggkartong i kjøleskapet før hun putter de hun vil ha i rugemaskinen. Det går bra det også, muligens med litt dårligere prosent, men allikevel bra. Ikke vipper hun på dem heller.
Jeg har kjørt enda enklere stil og lar bare hønene legge seg på dem selv om de blir klukk, mindre hylig på kyllingene da.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:25   #8
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Og de må ligge 21 dager, gjerne en dag eller to til det kommer ofte et par etterslengere.

Det som er gøy er at de begynner å pipe i egget en dag eller to før de klekkes, men for all del ikke prøv å hjelp dem ut. Jeg har drept et par kyllinger i ren sympati på den måten. De tåler virkelig ikke å miste mer enn to dråper blod.

Pass også på at luftfuktigheten i maskinen økes de to siste dagene før klekking da det blir lettere for kyllingene å komme seg ut. Jeg er bløt om hjertet og synes alltid det er så sårt med de småtassene som ligger der å piper uten å komme seg ut selv.

Eller håper jeg du er tøff nok til å luke ut hanene etter noen måneder, men det er du sikkert. Jeg har på følelsen av at du er mer hardbarket bonde enn meg.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:28   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Mine høner legger ikke egg enda, så jeg har ingen erfaring på den fronten, men jeg konstaterer med glede at det går an å få svar på hønsespørsmål her.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:29   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Nå må jeg lage meg hønsehus, kjenner jeg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 17:54   #11
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Først frister du med ku og nå kyllinger? Jeg bor i blokk jo.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 18:30   #12
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Jeg elsker FP, jeg digger Floksa, og jeg VIL HA SMÅBRUK!!!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 21:51   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Mani: Ein kan fint hjelpe ein kylling ut av egget, dersom det blir behov for det. ( kylling har fått hull på eggeskallet, men kjem seg ikkje lengre ) Ein må berre vera forsiktig å ta av skallet først og ikkje ta hinna.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 21:54   #14
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

De trenger virkelig ikke være varme. Min mor kjører rema 1000 varianten og oppbevarer dem i vanlig eggkartong i kjøleskapet før hun putter de hun vil ha i rugemaskinen. Det går bra det også

Haha, her leste jeg at "min mor kjøper på Rema 1000 og oppbevarer dem i vanlig eggkartong i kjøleskapet før hun putter de hun vil ha i rugemaskinen!"

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 21:56   #15
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Tråden skal sikkert spore av uansett, så jeg kan fortelle at vi hadde høns da jeg var liten. Min het Madonna. Det er fantastiske egg altså. Hjemmelagede. Vi klekket kyllinger også. Og så hadde vi en dvegpuddel som tok en i munnen og løp avgårde. Den ble heldigvis ikke skadet.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:01   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

:måbarefølgemed:

Jeg også.

Og dommt spørsmål: Kan ikke høna ruge egget sitt sjøl?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:02   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

De trenger virkelig ikke være varme. Min mor kjører rema 1000 varianten og oppbevarer dem i vanlig eggkartong i kjøleskapet før hun putter de hun vil ha i rugemaskinen.

Hvis man ved en feiltakelse spiser dem da?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:06   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

En venninne av meg hadde pysjamas på eggene for å huske om de var snudd eller ikke.
Pysjen besto av en prikk med sprittusj på ene siden. Den siden skulle opp til kvelds.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:10   #19
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg også.

Og dommt spørsmål: Kan ikke høna ruge egget sitt sjøl?

Det er ikke alle høner som vil være klukkhøne og ruge på eggene sine.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:37   #20
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Mani: Ein kan fint hjelpe ein kylling ut av egget, dersom det blir behov for det. ( kylling har fått hull på eggeskallet, men kjem seg ikkje lengre ) Ein må berre vera forsiktig å ta av skallet først og ikkje ta hinna.

Hehe, ja jeg har gjort det noen ganger og drept like mange som jeg har reddet. Vil nesten tro at prosenten hadde vært lik oom jeg hadde latt det vær. Men jeg tør påstå at jeg har begynt å bli god på det nå. Ved hjelp av våte kluter og mye tålmodighet.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avklukking, høne


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no